PDA

View Full Version : Bijgeluiden



Bluze
6 mei 2009, 23:17
Als ik een duurdere gitaar koop, heb ik dan minder last van bijgeluiden (betere elementen)? Heb je sowieso op humbuckers minder last van bijgeluiden dan op single coils?

Ik heb op het moment een Squier Affinity strat. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik met aardig wat gain speel op het moment, maar ik stoor me eraan dat ik snaren hoor trillen die ik totaal niet aansla.

Meningen?

Igos du Iskana
6 mei 2009, 23:26
Het hangt een beetje af wat voor bijgeluiden je bedoelt (misschien moet je die iets specifieker benoemen; is het een brom, gesis of ratelende snaren)

Humbuckers zijn een klein beetje stiller dan singecoils zoals je die in je strat hebt zitten, maar dat is IMHO geen heel interessant verschil.
Een hele hoge gain-setting zogt wel voor veel extra ruis. kun je niet zo heel veel aan doen, maar over het algemeen is dat door een beetje te spelen met je versterker instellingen ook prima op te lossen.

Het kan veel uitmaken als je gitaar niet goed is afgesteld. te laag afgestelde snaren ratelen tegen je frets aan.

er zit ook nog een stukje speel-techniek aan vast. Het is belangrijk om de snaren die je niet gebruikt met je slag-hand (meestal rechts dus) af te dempen.
ik denk, afgaand op wat je geschreven hebt, dat dit laatste het belangrijkste is.

succes, en als je er niet uitkomt zou je misschien eens iemand kunnen opzoeken die wat meer ervaring heeft met gitaren.

Bluze
6 mei 2009, 23:32
Bedankt voor je reactie. :ok:

Di Stefano
7 mei 2009, 00:19
Als je met gain speelt hoor je sommige bijgeluiden veel harder. Als je bend(t) bijvoorbeeld zul je als je niet genoeg afdempt een bijgeluid horen van de snaar erboven/eronder die je aanraakt, het glijden van je vingers over de snaren ed. Andere pickups gaan daar niet echt verandering in brengen.

Bluze
7 mei 2009, 12:26
Gewoon dempen dus. Toch zal er binnenkort een metal gitaar komen. :punk: Bedankt!