PDA

View Full Version : Foley opnemen



gitaarhaantje
6 mei 2009, 22:06
Ik wou het eerst bij het andere microfoon topic inzetten maar gezien het toch wel een andere vraag is en ik het topic niet wil kapen hier de vraag:

Voor school ben ik bezig om een hoorspel te maken en nu vroeg ik mij af of ik, om de foley op te nemen, beter een condensator mic kan gebruiken dan een dynamische mic..
Zelf denk ik dat een condensator mic beter geschikt is gezien de gevoeligheid..

Ook zit ik er over na te denken om zelf een mic aan te schaffen maar deze moet zo allround mogelijk zijn( opname van zang, akoustische gitaar en buizenversterker).. is het dan verstandig om een condensator mic te kopen of juist niet vanwege de gevoeligheid van de mic en de buizenversterker die "blaast"

Groeten Laurens

bert k
6 mei 2009, 22:12
Sterker nog, ik zou het met twee mics doen, in ORTF opstelling. Mooi stereo. Paar meter van je vandaan, heb je ook nog de ruimte om met je handen te zwaaien.:D

Maar om je vraag te beantwoorden, ja, ik zou zeker een condensator nemen.

(En vergis je niet, ze kunnen een formidabele geluidsdruk hebben. Gitaaramp is geen probleem.)

gitaarhaantje
7 mei 2009, 15:01
Sterker nog, ik zou het met twee mics doen, in ORTF opstelling. Mooi stereo. Paar meter van je vandaan, heb je ook nog de ruimte om met je handen te zwaaien.:D

Maar om je vraag te beantwoorden, ja, ik zou zeker een condensator nemen.

(En vergis je niet, ze kunnen een formidabele geluidsdruk hebben. Gitaaramp is geen probleem.)

Ik heb zojuist de volgende mics geregeld:

Rode nt5 matched pair
Rode nt4
Sennheiser 825s

Die nt5 wil ik gaan gebruiken in stereo(x/y of ortf verschil daartussen moet ik nog opzoeken)
Die nt4 eventueel als backup mee laten lopen( al stereo van zichzelf)
De sennheiser voor spraak( verhaal wat verteld word opnemen)

Heeft er iemand nog suggesties of dingen waar ik op
Moet letten...?
Is het bijv zo dat als ik en de nt4 en nt5 dichtbij elkaar plaats dat ik rekening moet houden met fase verschillen?

Gr laurens

bert k
7 mei 2009, 22:19
Ja, als je twee keer stereo opneemt krijg je zeker faseverschillen. Ik zou eerder wat testopnamen maken en dan kiezen voor 1 microfoonpaar, wat het beste klinkt. Kan je ook meteen een paar verschillende opstellingen kiezen. Meer dan 2 mics lijkt in dit geval een beetje overkill. (Een aparte voor de spraak spreekt voor zichzelf.)