PDA

View Full Version : Welk EQ pedaal als solo boost 5150II



RedBuell
6 mei 2009, 21:31
Als ik (hard)rock speel op het crunch kanaal gebruik ik of mijn bad monkey voor de solo's of het lead kanaal van de 5150II, maar als ik metal speel op het lead kanaal doet die bad monkey niet zo heel veel meer als solo boost.

Ik zit er aan te denken om daarvoor een EQ in de FX loop te zetten om de solo's te boosten, geluid moet dus harder met iets meer hoog en mids.
Heeft iemand een idee in welke richting ik het best kan kijken? Ik kwam al bij de Boss EQ uit maar mischien zijn er voor ongeveer hetzelfde bedrag wel betere of zelfde kwaliteit maar goedkopere eq pedalen te koop.


Edit: Volgens mij wordt zelfs een Peavey 5150II op die manier redelijk veelzijdig....

shredneck
6 mei 2009, 23:49
Radial Bigshot PB1 is de beste.

kassie
7 mei 2009, 00:09
Radial Bigshot PB1 is de beste.

Ja?

Oneens

MXR 10band EQ. Optioneel volume en gain boost, plus de gebruikelijke 10 band regeling. In ieder geval beter dan GE7.

Heibel
7 mei 2009, 08:51
Redbuell, een tijdje terug heb ik me met hetzelfde probleem beziggehouden. Of een eq in de loop, of een booster. Uiteindelijk heb ik voor de Behringer PB 100 booster gekozen na de lovende reviews te hebben gelezen. Ik heb 'm in m'n effect-loop gezet waardoor ik ook ná de gain van m'n versterker gebruik kan maken van een volume boost. Daarnaast is er met de eq (treble- bass) snel een goed geluid in te stellen. Met name bij een buizen- amp duwt het pedaaltje de eindbuizen iets verder waardoor je ook een nog wat 'vetter' geluid krijgt. Ik heb 'm nu al een paar keer live gebruikt en het snijdt prima door de mix..Ik heb geen endorsement van Behringer, maar tot nu toe ben ik erg tevreden en dat voor €20...

PB-100 in m'n huidige set-up:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PZLLAK3F.jpg

the sure thing
7 mei 2009, 08:53
MXR 10band EQ. Optioneel volume en gain boost, plus de gebruikelijke 10 band regeling. In ieder geval beter dan GE7.
+1 voor de MXR 10 band EQ. Evt de 6 (7?) band, kom je ook een heel eind mee. En niet onbelangrijk: er zitten LED'jes in alle schuifjes! Staat heeeeeeeeel cool op je pedalboard. De bypass functie van deze MXR is beter dan de BOSS.

RiffMeister
7 mei 2009, 09:18
Empress ParaEq w/Boost :) http://www.empresseffects.com/paraeq.php

Is wel een dure, maar bijzonder mooie oplossing :lp:

The Lo Lands
7 mei 2009, 09:27
Geen Boss, wel de MXR, nee joh je moet gewoon dat 'x' merk nemen en ga zo maar door:crazyhappy: Ik zou gewoon met je 5150 top en gitaar en mikmak naar je dichtsbijzijnde winkel gaan en gewoon gaan testen wat het beste werkt. Zo doe ik dit ook altijd en laat ik mij niet teveel sturen door persoonlijke voorkeur van mening één. Niet lelijk bedoeld hoor maar ik doe het zelf ook al te vaak hier 'het promoten' van je eigen gear :) Door het zelf te gaan testen kun je soms op heel verassende maar toffe spullen stuiten. Succes!

RedBuell
7 mei 2009, 09:44
Misschien is proberen een goede optie, ik wil niet een al te duur ding en hij zal alleen voor een volume boost moeten zorgen, hooguit eventueel wat laag eruit halen en wat hoog en midden toevoegen om door de mix te prikken super uitgebreid hoeft dus niet.

Heb wel hier en daar gelezen dat het goed te doen is om alle bands (zeg je dat zo) neutraal te houden en alleen je volume hoger te zetten voor je solo, eq dan wel in de fx loop. Ik heb nog een looper die ik niet gebruik waar ik dan de eq en de delay inzet.

IK wil niet al te veel geld uitgeven, ik wil het liefst onder de €100,- blijven.

Heibel
7 mei 2009, 10:26
Zoals gezegd...voor uit te proberen is die Behringer geen slechte optie..laat je niet afschrikken door het merk, je zult verbaasd zijn..

The Lo Lands
7 mei 2009, 10:28
Heb wel hier en daar gelezen dat het goed te doen is om alle bands (zeg je dat zo) neutraal te houden en alleen je volume hoger te zetten voor je solo, eq dan wel in de fx loop. Ik heb nog een looper die ik niet gebruik waar ik dan de eq en de delay inzet.

IK wil niet al te veel geld uitgeven, ik wil het liefst onder de €100,- blijven. Je bedoeld een clean boost zonder EQ regeling. Hier zijn ook diverse soorten pedalen van op de markt welke allemaal weer hun voor- en tegens hebben. Zelf heb ik een gemodificeerde Boss GE-7 in mijn fx-loop hangen voor een clean boost met een beetje EQ sturing voor solo's. Kosten GE-7 tweedehands 40 euro, modificatie van Monte Allums zo'n 20 euro dus voor 60 euro was ik klaar :) Voor onder de 100 euro moet het lukken, check dus ook diverse clean boost pedaaltjes.

RedBuell
7 mei 2009, 10:38
Wat bedoelt men dan precies met clean boost, is dat een boost die alleen volume verhoogt of die alleen gebruikt wordt om clean te boosten "zonder te gaan scheuren"'.

Ik wil hem op het Lead kanaal gebruiken die al behoorlijk overstuurd is, verder ovr z'n nek hoeft dan niet maar alleen het volume hoger, op het clean/crunch kanaal gebruik ik dan mijn Bad Monkey, zo zou ik dan zonder te draaien aan de knoppen tussendoor clean, rock en dikke metal kunnen spelen + solo boost hebben.

bagheera
7 mei 2009, 10:40
waaw leuk filmpje ze lijken toch wel heel goed te zijn.
Omdat er zoveel te verkrijgen is van pedaaltjes is de keuze zo moeilijk dat ik er nog geen één gekocht heb alleen een gt6 en die gebruik ik bijna niet omdat het niet genoeg gepersonaliseerd is kwa klank.
Met effectjes in een goede combinatie kun je echt zo je eigen sound maken

The Lo Lands
7 mei 2009, 10:47
Wat bedoelt men dan precies met clean boost, is dat een boost die alleen volume verhoogt of die alleen gebruikt wordt om clean te boosten "zonder te gaan scheuren"'. Clean boost houdt in dat je het (gitaar- of preamp) signaal boost (volume) zonder verandering van je klankkleur, dit kan zowel voor je clean alswel overstuurde signaal. In de praktijk is dit niet helemaal mogelijk zonder toch een beetje kleuring van je geluid. Daarom moet je ook diverse pedalen uitproberen voor wat voor jou het beste klinkt en werkt :)

Harry
7 mei 2009, 10:49
misschien kun je het ook anders doen; je stelt je leadkanaal in op het volume dat je wilt hebben, en dempt het geluid met een overdrive (die zachter staat qua volume) als je minder hard wilt.

Dat heeft uiteraard invloed op de hoeveelheid gain, maar dat is misschien wel wenselijk. Ik deed het met mijn Bedrock, die stelde ik in op een lekker leadgeluid, en dempte het met een MXR overdrive/boost ding voor crunch.

RedBuell
7 mei 2009, 10:58
Edit:

Dubbel post

Heibel
7 mei 2009, 12:29
Zodra je een booster zet vóór je lead, dan duwt die alleen de gain en niet het volume. Je moet dus een boost hebben ná je lead kanaal. Je effectloop komt ná de voorversterkers van je clean en lead kanaal en vóór de eindversterker. Zodra je dus een eq of boost in je loop zet, boost je alleen het volume. Dat is dus ideaal voor solo's. Maak je echter gebruik van pedalen voor je overdrive, dan kun je een "cleane" boost als laatste toevoegen aan je efx- keten. Zodra je dan een volume boost nodig hebt, zet je je booster aan.

Dus:

Drive uit amp:

pedaaltjes -->input-->clean-->drive--> loop in --> boost/ eq --> loop out

Drive uit pedaaltjes:

Pedaaltjes --> Boost --> input --> clean

RedBuell
7 mei 2009, 14:53
Zodra je een booster zet vóór je lead, dan duwt die alleen de gain en niet het volume. Je moet dus een boost hebben ná je lead kanaal. Je effectloop komt ná de voorversterkers van je clean en lead kanaal en vóór de eindversterker. Zodra je dus een eq of boost in je loop zet, boost je alleen het volume. Dat is dus ideaal voor solo's. Maak je echter gebruik van pedalen voor je overdrive, dan kun je een "cleane" boost als laatste toevoegen aan je efx- keten. Zodra je dan een volume boost nodig hebt, zet je je booster aan.

Dus:

Drive uit amp:

pedaaltjes -->input-->clean-->drive--> loop in --> boost/ eq --> loop out

Drive uit pedaaltjes:

Pedaaltjes --> Boost --> input --> clean

Dan zou ik ook mijn Bad Monkey in de loop kunnen proberen? En er dan eventueel een bij kopen...

TimmU
7 mei 2009, 14:57
Ehx nanoboost misschien een idee?niet duur,compact en erg goed!

cultfan
7 mei 2009, 15:13
Ik heb ook die 10 bands MXR, goed ding,erg fijn in te stellen ( logisch, met 10 banden...)Uitproberen zou ik zeggen!!

Heibel
7 mei 2009, 15:34
Dan zou ik ook mijn Bad Monkey in de loop kunnen proberen? En er dan eventueel een bij kopen...

Jazeker, je kunt alles in de loop zetten. Ik zou dan wel de gain helemaal dicht draaien..en 'm niet vóór iets anders in de loop zetten, maar als laatste..Ik heb zelf geen Bad Monkey, dus ik weet niet of die echt clean wordt als je de gain dicht draait...Ik zou zeggen gewoon uitproberen...

Izegrim
7 mei 2009, 16:07
10 band MXR hiero en ik snap niet hoe ik ooit zonder gekund heb! :)

marc_o
7 mei 2009, 16:21
Voor de Topicstarter.
Een EQ pedaal is inderdaad wat je hier het best voor kunt gebruiken. Het merk op zich zal niet al te veel uitmaken, wanneer je het voor een livesituatie gebruikt, is het net even zaak om je volume er wat bovenuit te tillen.
Let echter op:
EEn volumetoename direct in de loop is heel wat harder dan wanneer je het pedaal ervoor zet, dus:
Begin met het volume van het EQ-tje op neutraal, en dan hele, en dan bedoel ik echt hele kleine stapjes vooruit, je zult opkijken van het resultaat.
Gooi geen overdrive of andere booster in je loop, dat heeft helemaal geen nut en wordt er zeer zeker niet mooier op, tuurlijk gaat ie dan ook harder, maar een neutrale volumetoename is wat je nodig hebt.
Succes.

RedBuell
7 mei 2009, 17:06
Voor de Topicstarter.
Een EQ pedaal is inderdaad wat je hier het best voor kunt gebruiken. Het merk op zich zal niet al te veel uitmaken, wanneer je het voor een livesituatie gebruikt, is het net even zaak om je volume er wat bovenuit te tillen.
Let echter op:
EEn volumetoename direct in de loop is heel wat harder dan wanneer je het pedaal ervoor zet, dus:
Begin met het volume van het EQ-tje op neutraal, en dan hele, en dan bedoel ik echt hele kleine stapjes vooruit, je zult opkijken van het resultaat.
Gooi geen overdrive of andere booster in je loop, dat heeft helemaal geen nut en wordt er zeer zeker niet mooier op, tuurlijk gaat ie dan ook harder, maar een neutrale volumetoename is wat je nodig hebt.
Succes.


Een 2ehands boss eq pedaaltje heb je al voor een paar tientjes, daar ga ik maar eens naar op zoek.....:ok:

marc_o
8 mei 2009, 12:16
Laat wel even weten wat het geworden is en hoe goed/slecht het werkt...

kassie
8 mei 2009, 14:09
Ik gebruik een mxr 10 band de loop. en een 6 band voor de preamp bij m'n jubilee.

Ik merk dat het volume niet hoger wordt als je de preamp boost. Er treed eerder meer saturatie op. Geluid op het distortion kanaal wordt vetter (bij een midboost althans) Alsof de geluidskwaliteit van een amp ineens stukken beter wordt. meer aanwezig, voller, muzikaler, vetter. erg prettig.

Na de preamp treedt er meer definitie op in de vorm van compressie. Eindbuizen worden wat overstuurd en natuurlijk een volume boost. Daarbij klinkt het zuiverder en het pedaal voegt ook wat 'warmte' toe. , zeker bij cleane geluiden als je alle mids eruit haalt. Met een eq heb je veel meer tonale mogelijkheden dan bij een booster alleen.

Een booster heb ik ook in de loop. Mxr mc401 booster linedriver. Meer bas en treble bij de knop op klokslag 12 uur. Ideaal om bij solo's erdoor heen te prikken. Er komt binnenkort nog een ehx lpb1 bij. Kijken hoe die zich verhoudt tot de mc401. Ook erg fijn om te kunnen spelen met meer preamp distortion of juist eindbuis distortion.

Maar een goede eq vind ik echt goud waard.

shredneck
8 mei 2009, 23:22
Ja?

Oneens

MXR 10band EQ. Optioneel volume en gain boost, plus de gebruikelijke 10 band regeling. In ieder geval beter dan GE7.

Ik heb ze allemaal geprobeerd en de Radial is de enige die exact je geluid intact laat, een goed doordachte cleanboost met verzonken knoppen. De Boss werkt wel, maar dan moet je, zoals Marc zegt, met hele...heeele kleine stapjes werken. Wat ook goed werkt is alleen mids boosten .... ik deed dat als ik een expressiever leadgeluid wilde.
Mxr heb ik ook gehad maar ik vond die minder goed dan de boss, echter de Radial is voor het doel van de ts het beste. Simpel.