PDA

View Full Version : TV Jones



Mr. Marty Love
6 mei 2009, 20:14
Ik zie her en der (op marktplaats met name, maar ook op andere sites) dat mensen onderscheid maken tussen filtertron pick ups en TV Jones pick ups. Ik heb al enig speurwerk verricht, maar ik heb de onderste steen nog niet boven, maar volgens mij zijn filtertrons van het merk TV Jones.

Kan iemand mij hier duidelijkheid in geven?

Pepe
6 mei 2009, 20:25
Filtertrons zijn evenal hi lo en Super trons pickus van Gretsch. Dimarzio, Duncan en andere aftermarket pickup producenten hebben zich nooit gewaagd aan Gretsch pickups, daar viel niet genoeg mee te verdienen.
TV Jones kwam in de jaren negentig met de eerste Gretsch aftermarket's die beter waren dan de japanse remakes op Gretsches. Gretsch zet nu op een aantal modellen ook TVJones als upgrade ipv de eigen pickups.

Ondertussen voert TVJones nog een paar eigen variaties naast de Gretsch pickups, zie zijn website.

Welkom trouwens.

Mr. Marty Love
6 mei 2009, 20:29
Hey thanks...

Daar was ik dus benieuwd naar!
Staan die TV Jones beter te boek dan de eigen bouwsels van Gretsch???

Pepe
6 mei 2009, 20:33
Ik krijg sterk de indruk.
Gretsch vind zelf van wel ja.

Lees eens een paar uurtjes op het Gretsch forum, leerzaam als je into That Great Gretsch Sound bent.

Mitch
6 mei 2009, 22:02
Er is natuurlijk ook zoiets als http://www.tvjones.com :D
Het grootste pluspunt van TV Jones vind ik hun variaties op filtertrons in humbuckerformaat (kijk bij de TV Classic bij Humbuckermount). Die gebruik ik nu al enige tijd op mij solid body en da's echt een wereld op zich qua sound.

rickert
6 mei 2009, 22:05
Het klinkt vooral anders, de verschillende Gretsch-pickups hebben een totaal verschillende sound, sommige zijn singlecoils bijvoorbeeld. Dat klinkt sowieso al anders dan dat een TV-Jones Classic natuurlijk!
Ik heb Filtertrons in m'n Gretsch, en die klinken heerlijk:D!

Stubby
8 mei 2009, 12:15
Hmmmm, TV-Jones in een les Paul geplaatst vorig jaar, lekker hoorrrr..

Eko
8 mei 2009, 21:24
Het grote klankverschil tussen de Filtertrons en de TV-Jones classics is het betere tophoog wat er in zit. Het is net of er een filter tussen uit is gehaald. Er is geen Gretsch die er niet beter van gaat klinken , zullen we maar zeggen. De Brian Setzer signatures zijn er mee uitgerust en dat klinkt!

RolandT
2 augustus 2009, 12:32
Het grote klankverschil tussen de Filtertrons en de TV-Jones classics is het betere tophoog wat er in zit. Het is net of er een filter tussen uit is gehaald. Er is geen Gretsch die er niet beter van gaat klinken , zullen we maar zeggen. De Brian Setzer signatures zijn er mee uitgerust en dat klinkt!Ik heb een Tenny Rose Special en was van plan wat upgrades te doen. Zit er dan echt zoveel verschil tussen een Gretsch FT en the TVJ Classic?
Ik ben niet ontevreden over de FT maar heb natuurlijk nog niet de TVJ kunnen proberen.
http://www.10pont.net/tr.jpg

tidalwave_sideburns
4 augustus 2009, 11:39
Episua hier heeft ervaring met beide pick ups.

Eko
4 augustus 2009, 13:27
Probeer een Gretsch met de TV-Jones Classics maar eens uit bij een dealer. Neem bv de Setzer signatures of een Hotrod. Vergelijk die maar eens met je eigen gitaar.
De Filtertrons zijn absoluut niet slecht , in tegendeel. Maar anders. Veel hangt af van je smaak en van de amp die je gebruikt. Een Bandmaster / Bassman wil nog wel eens warm klinken en dan is het extra tophoog van de TV-Jones heel mooi. Net iets sprankelender.

RolandT
4 augustus 2009, 23:11
Ik heb wat zitten chatten met Proteus van het Gretsch forum en blijkbaar worden vanaf 2003 de FT naar specs van TV jones gemaakt (niet bij TVJ maar bij Gretsch). Hij heeft ook zoiets van "niet beter" maar "anders". Ik ga zeker eens een TVJ gretsch testen.

episua
5 augustus 2009, 13:53
Ik had tv jones classic in mijn oude gretsch en in mijn nieuwe zitten de gewone gretsch filtertrons. Ik vind de gewone filtertrons veel gevoeliger (qua aanslag e.d.) dan de tv jones. Wat Eko zegt klopt naar mijn mening wel. Vooral het halselement bijt gewoon minder door de mix dan de tv jones deed. Dus wel super aanslaggevoelig, maar ze missen een beetje 'bite'. Maar de gewone filtertrons hebben ook een te gekke, unieke sound.

RolandT
16 augustus 2009, 22:04
Vandaag eens een paar TV Jones Classics kunnen testen (op een 125th anniversary Gretsch). Ik vond ze niet beter (ook niet slechter) dan mijn Filtertons. Dus laat ik die Filters rustig zitten.

Ik vond wel dat de tone switch betere settings had dan op mijn Gretsch (Ik gebruik de tone switch nooit). Ik vermoed dat TVJones andere caps gebruikt op de tone switch?

Pepe
16 augustus 2009, 23:12
Ja, blijkbaar. De toneswitch op mijn tennie was onbruikbaar, op mijn bamboo annie pak ik af en toe de verkeerde switch en dan merk ik dat pas na een tijdje.
Wel raar trouwens, op de tennie pakte ik nooit per ongeluk de verkeerde switch maar dan ook echt nooit.