PDA

View Full Version : goede lintzaag?Ervaringen?



jan jansen
6 mei 2009, 17:26
Wie heeft goede ervaringen met zijn lintzaagmachine(op 230 volt) en dan heb ik het om body`s mee uit te zagen en een plank doormidden zagen voor een top te maken oid?

JJ

stijnkenens
6 mei 2009, 19:45
goh, een plank doormidden zagen, in de breedte bedoel je dan, zo'n 20 cm hoog.
Dat zie ik niet direct gebeuren op een zaagje op 230 volt.
Het kan wel, maar dan moet dat ding wel zwoegen.

Daar gebruik ik een grote lintzaag voor (380 volt), met een heel scherp blad erop, anders ziet het zwart, en is er niks recht aan.

Ook heel handig: wegwerp lintzagen, die gaan tot 8x langer mee.
zoveel keer kan je een gewone lintzaag bijna niet slijpen (of je hebt een keerzaag natuurlijk)

en voor op de kleine machientjes: ijzerzagen, onverslijtbaar.

Maar 2e hands: iets uit de jaren 70, met weinig aluminium en veel gietijzer, heeft mijn voorkeur.

s

Enra
6 mei 2009, 20:13
goh, een plank doormidden zagen, in de breedte bedoel je dan, zo'n 20 cm hoog.
Dat zie ik niet direct gebeuren op een zaagje op 230 volt.
Het kan wel, maar dan moet dat ding wel zwoegen.

Klopt. De vraag is bovendien of de doorvoerhoogte bij een 230V machine afdoende is. Ik heb twee lintzaagmachines één op 230V en één op 400V. De 230'er kan veel, vooral het kleine en fijne werk, maar een top zagen is wel heel erg lastig. Daarvoor gebruik ik echt de zwaardere 400V machine met een widia tipped zaagblad. En dat is dan het werkpaard voor het zware werk.

Ik denk dat je uiteindelijk voor een compromis moet gaan in wat je machine wel en niet kan.

Succes,
Enra.

superfly
6 mei 2009, 20:22
Plank in de breedte? Daar gebruik je inderdaad liever een flinke machine voor .
Misschien handiger om in die incidentele gevallen een vriendelijke collega met zo'n 380 volt apparaat van +600 kilo en + 2000 euro om hulp te vragen.
Er zijn er een aantal op het forum met zo'n supermachine.

Van de kleintjes heb ik er een paar gehad.
Electra Beckum 230. Staat vaak voor een laag prijsje op marktplaats (vanaf +-50 euro) beperkte zaag hoogte. 8 cm geloof ik.
Eigenlijk te klein voor gitaarbouw. Een beetje dikke neck blanc gaat er niet onder door. Verder prima apparaatje.

Sheppach Vario, groter en duurder, ik betaalde geloof ik 150 euro op marktplaats, 14 cm zaaghoogte dacht ik.
Prima voor het uitzagen van body's en halzen. Stabiele machine. Moeilijker om aan onderdelen te komen want wordt niet meer gemaakt NL importeur zou failliet zijn (?).
(De motor brandde bij mij na een halfjaar gebruik door, dat is een risico van 2e hands kopen.)

Ik heb nu deze:
http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=2507
Geen top kwaliteit maar goed genoeg voor wat ik er mee doe en redelijk betaalbaar en nieuw dus garantie.
(Als je eenmaal een lintzaag hebt staan zal je versteld staan hoe vaak je hem gebruikt)

Succes
Wim

gertgert
6 mei 2009, 20:32
Ik heb een huvema (geloof ik) gekocht.
Doorvoerhoogte zo'n 15 cm.
Het apparaat is aardig lomp, een ruime 1.70 meter hoog, van marktplaats gekocht voor 150 euro. De zagen waren verroest dus ik heb net een nieuwe laten lassen.
Nog niet veel mee gewerkt, maar tot nu bevalt het goed.

espike
6 mei 2009, 20:47
Waarom sowieso een lintzaag hiervoor?
Een zaagtafel lijkt me hier minstens net zo goed voor, instellen, zagen, omdraaien, loszagen. Als je de rechterkant, rechts houdt, dus m zeg maar salto voorover draait, dan is de afstand gelijk, en is ie netjes in tweeën. Kost je wel een iets bredere zaagsnede, maar niet onpraktisch voor dit werk

gengar
7 mei 2009, 23:17
ik heb zelf een meber 400 pro, doorvoer 30 mm. Nou denk ik niet dat ik dat er mee zou zagen, maar een topje maple zagen zou ik er toch wel mee doen..Maar goed je moet hem erna wel even over de vlakbank halen. Ik denk dat het wel kan maar voor mijn gevoel wil je voor stukken met 20 cm doervoerhoogte toch wel een iets grotere zaag gebruiken, of in ieder geval een op 380V. Maar het kan dus wel.
Ik zat zelf met het probleem dat ik een echt grote lintzaag niet kwijt kon en daarom een tussenmaat zocht. Geboden op een Jet 50cm, die heb ik echter misgelopen en toen een Meber 400 gekocht. Heel erg tevreden mee en voor mijn gevoel het minimale formaat dat je toch net genoeg stabiliteit hebt , machine is 120 kg en degelijk. MAAR ..als ik plaats genoeg had had ik een grote gekocht! Cocobolo bijvoorbeeld heeft een 80 cm staan (correct me if i'm wrong M.) en dat wil ik toch ook nog wel graag een keer aanschaffen, dan heb je echt een machine waar je mee uit de voeten kan.

Enra
8 mei 2009, 07:54
ik heb zelf een meber 400 pro, doorvoer 30 mm. Nou denk ik niet dat ik dat er mee zou zagen, maar een topje maple zagen zou ik er toch wel mee doen..Maar goed je moet hem erna wel even over de vlakbank halen. Ik denk dat het wel kan maar voor mijn gevoel wil je voor stukken met 20 cm doervoerhoogte toch wel een iets grotere zaag gebruiken, of in ieder geval een op 380V. Maar het kan dus wel.
Ik zat zelf met het probleem dat ik een echt grote lintzaag niet kwijt kon en daarom een tussenmaat zocht. Geboden op een Jet 50cm, die heb ik echter misgelopen en toen een Meber 400 gekocht. Heel erg tevreden mee en voor mijn gevoel het minimale formaat dat je toch net genoeg stabiliteit hebt , machine is 120 kg en degelijk. MAAR ..als ik plaats genoeg had had ik een grote gekocht! Cocobolo bijvoorbeeld heeft een 80 cm staan (correct me if i'm wrong M.) en dat wil ik toch ook nog wel graag een keer aanschaffen, dan heb je echt een machine waar je mee uit de voeten kan.

Ik gebruik een Huvema, waarschijnlijk dezelfde als al eerder in dit topic beschreven is. Maar mijn belangrijkste machine is een Meber 500, net iets groter dan wat gengar heeft. De truc is - als de doorvoerhoogte geschikt - niet zozeer het formaat of capaciteit van de machine, maar de kwaliteit van je zaagbladen. Ik gebruik een Widia tipped lintzaag dat eigenlijk in de staalindustrie gebruikt wordt. Maar het zaagt als een tierelier!

Daar tegenover staat de prijs van een enkel zaagblad.... (twee scheppach's van marktplaats?)

gengar
8 mei 2009, 10:32
Wat zijn de kosten van het zaagblad als ik vragen mag Arne? Ik heb gisteren toevallig nog een zaag gekocht, en ik betaal 13 euro. De vraag is dus: Beter een keer een dure zaag of vaak een goedkope?
On topic; ik denk dat het klopt wat Arne zegt, en als je rustig aan doet dat je een redelijke capaciteit aankan met een relatief lichte zaag. Daarbij is het bij een lintzaag erg belangrijk hoe je het hout doorvoert. In een van de uitgaven van Guild of Luthiers (het groene boek, over hout en gereedschappen etc.) staat heel goede info hierover. Kan bijvoorbeeld zijn dat je zaag wegloopt van de geleider of juist ervan af, terwijl je zaag gewoon goed is. De geleider staat echter altijd haaks. Een optie is dan om een geleider te maken die een paar graden 'scheef' staat. Je zult je zaag dus moeten leren kennen en er mee leren werken. Waarschijnlijk is dit bij een grote zaag minder van toepassing?

Enra
8 mei 2009, 13:52
Wat zijn de kosten van het zaagblad als ik vragen mag Arne? Ik heb gisteren toevallig nog een zaag gekocht, en ik betaal 13 euro. De vraag is dus: Beter een keer een dure zaag of vaak een goedkope

Rond de € 300.--. Normale zaagbladen voor een Meber 500 kosten tussen de € 35.-- en € 60.--. Maar daarmee kan ik simpelweg niet zagen wat ik nu kan zagen. 20 cm Ovangkol is dan een serieus probleem.

Van Dattum
8 mei 2009, 14:35
Nu we het toch even over lintzagen hebben..... Ik gebruik zelf een HBM250, simpel masjientje, goed voor het hobbywerk. Dwars op de nerf zaagt ie als een tierelier, maar met de nerf mee heeft ie nogal de neiging om scheef weg te lopen. Heeft dat met de snelheid en/of de breedte van het zaaglint te maken?
Ik gebruik een smal lint (8mm). En de 250 heeft 2 snelheden, 11 en 16m per minuut. Wat is aan te raden om stabiel rechtuit te zagen en toch ook de curves van een gitaarbody aan te kunnen: Breed/smal zaaglint, snel zagen (met minder power waarschijnlijk) of een iets lagere snelheid?

gengar
8 mei 2009, 16:51
waw.. zou het niks voor je zijn om af en toe zo'n zaagje te gebruiken die ik gebruik? Schilt nogal wat dan, 13 eurotjes. Zou voor veel soorten hout toch wel je dure zaag sparen misschien?

Enra
9 mei 2009, 18:56
waw.. zou het niks voor je zijn om af en toe zo'n zaagje te gebruiken die ik gebruik? Schilt nogal wat dan, 13 eurotjes. Zou voor veel soorten hout toch wel je dure zaag sparen misschien?

Ik denk dat ik heel veel van jouw zagen nodig heb om te kunnen zagen wat ik met deze zaag kan zagen. Het lijkt duurkoop... Maar 50 a 60 keer € 13.-- is echt meer.

gengar
10 mei 2009, 13:20
klopt. Heb je het idee dan dat het zoveel verschil maakt? Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je bepaalde harde houtsoorten zaagt dat de zagen die ik gebruik heel snel bot kunnen zijn.

Enra
10 mei 2009, 18:41
klopt. Heb je het idee dan dat het zoveel verschil maakt? Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je bepaalde harde houtsoorten zaagt dat de zagen die ik gebruik heel snel bot kunnen zijn.

Het zaagblad heeft nog een paar meer voordelen. Het is dikker, dus - eenmaal opgespannen - zit er zeer weinig zijwaardse beweging in. De breedte is drie centimeter, het blad 'tracked' daardoor goed in de zaagrichting. En de Widia vertanding is eigenlijk bedoeld voor het zagen van harde metalen en van industriekwaliteit, dat geeft wel aan wat er van verwacht wordt. De widia vertanding blijft lang scherp enm ook de scherpte draagt bij aan de 'tracking'. Veel gewone bladen worden bot aan één zijde; daardoor gaat zo'n zaagblad ook lopen.

Ik vind het de beste koop sinds lang.

Cocobolo
10 mei 2009, 19:29
Ik vind het de beste koop sinds lang.

Hoi Enra,
Ik ben wel erg nieuwsgierig geworden :) Waar koop je dit type zaagbladen?
groeten
Marco

gengar
11 mei 2009, 21:10
nee nee Marco!! jij hebt al meer dan genoeg materiaal

gengar
11 mei 2009, 21:14
Arne gebruik je voor de kleine zagen ( <10mm) ook deze dure zagen?

Enra
12 mei 2009, 07:51
Hoi Enra,
Ik ben wel erg nieuwsgierig geworden :) Waar koop je dit type zaagbladen?
groeten
Marco

Bij een firma voor zaagtechniek voor de metaalindustrie. De zaag komt uit Oostenrijk. Ik zal proberen het merk even te achterhalen. .... Oké, de merknaam van de zaag is 'Amada'.


Arne gebruik je voor de kleine zagen ( <10mm) ook deze dure zagen?

Nee... Die zaag (machine) hoeft niet zo belast te worden.

stijnkenens
12 mei 2009, 08:52
Gebruik je dat zaagblad dan alleen om topjes en zijkanten te zagen?
Of doe je daar alles mee?

Dan kan ik dat misschien aan mijn baas aanbevelen :)


s

Enra
12 mei 2009, 11:09
Gebruik je dat zaagblad dan alleen om topjes en zijkanten te zagen?
Of doe je daar alles mee?

Vooral zijkanten en achterzijden, maar ook halsblanks, toetsmateriaal en kopfineer. Maar let wel, Amada heeft een breed assortiment, niet alle bladen zijn geschikt voor hout. Zoek dus op soort vertanding.

Verder weet ik dat Mattia ook een en ander doet met speciale zaagbladen. Hij haalt ze echter uit de VS. Ik ben wel benieuwd naar zijn ervaringen!

Laat horen Mattia!!!

Groet,
Enra

get zappad
29 mei 2009, 21:49
voor degene die meer over het hoe en waarom van lintzagen wil weten raad ik het boek ''the bandsaw book" van Lonnie Bird aan. verkrijgbaar bij Baptist, Arnhem. verbazingwekkend wat zelfs met kleinere machines mogelijk is. maar je moet zowiezo niet te lang door blijven jengelen met het zelfde blad.

get zappad
30 mei 2009, 09:27
ik heb nog even gekeken in m'n boek en daar staat dat "carbide" outlasts carbon-steel blades 25 to 1. dan hebben ze het nog over "stellite",mag joost weten wat dat dan weer is, maar dat schijnt smerig duur te zijn. maar hiermee moet het goed mogelijk zijn om dikke stukken te zagen( 25/30 cm. )

jan jansen
30 mei 2009, 12:28
Wie heeft goede ervaringen met zijn lintzaagmachine(op 230 volt) en dan heb ik het om body`s mee uit te zagen en een plank doormidden zagen voor een top te maken oid?

JJ


Bedankt voor de tips/advies.Heb afgelopen week een Huvema gekocht voor niet te veel.Goede machine,veel ruimte,en fluisterstil.
Zal binnenkort de ervaringen met het apparaat hier wel plaatsen.Eerst hout halen,

JJ

Mattia
31 mei 2009, 13:31
Ik ben goed te spreken over m'n Lenox Aluminum Master (widia tipped, uit de VS, 100 euro per stuk) bladen, 30mm, dun zaagblad, lekker stabiel. Voor m'n oude Enzo Cattini, kan 24cm aan. Tweedehands, en via een variable speed drive trifasisch 220 volt stroom.

jan jansen
31 mei 2009, 13:34
voor degene die meer over het hoe en waarom van lintzagen wil weten raad ik het boek ''the bandsaw book" van Lonnie Bird aan. verkrijgbaar bij Baptist, Arnhem. verbazingwekkend wat zelfs met kleinere machines mogelijk is. maar je moet zowiezo niet te lang door blijven jengelen met het zelfde blad.

idd goed boek.Als je geen engels kunt kan je altijd nog de vele foto`s bekijken...:ok:

get zappad
30 juni 2009, 21:43
voor al degenen die dachten, net als ikzelf, dat een lintzaag een grote figuurzaag is, zou ik willen aanraden om eens Lonnie Bird`s the bandsaw book te bekijken. er zijn zo veel meer mogelijkheden met een lintzaag als je voor mogelijk houd.

thijser
30 juni 2009, 22:17
Waarom sowieso een lintzaag hiervoor?
Een zaagtafel lijkt me hier minstens net zo goed voor, instellen, zagen, omdraaien, loszagen. Als je de rechterkant, rechts houdt, dus m zeg maar salto voorover draait, dan is de afstand gelijk, en is ie netjes in tweeën. Kost je wel een iets bredere zaagsnede, maar niet onpraktisch voor dit werk

Als het een topje moet worden is het op die manier niet meer gebookmatched omdat je een zaagsnede hebt van 2 mm met een speling van 2mm ongeveer.

Mattia
3 juli 2009, 16:33
Toevoging: ik heb dus Lenox Aluminum Master (widia/carbide tipped) bladen, realtief dunne kerf, van 25mm breed, een Lenox Woodmaster van 35mm (ongeveer) die nog breder is en uitstekend werkt voor hout maar minder setjes per plank levert; ook goed voor 'nattere' houtsoorten.

Voor echte 'dure' houtsoorten gebruik ik een Bladrunner van Iturra designs (zelfde als de Highland Harware...iets met blade. Vergeet even hoe het heet...) die van hardmetaal is, niet erg lang meegaat, maar het mij toestaat om iets van 5 (zeer veilige, relatief dike) setjes te halen uit een blok van 52mm dik. Dus 10 'slices'. Bij de laatste noten run heb ik er zelfs 11 uit gehaald, volgens mij.

gengar
7 juli 2009, 14:48
Ik heb ook met verbazing naar wat filmpjes op youtube zitten te kijken waar ze een super strak fineertje zagen met een niet eens zo heel grote lintzaag volgens mij. Zo krijg ik het toch nog niet, vraag me af of de zaag hierbij het verschil maakt.

Yoshida
7 juli 2009, 15:00
Hoe zwaar zijn die krengen tegenwoordig? Komt er veel herrie van af? Dat en een goede kolomboor lijken mij een goede aanvulling op mijn gereedschapskist.

Mattia
7 juli 2009, 17:48
Goede lintzaag? Hoe zwaarder hoe beter. Mijn lintzaag weegt dik 180 kilo, schat ik in, mogelijk veel meer. Veel staal helpt de stabiliteit van de zaagsnede. Het is een stil apparaat - net als de kolomboor - totdat je gaat zagen. Dan hangt het van het zaagblad af, hoe dik het te snijden hout is, en hoe hard het is. Oorbescherming altijd wel nodig, maar het is veeeeel stiller dan mijn (goede kwaltiet) Metabo figuurzaag.

Yoshida
7 juli 2009, 20:04
Bedankt. Punt is dat ik de lintzaag waarschijnlijk op zolder moet gebruiken, toegankelijk via een vlizo trap. Houten vloer met gipsgaas eronder. Slecht plan. :) Toch maar wachten of ik ergens een aantrekkelijke woning kan vinden met buitenruimte...

grizzly
7 juli 2009, 22:00
Ik ben ook op zoek naar een goede lintzaag, maar echt eentje op 220v.
Welke in die klasse het beste is weet ik niet, geen ervaring mee.

Voorlopig heb ik het hiermee gedaan.
http://grizz.smugmug.com/photos/284038962_yJmi8-M.jpg
Werkt prima, maar ik niet echt geschikt voor kaarsrecht zagen met een fijne zaagsnede. Wil nogal graag naar buiten weglopen.
Staat trouwens wel erg netjes en stil zijn werk te doen.
Gaat eruit als ik een zwaarder exemplaar heb aangeschaft.

stijnkenens
8 juli 2009, 17:41
Als je zaag gaat lopen:

-zaag geleiding strak genoeg?
-zaag goed gespannen?
-zaag bot?

Ik denk niet dat het aan het machientje zal liggen.


s

barno
8 juli 2009, 18:20
mijn devies: van alle machienes denk ik dat de budgetversie van lintzagen het meest vermijdbaar zijn. heb een budgetkolomboortje dat het prima doet enz... maar onlangs zo'n klein lintzaag van dikke 100 euro gekocht: absolute brol, teruggebracht (nadat het twee keer was "hersteld" door de fabriek, bleef weglopen)
Als ik er ooit een zou kopen: een grote (dure) :)

oigun
8 juli 2009, 18:50
Ik denk dat voor lintzagen en ook kolomboren je prima een tweedehandse kunt kopen op bv marktplaats . Er worden er zat aangeboden en heb je voor relatief weinig geld een prima machine. Vermijd idd de allergoedkoopste troep.

Mattia
8 juli 2009, 19:03
Mijn lintzaag is bijna net zo oud als ik, oud Italiaans staal, via Marktplaats voor 750 euro gescoord. Zaagdiepte tot 24 cm.

grizzly
8 juli 2009, 19:07
Als je zaag gaat lopen:

-zaag geleiding strak genoeg?
-zaag goed gespannen?
-zaag bot?

Ik denk niet dat het aan het machientje zal liggen.
s

haha, mijn eerste zaagblad heb ik zo strak gespannen dat het op de las kapot sprong.
Er zit nu een nieuw blad in, dat is mooi strak gespannen en de geleiding, een lagertje achter het blad en 2 alu stiftjes links en rechts, zowel boven als beneden, zitten ook mooi strak langs het blad.
Dan nog wil het blad telkens naar buiten weglopen. Misschien een kwestie van te snel willen zagen.
Ik besef wel dat dit een budget machinetje is waar ik niet te veel van kan verwachten.

stijnkenens
8 juli 2009, 19:20
strange,
mijn budget brol zaagje van 70 eurotjes doet het uitstekend, allez, toch voor een stuk plastiek en aluminium van niks. ...:soinnocent:

Ik heb er wel ijzerzaagjes voor gekocht, en dat gaat perfect.



s

Yoshida
8 juli 2009, 22:31
Ik ben ook op zoek naar een goede lintzaag, maar echt eentje op 220v.
Welke in die klasse het beste is weet ik niet, geen ervaring mee.

Voorlopig heb ik het hiermee gedaan.
http://grizz.smugmug.com/photos/284038962_yJmi8-M.jpg
Werkt prima, maar ik niet echt geschikt voor kaarsrecht zagen met een fijne zaagsnede. Wil nogal graag naar buiten weglopen.
Staat trouwens wel erg netjes en stil zijn werk te doen.
Gaat eruit als ik een zwaarder exemplaar heb aangeschaft.

Geef me ff een schreeuw wanneer je hem wegdoet :)