PDA

View Full Version : Digi 002 // Rack 002 met PC - Windows XP



koentrend
6 mei 2009, 16:52
Hoi ik ben eindelijk overgestapt op Protools! Ik heb een Rack 002 met PT 7.3.1weten te bemachtigen. Momenteel reikt de portemonnee niet naar een MAC, dus wil het tijdelijk met een PC gaan oplossen.

Wie werkt er ook met een PC, wat zijn jullie ervaringen ermee en wat zijn jullie uitgebreidde specificaties van jullie PC????

Ik hoor het wel! Thenx

gitaarhaantje
6 mei 2009, 21:00
Hoi ik ben eindelijk overgestapt op Protools! Ik heb een Rack 002 met PT 7.3.1weten te bemachtigen. Momenteel reikt de portemonnee niet naar een MAC, dus wil het tijdelijk met een PC gaan oplossen.

Wie werkt er ook met een PC, wat zijn jullie ervaringen ermee en wat zijn jullie uitgebreidde specificaties van jullie PC????

Ik hoor het wel! Thenx


Ik heb ook sindskort de overstap gemaakt maar met iets andere spullen:

- Pro tools 7.3.1 M-powered
- M-audio projectmix
- PC: Windows XP ( Vista heeft geen drivers voor projectmix)
- Intel core 2 duo : 2,66 ghz
- 2 Gig intern geheugen
- 2X 500 gig HD..

Bij mij werkt alles perfect!!!

Als je nog meer wilt weten... vraag gerust...

koentrend
6 mei 2009, 21:15
Jow! Eindelijk een reactie:)
Heb je je set nieuw gekocht??? Wat koste hij als ik zo brutaal mag zijn:)
Wat voor een videokaart zit erbij en hoe snel zijn je schijven???

Kan je gewoon 32 sporen lekker snel opnemen zonder haperingen?

En waarom werk je niet met Apple?????

gitaarhaantje
6 mei 2009, 22:01
Jow! Eindelijk een reactie:)
Heb je je set nieuw gekocht??? Wat koste hij als ik zo brutaal mag zijn:)
Wat voor een videokaart zit erbij en hoe snel zijn je schijven???

Kan je gewoon 32 sporen lekker snel opnemen zonder haperingen?

En waarom werk je niet met Apple?????

De set is niet nieuw.. tweedehands op marktplaats...Heb er 550 euro voor betaald..
Ik heb een nvidia 512 MB videokaart type weet ik zo niet...
De schijven zijn volgens mij 7200 TPM als je dat bedoeld...

32 sporen heb ik nog niet opgenomen en dat gaat ook niet lukken ( kan maximaal 8 sporen tegelijk opnemen..)
Ook dit heb ik nog niet getest...maar dit moet zonder problemen kunnen..

Ik werk niet met apple om de volgende reden..: te duur! Misschien ooit nog eens overstappen maar voor nu werkt dit perfect...

Dan heb ik ook nog een vraagje aan jou: Ben je bekend met Pro tools? zo ja weet jij misschien hoe ik de tracks kan monitoren? zodat ik mee kan jammen met wat ik al heb opgenomen?

Groeten Laurens

koentrend
6 mei 2009, 22:23
HE man, mooi prijsje dus. Zelfde reden qua Apple hierzo.

Ik ben (nog) niet erg bekend met Protools, heb jaren gewerkt met Cubase...
Kan je dus niet helpen. Wat ik je wel als tip kan geven. Kijk eens op youtube, daar zijn heel veel instructiefilms over diverse onderwerpen of je opend een nieuw topic hier:)

harrie-beton
7 mei 2009, 11:17
De reden dat Apple duurder is omdat Apple veel aandacht besteedt aan de combinatie hardware én software. Plus Apple let ook op de vormgeving hoewel dat niet zo duur is. Deze combinatie van hardware plus speciale software maakt de Apple tot een stabiel en professioneel product.

Dat neemt niet weg dat met Windows voor de kleinere beurzen ook een Digitaal Audio Workstation mogelijk is zolang je een paar regels in acht neemt:

1. stay away from vista
2. koop alleen standaard hardware van a merken
3. eerst google dan kopen
4. gebruik dual boot of liever een aparte PC en als XP er eenmaal op staat, probeer je pc niet meer te veranderen. Geen internet erop en zeker geen updates of extra software. Als het werkt, niet meer aankomen.
5. installeer geen dingen erop die je niet nodig hebt. Geen office, geen mail enzovoort.
5 zie 1

Ik heb een DAW gebouwd voor 314 euro.
zie http://www.besidesdata.nl/gitaarnet/
loopt als een zonnetje :supercool:

TIMBER
7 mei 2009, 13:15
En dan heb je zekers niet een kwalitatief mindere setup.

koentrend
12 mei 2009, 16:28
Ik kan voor weinig een
Pentium 4 // 2,8ghz met 2gig intern ddr1 geheugen krijgen.
Zou de Digi 002 daar "voor de time beeing" stabiel op draaien?

Ik moet nog ff de chipset etc. controleren.

TIMBER
13 mei 2009, 07:25
Qua hardware is dat ruim voldoende maar als os beter geen Vista.

harrie-beton
13 mei 2009, 08:33
Pentium IV. Ik zou het niet doen, de Front Side bus en de geheugen timings die daar in zitten zijn erg sloom. We praten over een pc uit 2004! Dat is voor pc begrippen bejaard.

TIMBER
13 mei 2009, 08:37
Dat is waar maar toch is het genoeg om 4 sporen tegelijk te recorden. Hangt verder een beetje af van welke versie Protools je erbij hebt draaien en vooral welke plugins je gebruikt, maar ter overbrugging gewoon goed werkbaar. Ik heb als backup een vergelijkbaar systeem en neem daar 8 sporen sync mee op in 24/96.

koentrend
13 mei 2009, 09:18
Het is voor de time beeing, nogmaals.
FF doorsparen voor een Imac, want ik merk zelf al dat er best veel haken en ogen aan een PC zitten.

Ik heb momenteel Protools versie 7.3.1 en wil van start gaan. Ben nog niet bekend met PT en de Digi 002 staat al 1 week te verstoffen....

Hoe luidt jou systeem TIMBER?

harrie-beton
13 mei 2009, 09:25
Ik zeg niet dat het niet werkt maar het heeft niet over. Opnemen zou ook wel kunnen maar beetje bewerken en mixen zie je het meest een zandloper.

TIMBER
13 mei 2009, 12:36
Dat backup systeem is een:

Pentium 4.
2,5 Ghz processor.
2 Gb geheugen.
2 x Terratec EWS88MT (16 sporen 24/96)
p.s. heb hem ook met 3 gehad.. dus 24 sporen 24/96

Windows XP Pro SP2.
Cubase SX2.
SoundForge 8.0
o.a. EZ Drummer plugin
o.a. T-Racks plugin 2.0


En dat werkt perfect hoor.. en die zandloper valt reuze mee. Heb er vorige maand nog een band mee opgenomen en gemixed, omdat op dit stuit wegens verhuizing mijn studio hardware allemaal in dozen zit. No Problemo. Met 24 sporen opnemen ging toen wel wat moeizamer maar volgens mij heeft de Digi002 maar 4 sync sporen.

[EDIT]
Een P4 mag dan wel een beetje bejaard zijn maar een Digi002 is ook niet meer de jongste he..;)

koentrend
13 mei 2009, 13:02
Thenx voor de specs, maar werkte je er ook mee met Protools.
Want Protools en PC/XP is toch weeer een ander verhaal????

TIMBER
13 mei 2009, 13:05
Neen geen Protools.. maar in je documentatie staan wel de minimale en de maximale systeemeisen vermeld. De minimale is doorgaans te licht maar de maximale is meestal overkill. Dus daar kun je een beetje tussenin gaan zitten.

TIMBER
13 mei 2009, 13:48
Via onderstaande link vind je de Protools LE 7.3. datasheet van Digidesign.. zo ver ik het kan zien moet het makkelijk kunnen.

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=3&langid=100&categoryid=35&itemid=24211

koentrend
13 mei 2009, 13:54
TIMBER die link ken ik ja! Alleen praten ze daar zelfs op chips/moederbord niveau.
Waar het mij om ging is: of het voor de time beeing redelijk stabiel draait.

Wel nog een belangrijke vraag: Er zit een 5400 rpm HArddisk in. Op de PT site word gesproken over een 7200rpm HD. Denken jullie dat de 5400 rpm werkt? Bestaand er 7200 IDE HD's?

TIMBER
13 mei 2009, 14:00
Er staat dat je aan een P4 2,8 GHz met 2 Gb geheugen genoeg hebt for de time beeing..;)

TIMBER
14 mei 2009, 08:45
Bestaan er 7200 IDE HD's?

Ja hoor en een 500Gb kost rond de 80 euro.

harrie-beton
14 mei 2009, 16:21
Een p4 van 2,8 is wel een single core model uit 2004, maar goed het kan wel. "Snel" en "modern" is anders. In deze link zie je een 2,6 dual core machine die stukken sneller is en die gebouwd kan worden voor onder de 314 euro. http://www.besidesdata.nl/gitaarnet/

koentrend
14 mei 2009, 16:59
Maar Harrie, jij draait er toch geen Protools op????
Wanneer heb je die kast laten bouwen?

Voor e500 heb ik een Imac G5 van 2ghz en +/- 2gig geheugen. Dat is eigenlijk wat ik wil, maar nog ff sparen.

Highway49
14 mei 2009, 22:27
Een iMac G5 voor 500 eurie? Dat wil ik ook wel....

samthegreat4
14 mei 2009, 23:51
PC rulez, zelf ook 1 gebouwd: AMD Phenom 2 x4 920 @ 3.2 Ghz; Foxconn A7DA-s; Sapphire HD 4870 512mb; 2×2 gig kingston valueram PC6400; 500 watt chieftec voeding; 1× 320 gb sata HDD + 1× 500 gb sata HDD; Soundblaster Audigy 2 uit mn ouders` PC gekaapt.(Die IDE flatcables zijn altijd zon onmundige klerezooi in je kast.) Maarja, alles loopt als een zonnetje (moet ook wel). lk gebruik REAPER als host prog met talloze plugins. En het hele systeem heeft me maar 650 euro gekost ofzo.

koentrend
15 mei 2009, 00:00
Een iMac G5 voor 500 eurie? Dat wil ik ook wel....

Een 2e hands natuurlijk!

koentrend
15 mei 2009, 00:04
lk gebruik REAPER als host prog met talloze plugins. En het hele systeem heeft me maar 650 euro gekost ofzo.

Ook al eens met Protools geprobeerd op de PC?

samthegreat4
15 mei 2009, 08:19
Ik kan het wel is proberen voor je ;)

harrie-beton
15 mei 2009, 09:29
@ koentrend,

Ik heb de pc zelf gebouwd in maart 2009. Dat wil zeggen, kast open en processor erin en alles aansluiten volgens de manual.

@samthegreat,
Mooie pc maar: Het heeft voor mij een voordeel dat ik niet game op die machine, hij trekt maar 60 watt terwijl mijn gewone pc boven de 400 watt haalt als ik de cpu en de 4870x2 videokaart zwaar laat werken. Mijn audio pc wordt alleen voor audio gebruikt en is daardoor zo stabiel als een huis. Dat was het hele idee van een aparte audio pc.

Ik gebruik geen pro tools maar uitsluitend Adobe audition 1.5 en 3. Gekocht op ebay voor 250 dollar.

TIMBER
15 mei 2009, 09:35
Ja das het beste..!! Ik heb een stand alone machine met daarop een gestripte Win XP. Alle overbodige servicen en achtergrond processen zijn uitgeschakeld. Ook geen anti-virus en firewall zaken want die zijn vaak funest.

samthegreat4
15 mei 2009, 12:55
@ koentrend,

Ik heb de pc zelf gebouwd in maart 2009. Dat wil zeggen, kast open en processor erin en alles aansluiten volgens de manual.

@samthegreat,
Mooie pc maar: Het heeft voor mij een voordeel dat ik niet game op die machine, hij trekt maar 60 watt terwijl mijn gewone pc boven de 400 watt haalt als ik de cpu en de 4870x2 videokaart zwaar laat werken. Mijn audio pc wordt alleen voor audio gebruikt en is daardoor zo stabiel als een huis. Dat was het hele idee van een aparte audio pc.

Ik gebruik geen pro tools maar uitsluitend Adobe audition 1.5 en 3. Gekocht op ebay voor 250 dollar.
Sja, ik gebruik die PC dan ook zwaar voor gaming én audio-editting, dus niet 2 aparte PC's. Het eigenlijke doel was: gaming; Maar audio-editting moest er ook op kunnen.

harrie-beton
15 mei 2009, 19:32
De pc is handzaam. Ik neem "live op lokatie" op en de pc moet altijd goed werken vandaar deze oplossing. Ik was altijd veel tijd kwijt met onderhoud, nu niet.