PDA

View Full Version : Ibanez strat vs Fender strat



Troy
6 mei 2009, 14:07
Iemand een idee hoe een '75 Ibanez strat zich verhoudt tot een fender strat. Was dat een 1 op 1 kopie of toch eerder een goedkope knockoff? Hoe zit het met de sound van die gitaren? Iemand ervaring? Wat zou een zinnige prijs zijn voor een Ibanez strat?

Hendriks
6 mei 2009, 14:19
Zeker geen goedkope knockoff , werd in de jaren 70 goed spul gemaakt in Japan.
Meer info en wat foto's zullen wat meer duidelijkheid kunnen geven.

Pepe
6 mei 2009, 14:49
Het is een goed gelukte goedkope knock off, de japanners waren nog niet op stoom rond die tijd. De afmetingen van de pickups zijn bijvoorbeeld anders, dat zou niemand nu meer pikken van een Stagg. Maar goed gelukt omdat de gitaar van goed hout gemaakt is en niet slecht klinkt, een beetje dunnig maar ook lekker vintage.

Bij de Greco lijn (dezelfde gitaar onder een ander brand) als de Spacy en Supersound zie je vanaf 78 de aanloop naar de JV gitaren.

Prijzen op ebay voor een Ibby strat tussen de 300 en 450.

mesaman
8 mei 2009, 12:31
ik heb er 2 gehad...een echt oude die was te klein,niet af te stellen,alles gewoon slecht.en de andere was heel redelijk.bijna 1 op 1 copie maar deze klonk niet echt goed.zeker niet als ik hem vergelijk met een goede usa fender strat.de prijzen zijn ook erg verschillend en dat is te merken in de gitaar.Mischien dat er mensen zijn die een 'echt' goede hebben maar voor mij geen ibanez strat copie meer in de toekomst.leuke gitaren maar meer ook niet..

geert1976
8 mei 2009, 12:33
Iemand een idee hoe een '75 Ibanez strat zich verhoudt tot een fender strat. Was dat een 1 op 1 kopie of toch eerder een goedkope knockoff? Hoe zit het met de sound van die gitaren? Iemand ervaring? Wat zou een zinnige prijs zijn voor een Ibanez strat?

plaats effe wat foto's van de headstock, achterzijde en voorzijde dan kan ik je wat meer vertellen en als het lukt foto van de binenzijde (effe de slagplaat liften)

Ibanez666
8 mei 2009, 12:35
Ik vind zelf dat Ibanez de beste gitaren maakte van '77-'78 tot halverwege '80

geert1976
8 mei 2009, 12:45
Ik vind zelf dat Ibanez de beste gitaren maakte van '77-'78 tot halverwege '80

dat hangt er vanaf, als die van Matsumoku af kwam (die bouwde nogal eens wat strats voor Fuji), heb je er een betere gitaar aan dan een MIM Fender en een gelijke aan een jonge MIJ

gezien het bouwjaar kan deze nog wel eens uitgerust zijn met een driestanden schakelaar, maar in 75 hadden ze bij Fuji goede pups beschikbaar hoor, die dichtbij de Fenders komen (de duurdere pups wel te verstaan)

daarom vroeg ik aan de topicstarter ook foto's van bepaalde delen van de gitaar;)

Luke-wannabe
8 mei 2009, 12:46
Ik denk persoonlijk dat je betere een jap of mex reissue kan kopen.

geert1976
8 mei 2009, 13:57
Ik denk persoonlijk dat je betere een jap of mex reissue kan kopen.

een Matsumoku strat met solid body klinken als een klok hoor vooral als je er goede elementen in hebt zitten, ik vind zelf die nieuwe mexicaantjes erg licht klinken, zit voor mijn gevoel niet veel power achter en dat hebben die oude Japanse strats wel, die klinken met de juiste pups lekker donker

olaftheholy
8 mei 2009, 15:36
Ik denk persoonlijk dat je betere een jap of mex reissue kan kopen.


http://web.mit.edu/ryangray/Public/Gnus/thumbs_up.jpg

Luke-wannabe
8 mei 2009, 15:41
Tsja, maar dat is ook weer smaak natuurlijk..

Pepe
8 mei 2009, 19:46
een Matsumoku strat met solid body klinken als een klok hoor vooral als je er goede elementen in hebt zitten, ik vind zelf die nieuwe mexicaantjes erg licht klinken, zit voor mijn gevoel niet veel power achter en dat hebben die oude Japanse strats wel, die klinken met de juiste pups lekker donker

Helaas haakte Ibanez af met de fenders na 77, er zijn geen echt goede fenders van dat merk. Ik ken sowieso geen fender clones van Matsumoko, wel Fender based solidbodies van Aria en Westone maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Ibanez666
8 mei 2009, 20:44
dat hangt er vanaf, als die van Matsumoku af kwam (die bouwde nogal eens wat strats voor Fuji), heb je er een betere gitaar aan dan een MIM Fender en een gelijke aan een jonge MIJ

gezien het bouwjaar kan deze nog wel eens uitgerust zijn met een driestanden schakelaar, maar in 75 hadden ze bij Fuji goede pups beschikbaar hoor, die dichtbij de Fenders komen (de duurdere pups wel te verstaan)

daarom vroeg ik aan de topicstarter ook foto's van bepaalde delen van de gitaar;)

Daarom zei ik ook: "ik vind zelf" ;)

geert1976
8 mei 2009, 22:25
Helaas haakte Ibanez af met de fenders na 77, er zijn geen echt goede fenders van dat merk. Ik ken sowieso geen fender clones van Matsumoko, wel Fender based solidbodies van Aria en Westone maar misschien zie ik iets over het hoofd?

zie hier een Custom by Matsumoku Strat, is inmiddels verkocht aan een forummer;)

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/012.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001-3.jpg

Apenzoon
8 mei 2009, 22:39
Ik vind zelf de Ibanez strats uit die tijd overpriced. Er zit wel eens een goeie tussen, maar ik denk dat je dan inderdaad beter voor een mim of mij fender kan gaan.

geert1976
8 mei 2009, 22:43
Ik vind zelf de Ibanez strats uit die tijd overpriced. Er zit wel eens een goeie tussen, maar ik denk dat je dan inderdaad beter voor een mim of mij fender kan gaan.

ben ik het niet mee eens durf rustig te stellen dat een goede solidbody cloon van Ibanez en Custom gelijkwaardig zijn aan een MIM Fender.

Heb het afgelopen jaar meerdere malen op standaard MIM tele's gespeeld en op standaard strats en die vond ik zeker niet beter.

Pepe
8 mei 2009, 23:15
Oja, Custom was Matsu?
Ik had een witte Sg custom van ze, een custom custom zogezegd, met set neck. Geen slecht ding, zeker niet maar ook niet de hoofdprijs.
Het merk custom was, zoals veel early en mid seventies japanners, een merk wat redelijke gitaren tussen prullen had, net zoals Ibanez en Yamaiki en al die andere merken waar ze in Japan zelf nog nooit van gehoord hebben.

Eind zeventig gingen de Japanners echt goeie dingen maken maar copieen mochten toen niet meer geexporteerd worden. Tokai en Fernandes kwamen er nog een tijdje mee weg, tot de mid eighties.

Als je denkt dat je custom een goeie gitaar is, dan schrik je je helemaal het leplazerus van domestic Greco's en Tokai's.

geert1976
8 mei 2009, 23:28
ja dat is top off the bill maar greco's en tokai's komen in de buurt van de USA made gitaren en ik maakte ook de vergelijking met mexicaanse fenders;)

en Pepe, als je die Custom SG kwijt wil stuur mij dan even een berichtje, die heb ik namelijk nog niet (serieus)