PDA

View Full Version : Gitaar uit buitenland gekocht: douane??



MVH Guitars
6 mei 2009, 14:00
Ik heb eind april een gitaar gekocht op ebay uit Japan. Mijn trackingnummer zegt al sinds 1 mei dat de gitaar in Nederland is en sindsdien staat er 'Awaiting presentation to customs commissioner'.
Weet iemand waarom dat zo lang moet duren? :mad:

Ik heb al eens eerder spullen uit het buitenland gekocht (meestal onderdeeltjes) en dat was er altijd erg snel. Ik heb ook een keer een gitaar uit Rusland gekocht en die was er binnen 3 dagen, en toen kreeg ik pas 4 weken later een rekening van de douane. Ik hoop toch niet dat mijn gitaar uit Japan nu eerst 4 weken (of langer) daar blijft staan. :mad:

Kan ik zelf iets doen om het proces te bevorderen? Kan ik ergens naar bellen?

Ik wil hem gewoon zo snel mogelijk hebben. Dit lijkt weer een typisch geval van bureaucratie.

Hendriks
6 mei 2009, 14:05
Tja , hij moet ingeklaart worden en moet dan wachten op zijn beurt.
Bij bv onderdelen onder de vrijstelling heb je dat niet , die gaan rechtstreeks, of als er op de verpakking staat dat het om "repair parts"gaat heb je het gedonder ook niet . Ze moeten nu nog uitrekenen hoeveel je aan de postbode moet betalen.
Ik ben nu zelf meer aan het kijken in de UK , dan heb je dat gedonder niet.

MVH Guitars
6 mei 2009, 14:07
Vind ik wel vreemd: Uitrekenen wat ik aan de postbode moet betalen. Ik heb toch al betaald voor mijn verzendkosten via de verkoper van de gitaar? Als ik een Les Paul body uit America koop istie er meteen en hoef ik ook niks meer aan de postbode te betalen.

Hendriks
6 mei 2009, 14:13
BTW , invoerrechten en inklarings kosten. Totaal iets van 24% over het aankoopbedrag plus verzendkosten.

MVH Guitars
6 mei 2009, 14:31
BTW , invoerrechten en inklarings kosten. Totaal iets van 24% over het aankoopbedrag plus verzendkosten.

Ja dat ken ik wel.
Toch is dat ook lullig. Er is in Japan al btw betaald toen de gitaar daar werd gekocht door de verkoper. Verder betreft het een 2e hands gitaar van al 10 jaar oud. Ze proberen je dus weer flink van achteren te nemen. Wel weer aardig is dat ze het regelmatig ook wel gewoon doorlaten, hoewel dat dus meer lijkt te gebeuren met de kleine dingetjes (setjes mechanieken bijvoorbeeld). In België ben je dan een stuk slechter af want ik hoor dat je daar altijd moet betalen, al is het maar iets kleins.

Nog wel een vraagje: Maken ze bij de douane ook de doos open?
Dat zou ik wel erg kut vinden. Want ik ben nogal op mijn hoede voor klimaatveranderingen op korte termijn. Vooral ook omdat de gitaar een ebben toets heeft en het zou kut zijn als de lak eraf springt bij de freteinden. De verkoper heeft me ook nadrukkelijk verteld dat ik de gitaar eerst een dag nog in de verpakking moet laten zodat de gitaar veilig kan aclimatiseren.

pimmedoris
6 mei 2009, 14:45
off topic: Hoe is het ondertussen met je Shamray? Daar was toch wat goed mis met de lak? Heb je daar nog iets mee gedaan?

on-topic heb ik geen idee sorry

Jay75
6 mei 2009, 14:54
Ja dat ken ik wel.
Toch is dat ook lullig. Er is in Japan al btw betaald toen de gitaar daar werd gekocht door de verkoper. Verder betreft het een 2e hands gitaar van al 10 jaar oud. Ze proberen je dus weer flink van achteren te nemen. Wel weer aardig is dat ze het regelmatig ook wel gewoon doorlaten, hoewel dat dus meer lijkt te gebeuren met de kleine dingetjes (setjes mechanieken bijvoorbeeld). In België ben je dan een stuk slechter af want ik hoor dat je daar altijd moet betalen, al is het maar iets kleins.

Nog wel een vraagje: Maken ze bij de douane ook de doos open?
Dat zou ik wel erg kut vinden. Want ik ben nogal op mijn hoede voor klimaatveranderingen op korte termijn. Vooral ook omdat de gitaar een ebben toets heeft en het zou kut zijn als de lak eraf springt bij de freteinden. De verkoper heeft me ook nadrukkelijk verteld dat ik de gitaar eerst een dag nog in de verpakking moet laten zodat de gitaar veilig kan aclimatiseren.

Je moet altijd betalen voor gitaren, komt ongeveer 25 % bij de opgegeven waarde van je gitaar PLUS de verzendkosten. Over dat bedrag betaal je dus ook.

Ik heb vaak uit de USA besteld, doos is nog nooit ( 6 a 7 x ) opengemaakt.
Ik moest wel een keer zelf een factuur voorleggen omdat die er niet bijzat, toen duurde het ook erg lang inderdaad.

Ik heb ze toen een mail gestuurd waarom het zo lang duurde en binnen een dag had ik netjes bericht van de douane. En ja, je weet toch dat die kosten erbij komen neem ik aan?
Dan kan je wel gaan zeuren ( wat ik op zich wel begrijp ) dat ze je via achteren nemen, maar je gitaar zal nu toch wel voordeliger zijn dan dat je 'm ergens anders had gekocht toch?

Succes

MVH Guitars
6 mei 2009, 15:59
Ik heb ze toen een mail gestuurd waarom het zo lang duurde en binnen een dag had ik netjes bericht van de douane. En ja, je weet toch dat die kosten erbij komen neem ik aan?
Dan kan je wel gaan zeuren ( wat ik op zich wel begrijp ) dat ze je via achteren nemen, maar je gitaar zal nu toch wel voordeliger zijn dan dat je 'm ergens anders had gekocht toch?

Succes

Ja ik hou er wel rekening mee dat die kosten erbij komen. Ik bedoelde het meer algemeen gezegd dat het systeem je van achteren neemt. Het is niet als een verrassing voor me, maar meer even een openbare uiting van onvrede.

De gitaar is nergens anders te krijgen dus van binnen Europa kopen was sowieso al geen sprake. Het betreft namelijk een pre-lawsuit Hetfield model dat alleen bestemd was voor de Japanse markt.

Waar kan ik dat mail adres vinden? Misschien ga ik aan het eind van de week dan eens vragen hoe het zit.


off topic: Hoe is het ondertussen met je Shamray? Daar was toch wat goed mis met de lak? Heb je daar nog iets mee gedaan?

Hee bedankt voor je medeleven. Ik had niet gedacht dat iemand het nog zou weten.
Die is meer als een maand geleden teruggestuurd en ik heb er niks meer van gehoord. Vorige week nog een mail gestuurd om te vragen oftie ooit wel is aangekomen en hoe het ermee staat, maar ik heb geen reactie gehad tot nu toe. Uiterst klote dus!
Ze zouden hem kosteloos opnieuw voor me spuiten en de kleine tekortkomingen wegwerken. Ik heb wel al mijn retourzending kosten teruggekregen.

olaftheholy
6 mei 2009, 16:13
Wat een klotezooi! in beide gevallen!

hoop voor je dat deze nachtmerrie snel voorbij is en dat je van je gitaar/gitaren kan genieten!

Sterkte,groeten

Olaf.

MVH Guitars
6 mei 2009, 16:55
Wat een klotezooi! in beide gevallen!

hoop voor je dat deze nachtmerrie snel voorbij is en dat je van je gitaar/gitaren kan genieten!

Sterkte,groeten

Olaf.

Dankje! :)

Igos du Iskana
7 mei 2009, 02:33
heb het zelf ook gehad bij een importje uit de US kwam de postbode netjes om nòg een keer €300 extra vragen.... beetje flauw, maar ja zo werkt het...

sterkte

stikel
7 mei 2009, 03:25
Heb een aantal gitaren in de US gekocht zowel nieuw als second hand. Enkele malen zat er "douanetape" op de doos. Vaak was dan door de verkoper een te laag bedrag voor de waarde opgegeven. Tja ze kennen bij de douane alle truuks ook wel natuurlijk. Het hoort er allemaal bij als je van buiten de EU iets wil invoeren. Meestal kan het dan nog wel uit. O jah, vier weken wachten, na de verzenddatum van de verkoper is heel normaal uit de US (daarvan staan ze dan ongeveer drie weken bij dutch customs). Maar je geduld zal uiteindelijk ......... (zucht) worden beloond. Heb ook zón hekel aan dat wachten WIL DE GOODIES ALTIJD DIREKT HEBBE, HEBBE, HEBBE................ oeps


Succes

Jan en zoon

Nobler
7 mei 2009, 12:58
Vind ik wel vreemd: Uitrekenen wat ik aan de postbode moet betalen. Ik heb toch al betaald voor mijn verzendkosten via de verkoper van de gitaar? Als ik een Les Paul body uit America koop istie er meteen en hoef ik ook niks meer aan de postbode te betalen.

Het gaat ook niet om de verzendkosten, maar btw, invoerrechten en inklaringskosten. In totaal inderdaad meestal rond de 25%

Het is ook niet zo dat je elke keer moet betalen, een deel van de pakjes van buiten de EU glipt er door zonder dat de douane ze in de klauwen krijgt, vooral de kleinere, en dan heb je geluk en hoef je niets extra te betalen. Bepaalde vervoerders laten echter alles via een inklaringsbureau gaan en dan ben je altijd de lul.


Er is in Japan al btw betaald toen de gitaar daar werd gekocht door de verkoper. Verder betreft het een 2e hands gitaar van al 10 jaar oud.

Volgens mij is dit niet juist, want BTW is voor zover ik weet een typisch europese vinding. Hoe het met Japan zit weet ik niet, maar in de VS wordt geen algemene BTW geheven (in bepaalde staten wel iets soortgelijks trouwens). En ook in Nederland is BTW niet beperkt tot nieuwe dingen. Een antiekhandelaar in Nederland moet over de verkoop van een kast van 300 jaar oud ook BTW afdragen. Als (particuliere) klant merk je daar niets van omdat de prijs inclusief de BTW op het prijskaartje staat, maar als een bedrijf zo'n antieke kast koopt blijkt dat er wel degelijk BTW op berekend wordt.

Sinner1980
7 mei 2009, 19:24
Volgens mij is dit niet juist, want BTW is voor zover ik weet een typisch europese vinding. Hoe het met Japan zit weet ik niet, maar in de VS wordt geen algemene BTW geheven (in bepaalde staten wel iets soortgelijks trouwens). En ook in Nederland is BTW niet beperkt tot nieuwe dingen. Een antiekhandelaar in Nederland moet over de verkoop van een kast van 300 jaar oud ook BTW afdragen. Als (particuliere) klant merk je daar niets van omdat de prijs inclusief de BTW op het prijskaartje staat, maar als een bedrijf zo'n antieke kast koopt blijkt dat er wel degelijk BTW op berekend wordt.[/QUOTE]

In USA noemen ze het sales tax, hier BTW enz. Feit is dat er altijd belasting betaald moet worden aan het land (of Unie in ons geval) waar je woont.

Waarom vraag je? Als ze dit niet zouden doen dan zouden de Europese gitaardealers flink op hun bek (lees: failliet) gaan omdat ze uiteraard niet kunnen concureren met de US prijzen waardoor Europa weer in financieel gevaar komt. Simpel toch?

Dus ja je betaalt dubbel maar wel aan 2 partijen dus soms heb je geluk (ik bestel heel veel kleding, games enz) maar bij hoge bedragen ben je meestal het zaadje... In dat geval had je je huiswerk eerst moeten doen dus even alles rustig uitrekenen enz want anders word je niet genaaid maar naai je in feite jezelf;)

Hoop wel dat het goed komt met je gitaar man:lp:

MVH Guitars
7 mei 2009, 22:02
Ja voordat ik hem kocht heb ik natuurlijk wel al rekening gehouden dat het erbij zou komen. Maar je hoopt toch altijd dat het deze keer niet zo is. Maar goed, een Explorer gitaar maakt vanzelfsprekend een groot pakket, dus dat trekt de aandacht van de douane wel.

Toch blijft het jammer dat het nu niet zo gaat als die ene keer met de gitaar uit Rusland: Snel binnen en dan later even een rekeningetje achteraan.

Sinner1980
7 mei 2009, 23:08
Ja voordat ik hem kocht heb ik natuurlijk wel al rekening gehouden dat het erbij zou komen. Maar je hoopt toch altijd dat het deze keer niet zo is. Maar goed, een Explorer gitaar maakt vanzelfsprekend een groot pakket, dus dat trekt de aandacht van de douane wel.

Toch blijft het jammer dat het nu niet zo gaat als die ene keer met de gitaar uit Rusland: Snel binnen en dan later even een rekeningetje achteraan.

Idd maar ja, soms zit het mee, soms tegen...

Als ie maar heel aankomt nu, dat lijkt mij het belangrijkst...die paar knaken kom je wel weer overheen toch. Wel ff foto'tjes posten he als ie binnen is, wat explores zijn natuurlijk wel de shit:rockon:

MVH Guitars
8 mei 2009, 11:29
Idd maar ja, soms zit het mee, soms tegen...

Als ie maar heel aankomt nu, dat lijkt mij het belangrijkst...die paar knaken kom je wel weer overheen toch. Wel ff foto'tjes posten he als ie binnen is, wat explores zijn natuurlijk wel de shit:rockon:

Komt goed! :ok:

Shaggy
9 mei 2009, 09:01
IK had vorig jaar een strat over laten komen uit Japan via EMS (japanse int. post) en ik had hem in 5 dagen!! Ik kreeg een week later de nota voor inklaringskosten, heffing etc iets van 70 euro.

De snelheid verschilt per postbedrijf dacht ik.

Sinner1980
9 mei 2009, 11:33
Het ligt aan de douane. Als zij jouw pakket eruit pikken dan duurt het gewoon langer

Franc
9 mei 2009, 12:45
De douane kan het best snel hoor. Mijn ervaring is dat het er aan ligt hoe goed de bijbehorende papieren zijn ingevuld. Is dat netjes gedaan, dan neemt de douane alles gewoon over en kan het op dezelfde dag nog ingeklaard zijn.

spirit
10 mei 2009, 10:08
Ik heb zojuist voor de zoveelste keer ruim 3 weken moeten wachten voordat ik mijn bestelde hals in ontvangst mocht nemen.

Ik bestel regelmatig buiten de EU, en iedere keer zit er een enorme delay tussen aankomt in NL, en de daadwerkelijke bezorging. Alleen de belasting vrije pakketen komen op tijd aan.

zjanke
10 mei 2009, 10:34
Het ligt aan de douane. Als zij jouw pakket eruit pikken dan duurt het gewoon langer


De douane kan het best snel hoor. Mijn ervaring is dat het er aan ligt hoe goed de bijbehorende papieren zijn ingevuld. Is dat netjes gedaan, dan neemt de douane alles gewoon over en kan het op dezelfde dag nog ingeklaard zijn.

Het ligt aan de transporteur. Die heeft afspraken met de douane over de manier van inklaren gemaakt en 99% van de zendingen bij de grote expressvervoerders (DHL, UPS, Fedex) wordt administratief ingeklaard. Deze bedrijven schieten het bedrag voor en leveren de zending op de dag van aankomst in nederland, of de dag erna af.
De douane maakt een selectie van ongeveer 1% die ze ook echt willen zien en dat gebeurt meestal op de dag van aankomst, dus die zendingen hebben 24 uur vertraging. Als het papierwerk niet in orde is dan vragen ze aanvullende informatie aan de transporteur en die moet de afzender officieel verstrekken. Bij ebayhandel (meestal dus particulier-particulier) kunnen ze ook de ontvanger vragen om een juiste factuur te overleggen, dat is vaak wat sneller in dat geval.
De grote expressvervoerders hebben betere afspraken en lopen met het voorschieten een risico, mede daarom zijn ze wat duurder. Dus als het snel en goed moet, dan betaal je wat meer. You get what you pay, dus niet zeiken als het goedkoop moet en wat langer duurt....

Over BTW: Je klaagt in de supermarkt en de kledingwinkels toch ook niet over de BTW? Of doe je dat wel als je een tweedehands gitaar of auto koopt?

MVH Guitars
10 mei 2009, 14:55
Het ligt aan de transporteur. Die heeft afspraken met de douane over de manier van inklaren gemaakt en 99% van de zendingen bij de grote expressvervoerders (DHL, UPS, Fedex) wordt administratief ingeklaard. Deze bedrijven schieten het bedrag voor en leveren de zending op de dag van aankomst in nederland, of de dag erna af.
De douane maakt een selectie van ongeveer 1% die ze ook echt willen zien en dat gebeurt meestal op de dag van aankomst, dus die zendingen hebben 24 uur vertraging. Als het papierwerk niet in orde is dan vragen ze aanvullende informatie aan de transporteur en die moet de afzender officieel verstrekken. Bij ebayhandel (meestal dus particulier-particulier) kunnen ze ook de ontvanger vragen om een juiste factuur te overleggen, dat is vaak wat sneller in dat geval.
De grote expressvervoerders hebben betere afspraken en lopen met het voorschieten een risico, mede daarom zijn ze wat duurder. Dus als het snel en goed moet, dan betaal je wat meer. You get what you pay, dus niet zeiken als het goedkoop moet en wat langer duurt....

Over BTW: Je klaagt in de supermarkt en de kledingwinkels toch ook niet over de BTW? Of doe je dat wel als je een tweedehands gitaar of auto koopt?


Ik heb gister inderdaad een brief gekregen waarin gevraagd werd om extra papieren. Ze zitten er wel bovenop dus. :mad:

De supermarkt? Wat is dat voor vergelijking? De supermarkt (of welke Nederlandse winkel dan ook) is gewoon in Nederland dus dan lijkt het me wel gerechtvaardigd dat we btw moeten betalen.
Dit gaat over het buitenland, en in zekere zin dus dubbel betalen (in het land van herkomst en nog een keer hier).

Hendriks
10 mei 2009, 15:14
Ik heb gister inderdaad een brief gekregen waarin gevraagd werd om extra papieren. Ze zitten er wel bovenop dus. :mad:

De supermarkt? Wat is dat voor vergelijking? De supermarkt (of welke Nederlandse winkel dan ook) is gewoon in Nederland dus dan lijkt het me wel gerechtvaardigd dat we btw moeten betalen.
Dit gaat over het buitenland, en in zekere zin dus dubbel betalen (in het land van herkomst en nog een keer hier).

Vind ik niet zo'n vreemde vergelijking hoor , over alles wat je koopt moet je BTW betalen , dus ook als je iets in het buitenland koopt (niet eu).

MVH Guitars
20 mei 2009, 20:27
Hier een paar foto's na al het geleuter!

http://i154.photobucket.com/albums/s252/MVHRockbox/IMG_2255.jpg

http://i154.photobucket.com/albums/s252/MVHRockbox/IMG_2252.jpg

http://i154.photobucket.com/albums/s252/MVHRockbox/IMG_2254.jpg

http://i154.photobucket.com/albums/s252/MVHRockbox/IMG_2253.jpg

Het is een MX130.
Volledig mahonie met ebben toets. 2x EMG81. Gelijmde hals. Waarschijnlijk 10 jaar oud.

pannekoek
20 mei 2009, 20:44
gaaf! gefeliciteerd!

macwilliams
20 mei 2009, 21:23
Ziet er goed uit!!

Joe_Cool
20 mei 2009, 21:26
Damn, dat ziet er niet verkeerd uit! Een hele mooie!

Ik heb jammer genoeg ook met die zakkenwassers vd douane te maken gehad. Het betalen vd BTW vind ik niet het ergste, het ergste is dat het zo ontiegelijk lang duurt voordat die luie idioten eindelijk eens de moeite nemen om pakketten daadwerkelijk te controleren en snel te verwerken.

Heb het eens meegemaakt dat een pakket een weekje erover deed over vd andere kant vd oceaan in NL aan te komen, en vervolgens meer dan een maand bij de douane lag. Alle papieren waren in orde, maar 'hij lag op de stapel om te controleren' zoals de dienstdoende mafketel me wist te vertellen.

MVH Guitars
20 mei 2009, 22:17
Dank voor de reacties!