PDA

View Full Version : Memory Man



PT1989
6 mei 2009, 13:44
Zijn er hier gebruikers van de Electro Harmonix Deluxe Memory Man of de Electro Harmonix Stereo Memory Man Hazarai Delay? Ik twijfel tussen deze pedalen. Ik dacht altijd dat je Hazarai meer functies had maar gezien de prijs van de Deluxe versie twijfel ik...

jaspie
6 mei 2009, 16:11
een is analoog en de ander digitaal, vandaar het prijs verschil. Analoge delay's worden over het algemeen als muzikaler beschouwd( als zijn er uitzonderingen natuurlijk).

Joey Handsome
6 mei 2009, 16:48
Ligt eraan wat je wilt. De Deluxe klinkt heel warm, prachtige modulatie delay. Maar is beperkt in stelbaar, want hij is analoog, de delay gaat maar tot 550ms.
De Hazarai klinkt erg klinisch zoals de meeste digi delays. Zelf houd ik daar niet zo van. Wel kan deze ook loopen en heeft nog een aantal andere trucjes aan boord die echt heel cool zijn. Kijk maar eens naar een demo op youtube. Verder is hij heel makkelijk in te stellen en kun je met presets werken.

Laatst heb ik ze naast elkaar gehad. Eigenlijk zijn ze niet echt met elkaar te vergelijken, maar wel allebei heel erg gaaf en retegoed in wat ze doen.

PT1989
6 mei 2009, 16:54
Oke bedankt !! Dan ga ik ze morgen maar eens aan de tand voelen!

Bolder
6 mei 2009, 19:18
Over de Hazarai weet ik niet veel,
maar ik gebruik zelf de Deluxe en hiervoor:

- Delay's
- overdrive (blend-knop dicht en level helemaal open)
- vibrato
- chorus
- en over-the-top helikopter geluiden (feedback-knop na 12'en, en dan met de delay-knop de 'helikopter-snelheid' instellen

de nadelen zijn vind ik:
- duurder dan Hazarai
- groter dan Hazarai
- 12v (dus kan niet op de 9v power)
- heeft maar tot 550ms delay

maar daarvoor krijg je wel een charmante, analoge, warme, mooie delay:hippie:

XTZ
6 mei 2009, 21:07
Ik heb de Hazarai, en ik vind hem echt te gek. Alle functies zijn wel bruikbaar, dus niet dat er wat nutteloze extra features op zitten. De reverse delay is echt te gek, je hebt hem dei automatisch gaat, maar ook een die je kan triggeren met de tap button, dus bijvoorbeeld:

Akkoord...........(Knop in drukken met voet).........droookkA

Echt heel tof.

De filterknop kan je delays filteren, dus als je hem te klinisch vindt of te helder, kun je hem wat doffer draaien of als je hem erg dun wilt kan het ook. Maar je moet alle mogelijkheden lekker gaan ontdekken, ik kan hem echt aanraden!

titzenpitzer
6 mei 2009, 21:18
Hier ook een "gebruiker" van de hazarai. Vind het ook een geweldig pedaal. Kan alleen nog steeds niet overweg met de loopfunctie. Vroeger had ik ook last van volumedrop maar tegenwoordig merk ik daar nog weinig van (vreemd). De reverse is fantastisch (zoals hierboven beschreven) en de filterknop is ook erg cool. Go for it! :)

Joey Handsome
6 mei 2009, 23:56
- 12v (dus kan niet op de 9v power)


Hij is 24 volt.

Dweezman
7 mei 2009, 09:49
als ik 1 pedaal mee mocht nemen naar een onbewoond eiland, zou dat de MMdlx zijn.

Bolder
7 mei 2009, 09:56
Hij is 24 volt.

jup foutje

Chris Winsemius
7 mei 2009, 12:11
Die andere ken ik niet maar ik ben zelf ontzettend happy met m'n Memory Man Deluxe.

Eerst wat nadelen:
- formaat
- constructie
- 24V adapter
- ruis/oversturing

Voordelen:
- VIBE!
- FEEL!
- instelling delay-time werkt minder nauw dan bij vele andere delays, ongeacht de delay-instelling lijkt het altijd te kloppen...
- Tristan approved TM (c) ;)

jero
7 mei 2009, 19:21
Ik vind de constructie echt geen nadeel hoor. Door de grote opzet kun je met je voetjes lekker wat modulatie erbij draaien, of het randje van oscillatie opzoeken. De mijne ruist ook als de neten, maar daar stap je snel over heen. Eens met Chris dat het ongeacht de delay tijd altijd lijkt te kloppen...:???:

En qua voordelen, vibe / mojo is onovertroffen, ik heb de hazarai wel eens geprobeerd maar daar ga je dat niet uithalen. De hazarai heeft dan wel weer veel meer mogelijkheden, keuze hangt dus af van wat je zoekt: of één geweldige sound of een wat gemiddelde sound met een ton aan mogelijkheden...

Bolder
7 mei 2009, 19:40
- instelling delay-time werkt minder nauw dan bij vele andere delays, ongeacht de delay-instelling lijkt het altijd te kloppen...

zeker weten!

El Fuzzo
10 mei 2009, 10:06
Ik heb een Hazarai. Het is een top apparaat! Maar of het iets voor jou is ligt eraan wat je er mee wilt. Als je alleen een simpele delay wilt, is de hazarai misschien wat te veel voor je. Door de vele functies heeft hij behoorlijk wat weg van een multi-fx. Hij is een stuk complexer dan de Deluxe, wat misschien voor live optredens minder handig is. Wil je daarentegen een veelzijdige delay, met leuke extra's als reverb, flanger en reverse echo, dan zit je goed met de Hazarai.

Tristan
10 mei 2009, 12:36
Haha, goed ding is het he, die Deluxe Memory Man... :D

PT1989
10 mei 2009, 17:41
Het is de Deluxe geworden klinkt erg leuk alleen een gebruiksaanwijzing was handig geweest.

Mitch
10 mei 2009, 17:57
God zijn dank geen Hazarai. Ze moesten EH sowieso verbieden om de naam Memory Man aan dat ding mee te geven. I'll sue them! :supercool:

De lastige instelbaarheid en de wat steile 'learning curve' hebben een functie: het maakt je meteen wat nederiger in je houding naar de DMM en zo hoort dat ook bij een klassieker.

Bolder
10 mei 2009, 19:39
Je zit zeker al uren aan de delay knop te draaien als de feedback knop helemaal open is ;D

zoeeeeeeeeeeeeeefffffffff grrrrrrrr brrrrrrrrrrrrrrrrrrr wiiiieeeeeeeeeeeoeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrrrrruuuuuuuu uuuuugrrrrrrrrrrr

Joey Handsome
10 mei 2009, 22:07
Het is de Deluxe geworden klinkt erg leuk alleen een gebruiksaanwijzing was handig geweest.

Waarom heb je deze boven de Hazarai verkozen?

Nils47
10 mei 2009, 22:31
Hier een Hazarai bezitter.

Ik heb hem gekocht om de volgende redenen, 1 preset opslaan in elke mode. Reverse en de functie om on the fly tap tempo te gebruiken. De tap tempo werkt ook voordat je het pedaal inschakeld.

Joey Handsome
11 mei 2009, 00:05
Vond het bij zo'n briljant digitaal delaypedaal als de Hazarai alleen wel jammer dat de delays niet door klinken, wanneer je hem uittrapt zoals bij bv Headrush. Had ik toch wel verwacht.

titzenpitzer
11 mei 2009, 12:02
Zoiets is idem altijd mooi meegenomen, maar persoonlijk vind ik het beter als hij gewoon stopt, ik gebruik een aantal keer in mijn set. Doorklinken kon soms zelfs best irritant zijn..

PT1989
12 mei 2009, 12:55
Waarom heb je deze boven de Hazarai verkozen?

Ik vond de Hazarai niks teveel veel opties er zat ook een loopfunctie in en deze had ik al in een Boss RC20) Ik ben erg blij met de Deluxe

Keesz
14 mei 2009, 11:58
ergeren jullie (de MM dl gebruikers) je niet aan het feit dat je de Chorus + delay niet tegelijkertijd aan kan hebben zonder dat het kut klinkt??? das echt het enige minpuntje aan dit pedaal imo!

Joey Handsome
14 mei 2009, 12:25
Zonder dat het kut klinkt??? Maar dat klinkt toch juist hemels samen aan???

Chris Winsemius
14 mei 2009, 13:14
Als ik die knop gebruik heb ik de switch meestal op "vibrato" staan en niet al te ver open, beetje de zweving v/e oude tape-echo nabootsen...

De MMD kan chorus of vibrato geven op het vertraagde signaal, niet op het directe of totale signaal.

Joey Handsome
14 mei 2009, 13:15
Vreemd, die ik hier heb liggen dacht ik wel. Zal het nog eens checken.

jero
14 mei 2009, 20:14
Als ik die knop gebruik heb ik de switch meestal op "vibrato" staan en niet al te ver open, beetje de zweving v/e oude tape-echo nabootsen...

De MMD kan chorus of vibrato geven op het vertraagde signaal, niet op het directe of totale signaal.

Ik heb hem ook altijd op vibrato stand, vind dat daar juist het ultieme DMM geluid ligt. De chorus stand gebruik ik nooit.

Joey Handsome
14 mei 2009, 21:08
Vreemd, die ik hier heb liggen dacht ik wel. Zal het nog eens checken.

Ja hoor, zonder delay doet de chorus en vibrato het ook gewoon.

Chris Winsemius
15 mei 2009, 12:34
Joey: moet ik eens proberen, gewoon de delay-knoppen lager/uit zetten neem ik aan?

Bolder
15 mei 2009, 15:27
Als je een half uur durend middenstuk in de eind jaren 60 Pink Floyd sfeer speelt komt die chorus goed van pas

wiebelwabbel

vidar
15 mei 2009, 16:13
Ik heb gister nog even met een DMM zitten spelen en vind juist de delay met een beetje chorus heerlijk klinken. Het fijne aan deze delay is bovendien dat hij nooit te veel aanwezig is als je speeld en precies genoeg aanwezig is wanneer je even stopt met spelen, beats de meeste ducking delays wat mij betreft. Het zou zo maar kunnen dat mijn DD20 plaats gaat maken voor een DMM!

Joey Handsome
15 mei 2009, 21:48
Joey: moet ik eens proberen, gewoon de delay-knoppen lager/uit zetten neem ik aan?

Ja, delay en feedback uit en chorus/vibrato voluit zetten, eventueel blend helemaal omhoog.

reinierscheffer
19 juni 2009, 10:53
vraagje:
heeft iemand een overzicht van het aantal milliseconden per stand(streepje) van de Delay knop op de DMM?
dan weet ik ongeveer waar ik moet zoeken als ik bijv een gepuncteerde achtste delay nodig heb.

tnx

Joey Handsome
19 juni 2009, 11:34
vraagje:
heeft iemand een overzicht van het aantal milliseconden per stand(streepje) van de Delay knop op de DMM?
dan weet ik ongeveer waar ik moet zoeken als ik bijv een gepuncteerde achtste delay nodig heb.

tnx

Die knoppen worden er echt niet zo netjes in gemonteerd dat elke Memory Man bij hetzelfde streepje begint en eindigt. Je zou de streepjes kunnen tellen en 550ms door dat aantal kunnen delen, maar misschien kun je beter gewoon luisteren. Op zich is het sowieso niet echt handig een analoge delay te nemen als je zo precies wilt gaan doen lijkt me.

reinierscheffer
20 juni 2009, 06:20
hoeft ook niet zo precies. maar vind het wle fijn dat ik een beetje weet hoe die in elkaar zit. probleem is alleen dat je iets van 7 streepjes hebt maar je 'm nog een stuk verder kan draaien dan het 7e streepje..
en The Edge heeft het ook heel lang heel precies gedaan.

Chris Winsemius
20 juni 2009, 10:43
Hij blijft lekker, gisteren nog even gebruikt met m'n Goldtop + ouwe RAT over 'n TwinReverb. Paar keer aan wat knoppen lopen draaien maar het is bijna altijd goed....

peter_heijnen
20 juni 2009, 11:17
hoeft ook niet zo precies. maar vind het wle fijn dat ik een beetje weet hoe die in elkaar zit. probleem is alleen dat je iets van 7 streepjes hebt maar je 'm nog een stuk verder kan draaien dan het 7e streepje..
Witte tape plakken en zelf strepen zetten.

TimmU
20 juni 2009, 12:03
hoeft ook niet zo precies. maar vind het wle fijn dat ik een beetje weet hoe die in elkaar zit. probleem is alleen dat je iets van 7 streepjes hebt maar je 'm nog een stuk verder kan draaien dan het 7e streepje..
en The Edge heeft het ook heel lang heel precies gedaan.

De tech van the Edge, denk ik...

Mitch
20 juni 2009, 12:30
Of je drummer moet heel strak zijn of met click werken, anders hebben delays in triplets weinig zin. Enneh...Edge zat al vrij snel aan de digitale rackdelays hoor ;) Als je het toch met een delay wil doen zonder ms aanduiding: aanslaan, je drummer laten horen en gaan.

Comfortably Daniel
23 juni 2009, 20:00
Daar komt nog bij dat niet elke DMM de 550ms haalt...sommigen gaan er ook overheen. Laten we zeggen dat ze tussen de 500 en 600ms zitten. Het zijn niet erg accurate apparaten.

Desalwelteplus zijn ze wel waanzinnig. Ik heb een paar andere delays(Replica, Nova, Delayla...) maar de DMM blijft m'n main delay.