PDA

View Full Version : Demo opnemen



BLOK182
22 maart 2003, 16:10
Wij willen met onze band graag een demo opnemen, met 5 nummers. Ik heb vandaag al wat rondgebeld, maar er wordt me verteld dat het al heel veel is als je 5 nummers in 1 opnaamdag (van 12 uur) krijgt opgenomen. En verder vertelden ze nog dat het ongeveer 1 uur per liedjes kost om de zooi te mixen. ou vroeg ik me af, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Onze liedjes stellen technisch geen ruk voor, iig geen ellenlange solo's die fout kunnen gaan of enorme rifs die supersnel gepalmmute moeten worden wat dus fout kan gaan. We hoeven niet per se topkwaliteit, een soort goede opname van hoe we live spelen is al genoeg, het probleem is dat dat nooit fatsoenlijk klinkt als je het opneemt.

Marshallover
22 maart 2003, 18:48
Ik heb met de band ook een demo opgenomen met 5 nummers.
Het heeft ons totaal zo'n 4 dagen gekost van ongeveer 4 uur per dag.
We hebben gewoon de nummers een paar keer gespeeld en uit die waslijst de beste 5 uitgekozen.
We hebben dus alles in 1 keer opgenomen via de mengtafel van onze installatie naar een Mini-disc recorder.
Perfect kwaliteit en het afstellen van de equalizer kun je altijd met Nero Burning Rom doen als je de demo gaat branden.

Een goede kennis die bast in een Professionele band had een slechtere kwaliteit bij een echte studio !!!
Hij vondt het echt goed.

Dus doe maar gewoon simpel, das mijn tip; Het is maar een demo

FNaRK
22 maart 2003, 19:20
"het is maar een demo"
beetje ongenuanceerd, als je met je demo optredens binnen wilt gaan halen of op wilt gaan sturen voor reviews moet je demo (plus afwerking / artwork) goed verzorgd zijn !
Kwaliteit van een eigen "home" opname beter dan die uit een studio ? Dan heb je toch echt een slechte studio getroffen.
En qua aantal nummers: demo heeft normaliter 3 nummers....mensen die je demo afluisteren komen vaak niet verder dan het eerste nummer :sad:
Wij hebben op 1 dag 3 nummers opgenomen, halve dag voor de mix....drumtrack als eerste, gitaren en bas live ingespeelt, solo's achteraf, zang als laatste.

Harry
23 maart 2003, 16:58
een opnamedag van 12 uur is wel aan de lange kant. Pas op dat je 's avonds niet meer optimaal zingt of soleert, na de hele dag spelen en wachten.

andy
23 maart 2003, 18:13
Op 2003-03-22 19:20, schreef roadkill:
"het is maar een demo"
beetje ongenuanceerd, als je met je demo optredens binnen wilt gaan halen of op wilt gaan sturen voor reviews moet je demo (plus afwerking / artwork) goed verzorgd zijn !



Dat kan deze andere "ervaren oude rot" bevestigen. Het oog wil ook wat en het moet goed klinken. Voor vijf nummers moet je minimaal twee dagen van acht uur rekenen. En het mixen van een nummer duurt inderdaad minimaal een uur. Ook al zijn je nummers simpel. Mn het eerste nummer duurt lang, als de rest van de songs een beetje in dezelde richting liggen gaat het dan wat sneller. En vergeet het masteren niet, zo komt je sound lekker hard op de schijf.

Ic3gl0vE
23 maart 2003, 21:49
ik weet niet of je de demo van Inearthed (nu Children of Bodom) wel eens gehoord hebt maar dat is ook complete BAGGERkwaliteit, en dan bedoel ik ook ECHT slecht. Zij hebben het nu ook wel redelijk gemaakt

andy
23 maart 2003, 22:04
Tja de eerste cd van Sepultura kreeg in de Aardschok ook een 1.
Maar aan de andere kant: Een paar jaar geleden namen enkele bekende bands onder een andere naam of course, waaronder Metallica, expres een bagger demo uit. Die werden naar de platenmaatschappijen gestuurd. Ze konden het allemaal schudden.
Maar wilt toch ook een beetje trots zijn op je produkt??? Ik zie het al voor me: Zit je je demo te beluisteren met je vrienden en dan je steeds verontschuldigen voor de bekkens die niet te horen zijn, die ene gitaar die net harder klinkt dan de andere, de valse noot die je hebt laten staan.......

BLOK182
25 maart 2003, 10:39
Het enigste wat we met een demo willen bereiken is dat als mensen (al dan niet van jongerencentra enzo) vragen "hey kan je eens wat laten horen" dat we dan wat hebben om te laten horen. Dusse, stel, wij willen 3 nummers op cd zetten, zou het dan realistisch zijn om 3 uur voor opnemen, en 2 uur voor te mixen te tellen?

andy
25 maart 2003, 10:47
als je een "echte" studio in gaat moet je ook tijd uit trekken voor het afstellen van het geluid. Mn de drums kan nog wel eens een tijd duren. Drie nummers in vijf uur voor een beetje ok klinkende demo is niet echt realistisch nee.
Maar als het geluid toch niet zoveel uit maakt, waarom zoek je dan niet iemand die met een simpele recorder in de repetitieruimte wat gaat knutselen???

BLOK182
25 maart 2003, 10:57
Het voordeel van de studio is dat we daar een hele tijd mogen inspelen, en daarna meteen kunnen opnemen. Maarre, voor 3 simpele nummers van ongeveer 3:30, hoelang zitten we daarvoor in de studio?

Toaster
25 maart 2003, 10:57
Ik heb ook ooit een demootje opgenomen. In een studio dan.

Paar tips:
- Oefen de nummers die je gaat doen vet goed van tevoren. Als je ze niet kunt in de studio heb je vet pech want de meter loopt gewoon door.
- De Click Track voor de drummer. Erg fijn als je drummer er mee kan om gaan. Het nummer is dan helemaal in hetzelfde tempo opgenomen. Als er iemand ergens iets fout speelt kan men in de mix dat spoor eruit knippen en eenzelfde stukje ergens anders vandaan kopieren/plakken
-De click track. Als je drummer hier nog nooit mee heeft gespeeld doe het dan niet!!!!! Hij zal zich daar te veel op concentreren zodat zijn speel onnatuurlijk en ongeïnspireerd overkomt.
- Probeer alles even hard inte spelen
- Neem de zang later op. Als je een aparte zanger hebt moet je die wel laten komen maar in het hok ernaast laten meezingen. (komt dan niet op de band)

O ja en wees gediciplineerd. Als je klaar bent ben je klaar. Kost allemaal tijd de rest.
Wel gewoon effe lekker inspelen vantevoren.

Als je alles goed kan dan moet het met alle muzikanten en met een niet al te grote verscheidenheid aan partijen wel luken om die 5 nummers op te nemen in 3 dagen van 3 a 4 uur.

En de studio is dus echt wel beter dan wat dan ook. Dankzij het na-mixen van het geluid.

Succes ermee!

Greetz Niels

BLOK182
25 maart 2003, 11:03
met 3 dagen à 3-4 uur, bedoel je dan alleen opnemen of meteen alles klaar?

Harry
25 maart 2003, 11:05
het verhaaltje van Toaster bevat tips die al een in een ander topic zijn gepost, die zou je misschien er ook even bij kunnen zoeken.
Hou er ook rekening mee dat als je moe wordt, je ook minder kritisch bent en meer fouten gaat maken. Je blijft je achteraf altijd ergeren aan fouten in je spel en in de mix.

Toaster
25 maart 2003, 11:17
Met 3 a 4 uur kun je inderdaad je nummers wel opnemen en wat Harry zegt komt dan goed uit met die 3 a 4 uur. Je wordt dan niet zo snel moe.

Kwist niet dat er al één en ander behandeld was hierover in een ander topic? Ben pas nieuw hier.

O ja de studio zal wel een paar uur erbij rekenen. Het namixen vindt namelijk plaats nadat jullie klaar zijn met het inspelen. Dit kost wel ff een uurtje of twee werk. Maak hierover afspraken!!

BLOK182
25 maart 2003, 11:46
Inmixen? Als in alles opnemen, en dan mixen? Of bedoel je overal mics voor plaatsen en zorgen dat er geluid uitkomt?
p.s. Sorry voor steeds die domme vragen van mij, maar wij willen graag weten waar we aan beginnen, en aangezien hier nogal wat mensen met ervaring rondlopen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BLOK182 op 2003-03-25 11:47 ]</font>

Toaster
25 maart 2003, 12:00
Ja misschien leg ik het ook wel niet duidelijk uit. :sad:

Je loopt gewoon de ruimte in. Plugt alles in van jezelf zoals je normaal ook doet.

Meestal is het zo dat de drummer en de bas in een aparte ruimte zitten. Ook gewoon inpluggen.

De studiobeheerder zorgt ervoor dat overal een microfoon komt te hangen.
Bij de drums zijn er dit een aantal.
Je gitaar speel je over je eigen versterker.
Keyboard kan in één keer naar de mengtafel.
Bas op eigen verserker
Drums en evt. blazers op eigen kracht.

Al dat geluid gaat de mengtafel in en komt op de harde schijf te staan van zijn computer. Dit wordt tegelijkertijd ook heel mooi grafisch weergegeven op het beeldscherm.
Elke geluidsbron is te zien en af te stellen/ in te mixen: geluidskleur en sterkte bepalen.

Daarnaast krijgen jullie ook allemaal een koptelefoon op. Hierop krijg je te horen wat je medebandleden spelen. Zo hoor je dus ook de drums en de bas in de andere kamer.

Eventuele zanger in andere hok kun je hier ook over horen.

Als je een nummer naar tevredenheid hebt gespeeld (meestal zit er wel een goeie bij na 3 keer)

Laat je het daarbij. De studio slaat deze dan op op zijn harde schijf

Later kan ie dit weer terugkijken en alles nog eens goed namixen = perfectioneren.

Maar ik denk dat als je een afspraak maakt met een studio dat het dan ook wel allemaal duidelijk wordt.

Succes ermee!!!

Rwin
1 april 2003, 23:37
Heuj,

ik werk in een (uitdehandgelopen-Home)studio. Ik heb wel gemerkt dat het zeer veel scheeld als:

- De band goed kan spelen.
- De band weet wat ie wil en niet nog akkoorden moet zoeken
- de engineer ervaren is met de spullen/ruimte
- de engineer mensenkennis heeft

Verder ben ik ondertussen van mening dat een demo goed moet zijn maar geen miljon-dollar-productie.

Ik speel zelf ook in een band. Wij hebben in 1 dag 6 nummers gemixed. Omdat ik in de studio werk heb ik daarna tijd zat gehad om te mixen. Dat is ook wel nodig als je in 1 dag 6 nummers opneemt.

Als je op 1 dag 3 nummers opneemt is het beter te doen. Dan zou ik die ruwe opnames meenemen en dan de week daarna met zijn 2-en gaan afmixen. Van te voren al weten wat je wilt. Dan moet het goed te doen zijn.

Een studio moet je rekenen tussen de 25 en 50 euro per uur. Spreek van te voren af dat je in principe een X-tal nummers opneemt die dag. Dat die dag dan bijvoorbeeld 8 uur duurt en dat als het na 8 uur er bijna opstaat op 20 minuten na dat er dan niet moeilijk gedaan wordt. Dit voorkomt gestresste muzikanten die dan dus nog slechter presteren.

Dit alles is mogelijk bij ons in de studio. Niet dat ik nu reclame wil maken (doe het dus wel :grin: ) maar wij streven gewoon naar een goed product. Geen geld. We hoeven er niet van te leven. Maar we doen het ook niet voor niks natuurlijk.

Voor een demo moet je soms je principes aan de kant schuiven. Puur analoog blijven is niet te doen in een lowbudget/demo wereld. 2 redenen:
1 analoog duurt langer. tijd --> geld.
2 analoog is duurder.(onderhoud, aanschaf) geen geld --> geen opname.

Ik zou zeggen zoek een studio die je bevalt, waar je goede (menselijke) afspraken kan maken.

Repeteer daarna met je repetities jezelf scheel op de nummers.

Een nummer wat je niet kent gaat nooit goed op CD komen.

succes!

Rwin

BLOK182
2 april 2003, 17:17
Hey bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb nu een goeie studio gevonden met zeer schappelijke prijzen. Mijn gitaarleraar heeft er een cd opgenomen en hij was zeer onder de indruk. We gaan nu proberen om 1 dag (6 uur) 3 nummers op te nemen, en een andere dag (uur of 3) die 3 nummers te mixen.