PDA

View Full Version : Afschermen



snix
5 mei 2009, 17:25
Hallo allemaal.
Kan iemand mij meer vertellen over hoe en waarmee en wat precies af te schermen in een massieve gitaar met twee humbuckers en een slagplaat? Kun je ook teveel afschermen?

Nicks
5 mei 2009, 17:46
humbuckers buck the hum, nuff said.

Waarom zou je die willen afschermen dan?

no 1 hops
5 mei 2009, 18:04
humbuckers buck the hum, nuff said.

Waarom zou je die willen afschermen dan?ook de rest van de electronica kan stoor zenders opvangen, dus shielden met aluminium tape of shield paint kan

een handleiding met alutape vind je hier
http://home.scarlet.be/~vangeest/shield.pdf

RoelTM
5 mei 2009, 18:09
ook de rest van de electronica kan stoor zenders opvangen, dus shielden met aluminium tape of shield paint kan

een handleiding met alutape vind je hier
http://home.scarlet.be/~vangeest/shield.pdf
"Het spijt ons, de pagina die u zoekt, bestaat niet."

Is alutape iets wat je gewoon bij de Gamma of iets dergelijks kunt kopen?

Nicks
5 mei 2009, 18:16
"Het spijt ons, de pagina die u zoekt, bestaat niet."

Is alutape iets wat je gewoon bij de Gamma of iets dergelijks kunt kopen?

Alutape is in vrijwel iedere bouwmarkt te vinden.

RoelTM
5 mei 2009, 18:22
Top! Ik had het eens geprobeerd met gewoon aluminiumfolie. Ging niet erg goed. ;)

Yoshida
5 mei 2009, 18:37
Tonefactory heeft 16x20cm met plakzijde, erg betaalbaar. Heeft je slagplaat geen shieldingverf aan de binnenkant?

pueblo
5 mei 2009, 18:58
je moet wel zorgen dat het echte aluminiumtape is, iemand van gitaarnet had er ooit gekocht, maar dat was puur plastic en dus niet geleidend

aaronstonebeat
5 mei 2009, 19:47
Ik heb ooit 'gamma alu-tape' gekocht en dat bleek geen enkel aluminium te bevatten :(
Nu gebruik ik die van tesa, die is prima; ook de lijm is geleidend.

Ik shield tegenwoordig een stuk minder dan voorheen. De tele die ik laatst heb gemaakt, heb ik helemaal niet apart geshield. Hij heeft wel een aluminium control plate en output plate, dat scheelt natuurlijk, maar de draden van de pups naar de control cavity zijn niet afgeschermd, en de pups zelf ook niet. En het valt reuze mee met de brom; hier thuis zit ik bijna altijd met tv, pc en tl-bakken aan (en de gitaarversterker natuurlij :) ) en als ik een beeldbuis hoor, ga ik een beetje anders zitten.

Vaak doe ik wel een strook alu-tape op plekken waar de potmeters en schakelaars zitten; dan zijn nl. al die behuizingen met elkaar verbonden en hoef je ze niet allemaal apart te solderen, dan is één punt genoeg.

Ik gebruik meestal wel voor lange stukken draad afgeschermde kabel.

snix
5 mei 2009, 22:26
Ik heb in mijn gitaar een p90 soapbar vervangen door een humbucker (in p90-vorm) en het gat was al afgeschermd. Heeft dat nog invloed op de humbucker, als die eigenlijk geen afscherming nodig heeft dan? En is folie op de binnenkant van de slagplaat voldoende of moet ik ook nog de zijkanten van waar de potmeters zitten afschermen?

no 1 hops
6 mei 2009, 07:55
jammer dat de link niet meer werkt en ik heb zelf geen kopie meer van de handleiding.
beschouw het zo, je staat op dit moment in een wervelstorm vol signalen van draadloze apparatuur, lichtdimmers, transformators etc.
jouw gitaar kan als een antenne werken en zo de storing mee krijgen in je signaal.
door de ruimte te shielden sluit je je electronica af voor die stoor signalen en dus moet je dat compleet afsluiten, bodem zijkant en bovenkant.

maar het hoeft niet, heb je geen last van storing dan gewoon zo laten

Yoshida
6 mei 2009, 08:54
Nog nooit zo bekeken, iedere draad als potentiele antenne.

Vieraderige humbuckers lopen meestal door een geshielde mantel met een ongeïsoleerde aardedraad (direct contact met mantel). In de holte met potmeters en dergelijke lopen draden langs elkaar. Iedere draad kan en zal elektromagnetische storingen opvangen en doorgeven, tenzij met shielding die storing word tegengegaan. Wat no1hops omschrijft is een soort Kooi van Faraday (sp?) zoals je auto die door de bliksem word getroffen. De metalen carroserie leidt de inslag langs je heen en de rubberen banden isoleren je van de grond. Gewone storing, hoe rechtlijnig die straling ook mag zijn, zal altijd de weg van de minste weerstand volgen.

Zou het kunnen dat als je in ieder geval de brug aardt, hierdoor ook de omschreven Kooi van Faraday word gerealiseerd? Anders gezegd, is dit een middel om alvast de bulk van de storing via de snaren naar de aarde weg te leiden? (als dit zo is zou ik hier bij actieve elementen wel een diode tussen zetten)

In dat geval: shieldingfolie aan slagplaatzijde, en brug aarden.

no 1 hops
6 mei 2009, 13:34
met shielden creer je een soort van gesloten doos die alle stoorsignalen aan de buitenkant van je electronica afvangt en gelijk naar de aarde stuurt.
je gitaar als antenne is mij gebeurt met een versterker en distortion pedaal op high gain en ontving een russische zender
dus alleen de brug aarden is geen optie om storing te verwijderen

jimihattricks
6 mei 2009, 14:21
check ook deze thread ff

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=101835&highlight=shielden