PDA

View Full Version : Weber speakers/vermogen



Chris Winsemius
5 mei 2009, 16:00
Hoi allemaal

Ik heb hier 'n Van Weelden blackface VibroVerb v/e klant met 'n opgeblazen Weber Alnico speaker (15", 8 ohm, 50 Watt).

Speaker meet 600 k(ilo) ohm dus die is wel kaduuk ;)

Nu m'n vraag:
vermogen kan op verschillende manieren gemeten/aangegeven worden, bij Celestion is het echt RMS maar bij (oude) Jensens is het vaak "niet te hard anders rookt ie op".

Is het vermogen bij Weber RMS?
Hoe zijn jullie ervaringen met Webers qua belastbaarheid?

tia!

HaroldA
5 mei 2009, 16:05
Van het ceriatone forum (http://ceriatoneforum.com/index.php?topic=770.0):


Some speakers rate themselves against RMS (Weber and Eminence for instance), so if they are selected to match or exceed the amp's RMS output and they should handle the peak as well.

en


Based on weber's input, he mentioned there wouldn't be an issue as his speakers rated at 30W can handle 50W each.

pimmetje
5 mei 2009, 16:50
Tja... ik blijf altijd redelijk ruim binnen die vermogensgrenzen...

Wel heb ik twee Weber A125-O (20w per stuk) een paar avondjes bespeeld met m'n twintone (50w) en ze expres redelijk op hun flikker gegeven om het los spelen wat te bespoedigen.
Geen probleem...

up-guitarman
6 mei 2009, 01:08
Ik hoorde van Freeqi (van FAD amps) dat Weber nogal voorzichtig is met vermogens, en dat je dus weinig verkeerd kan doen.
(In mijn FAD 212 cabje zitten trouwens Weber "Fane Crescendo clones"...)

Mr.Jay
8 mei 2009, 23:00
Chris,
Een VV kan toch wel 60W leveren met gemak als je er echt hard op speelt?
Dan wordt het al kriebelig voor die 50W Weber.
Die VV zal tegen de 40W geven op clipping-punt en dat zal ongeveer 3-4 zijn op de pot van die amp. Tel erbij het vele laag wat een AB763 circuit voortbrengt en misschien een speler die graag de BASpot verder opendraait omdat het zo lekker is, tja........dan wil die spoel wel heet worden.

Klaster
9 mei 2009, 13:42
Ik heb een aantal Weber Alnico 50watt 15 inchers hier maar nog geen problemen mee gehad. Echter, ik durf hier ook niet meer dan 35 watt clean op los te laten en dan kan gewoon alles op 10.

Als je Weber's installatie instructies bij die Alnico speakers leest dan moet je zeer voorzichting kruislings te werk gaan vanwege mogelijke framevervorming en de extreem nauwe luchtpsleet en zeker niet met de hand de conus indrukken. Tja, daar wordt ik toch wel een beetje nerveus van.

Chris Winsemius
9 mei 2009, 13:57
Jay: +11!

Die Weber zat er origineel niet in (ook niet in deze clone ;) ). Er komt nu iig. 'n bepaalde 100 Watter in.

Klaster
9 mei 2009, 14:57
Zat daar zo'n California 15A in, dan weet ik dat ik met de mijne een beetje op moet letten.

Chris Winsemius
9 mei 2009, 15:55
Zat daar zo'n California 15A in, dan weet ik dat ik met de mijne een beetje op moet letten.

Nee, 'n 50 Watter Alnico nog wat....

Kan natuurlijk (ook) exemplarisch zijn...