PDA

View Full Version : Celestion G10C 30



Renin
5 mei 2009, 12:03
Hoi,

Ik heb hier nog een celestion speaker liggen uit een oude session versterker. Achterop staat dus Celestion G10C 30.

Is dit een goede speaker om een 1x10 cab te fabriceren voor een kleine buizentop (max. 15 watt)?

Hoe kom ik achter het ohmage? Het staat er niet op namelijk.

BVD

Chris Winsemius
5 mei 2009, 12:09
Multimeter pakken en de "dc-weerstand" meten.

Bereik op bijvoorbeeld 0-200 ohm zetten en dan met de twee meetpennen op de twee aansluitingen v/d speaker meten.

Omdat "impedantie" (wisselstroom weerstand) ietsje anders is dan "weerstand" (gelijkstroom weerstand):

meet je +/- 6-7 ohm dan is het 'n 8 ohms speaker
meet je +/- 12-14 ohm dan is het 'n 16 ohms speaker
meet je +/- 3 ohm dan is het 'n 4 ohms type

Succes!

Renin
5 mei 2009, 18:45
Thanx Chris!

Ik zal zo'n ding toch maar eens aanschaffen, want ze zijn geloof ik maar een tientje, en toch wel verrekte handig dan.

Mr.Bluesbreaker
6 mei 2009, 11:43
Multimeter pakken en de "dc-weerstand" meten.

Bereik op bijvoorbeeld 0-200 ohm zetten en dan met de twee meetpennen op de twee aansluitingen v/d speaker meten.

Omdat "impedantie" (wisselstroom weerstand) ietsje anders is dan "weerstand" (gelijkstroom weerstand):

meet je +/- 6-7 ohm dan is het 'n 8 ohms speaker
meet je +/- 12-14 ohm dan is het 'n 16 ohms speaker
meet je +/- 3 ohm dan is het 'n 4 ohms type

Succes!

Ik was laatst mijn V30's aan het doormeten. Waren ze inderdaad rond de 12 ohm per stuk. "Hebben die nichten lopen snurken daar bij Celestion ofzo" was mijn eerste gedachte:D Toch goed om te weten.

Chris Winsemius
6 mei 2009, 12:13
Ik was laatst mijn V30's aan het doormeten. Waren ze inderdaad rond de 12 ohm per stuk. "Hebben die nichten lopen snurken daar bij Celestion ofzo" was mijn eerste gedachte:D Toch goed om te weten.

Celestion houdt zich keurig netjes aan mijn inkoopsvoorwaarden; geen nichten en ook geen Friezen daar....

LOL :D LOL :D LOL

Ff serieus: ben blij dat je er wat aan hebt!!!!