PDA

View Full Version : Vraag over Fender JazzBass decal



guitarkid
5 mei 2009, 11:51
Fender-kenners...

Vraag:ik heb al heel lang de wens om een vroeg 60-er jaren JazzBass te kopen.
Niet echt een goedkope wens, maar ach...
Ik ben de afgelopen tijd wat actief op zoek gegaan, vond ook wel een aantal interessante bassen, maar wat me opviel was dat er verschillende decals zitten op bassen uit het zelfde bouwjaar, in dit geval 1964. Het verschil zit 'm in de plek van het "original contour body" logo. Wie weet meer..? (Mr. Fingers..?)
Zie foto's.

Dank voor evt. info.

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Fenderjazzbassheadstock1964a.jpg

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Fenderjazzbassheadstockb.jpg

Mr.Fingers
5 mei 2009, 12:48
Ik vermoed dat het onderste logo een replacement is, want ik heb nog nooit die positionering gezien (Fender zo ver naar voor, en het "offset contour body" logo apart op de "bol" van de headstock). De standaard is zoals de 1e foto, met alle informatie op 1 decal. Het kan ook zijn dat de werknemer zich bij de onderste bas vergist had, en het logo daarom op zo'n vreemde plaats zit. Logo's zijn van 1961 tot 1965 hetzelfde, en van 1965 tot 1967 ook (beide logo's trekken hard op elkaar, het verschil zit 'm in de omgekeerde volgorde van de laatste twee patentnummers, de 'gold sparkle' van het goud & het lettertype dat iets groter geworden is). In 1967 is men overgestapt op het TV-friendly logo (groot zwart, met gouden omranding), en vanaf 1977 kwam ook het serienummer op de Fender-decal te staan.

http://www.pinrepair.com/vgi/fendinfo/djbass.jpg

guitarkid
5 mei 2009, 13:12
Kijk, daar kan ik wat mee... !!! :) Bedankt.
Ik had zelf ook al de theorie dat een medewerker misschien zelf een vergissing had gemaakt, maar ik vroeg me af of het "contour-logo" er apart opgeplaatst werd, net als bij de Stratocasters in die tijd of dat het decal één geheel was.
De decal werd op de definitieve laklaag aangebracht, maar kwam er dan nog wel een dun beschermingslaagje overheen?

Gr. C.

Mr.Fingers
5 mei 2009, 14:18
Tot 1967 werd de decal gewoon "bloot" aangebracht, na het definitieve aflakken. Daarom dat de decals nu vaak maar half-zichtbaar zijn (die dingen waren op basis van glucose, en bacteriën durfden die dingen wel eens aanvreten). Het kan wel dat voor de stevigheid de decal VOOR het aanbrengen is bespoten met transp. lak, voor extra stevigheid, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

guitarkid
5 mei 2009, 16:52
Tot 1967 werd de decal gewoon "bloot" aangebracht, na het definitieve aflakken. Daarom dat de decals nu vaak maar half-zichtbaar zijn (die dingen waren op basis van glucose, en bacteriën durfden die dingen wel eens aanvreten). Het kan wel dat voor de stevigheid de decal VOOR het aanbrengen is bespoten met transp. lak, voor extra stevigheid, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Hallo Mr. Fingers

Ik ben weer helemaal op de hoogte !!
En mijn vraag over of decal uit één of twee delen bestond is door jouw plaatjes ook beantwoord. En dus had een niet oplettende medewerker inderdaad het "contour"-stukje verkeerd kunnen plaatsen.

Gr. C.