PDA

View Full Version : SM57 -> computer, hoe?



iWishmaster
5 mei 2009, 10:20
Ik heb onlangs een Shure SM57 besteld met de intentie zelf thuis wat op te nemen, af en toe in de oefenruimte en gewoon als 'reserve' bij te hebben. Het feit dat ik vorige keer een ongelooflijke bagger microfoon (AKG met plopkap) kreeg om mn cab te micen bij een optreden speelt ook wel een beetje mee ... Reden dat ik voor een SM57 heb gekozen is eenvoudig: werkt altijd, geluid is niet slecht en vooral, hij is lekker goedkoop.

Ik dacht eerst om het voor thuis eenvoudig te doen: adapter van XLR-minijack in mijn soundcard (Creative Soundblaster Audigy 2) . Maar bij nader inzien is het misschien handig het toch iets beter aan te pakken. Ik zoek dus iets van een microfoon preamp, maar eigenlijk zo eenvoudig en goedkoop mogelijk. Sowieso onder de 100 euro, maar het liefste een paar tientjes.
Nu ben ik wat in het rond aan het lezen en vind ik 3 opties.

XLR to USB
Deze Shure X2u (http://www.shure.com/NewProducts/X2u/index.htm), of deze MXLMic Mate (http://www.mxlmics.com/products/USB/MicMate_Pro/MicMate_Pro.html)
Is dit iets? Ik vind het eigenlijk al behoorlijk duur (90 euro), maar het is wel eenvoudig en elimineert ook de geluidskaart uit het signaalpad. Wel zo fijn aangezien ik dan ook mijn laptop ergens mee heen kan nemen om op te nemen.

Microfoon preamp
Zoals *klik* (http://www.behringer.com/EN/Products/MIC100.aspx) deze. Nu lees ik weinig goeds over dit ding, maar is er met dit budget wel iets fatsoenlijks te kopen?

Zelfbouw preamp
Zoals *klik* (http://www.audiomasterclass.com/arc.cfm?a=giant-killing-$5-mic-preamp-its-secrets-revealed) deze. Ik ben best handig met gitaar-effecten, amps en electronica en zelfbouw is een hobby, maar is het de moeite? En dan al helemaal dit kleine dingetje? Andere zelfbouw kits ed. zijn al snel enkele honderden euro's ...

Nieuwe geluidskaart (extern)
Kan hier zo even geen voorbeeld van vinden. Maar een externe geluidskaart kopen en die ook als microfoon preamp gebruiken (M-Audio heeft zoiets geloof ik). Zou dat lukken met dit budget?

Wat zou nu het beste uit het bovenstaande rijtje zijn? Het gaat dus om eenvoudig thuis gitaar en evt. in de oefenruimte een cabinet miccen. Eventueel wil ik hem ook wel eens gebruiken om een jamsessie oid op te nemen, maar dat is bijzaak. Geen studiokwaliteit dus :dontgeti:

pol
5 mei 2009, 10:56
koop een USB interface met ingebouwde micpreamp, keuze genoeg.

m-audio, line6 (UX1 of UX2), edirol, tascam, etc... hebben allemaal wel goeie dingen voor dat budget. Zelf zou ik voor de line6 UX1 gaan, kan je ook nog gitaar en bas rechstreeks opnemen + je krijgt er nog wat versterkermodellen bij, en de micpreamp is niet slechter als andere interfaces in die prijsklasse.

creative kaarten zijn niet geschikt voor opname.

johns
5 mei 2009, 11:02
Of een simpel mengpaneeltje met mic en line ingangen?

iWishmaster
5 mei 2009, 12:02
koop een USB interface met ingebouwde micpreamp, keuze genoeg.

m-audio, line6 (UX1 of UX2), edirol, tascam, etc... hebben allemaal wel goeie dingen voor dat budget. Zelf zou ik voor de line6 UX1 gaan, kan je ook nog gitaar en bas rechstreeks opnemen + je krijgt er nog wat versterkermodellen bij, en de micpreamp is niet slechter als andere interfaces in die prijsklasse.

creative kaarten zijn niet geschikt voor opname.

Wat zijn dan vooral de verschillen tussen zo'n XLR - USB interface en een usb interface met mic-preamp? M-Audio Fasttrack of Line6 UX1 klinkt op zich wel interessant ...

Han S
5 mei 2009, 12:06
Het feit dat ik vorige keer een ongelooflijke bagger microfoon (AKG met plopkap) kreeg om mn cab te micen bij een optreden speelt ook wel een beetje mee ...

Ik ben wel benieuwd naar welke AKG dat is geweest want ze maken daar over het algemeen uitstekende microfoons.

iWishmaster
5 mei 2009, 12:35
Ik ben wel benieuwd naar welke AKG dat is geweest want ze maken daar over het algemeen uitstekende microfoons.

Geen idee eigenlijk. Misschien was t ooit wel een degelijke microfoon, maar er zaten flink wat deuken in het kapje en er zat zowat geen lak meer op het hele ding. Plastic XLR connector die was vastgeplakt met ducttape en een mic standaard met kapotte schroefdraad waardoor ik de mic tegen mn speakerdoek aan moest laten hangen. Het arme ding had echt zn beste tijd gehad ...
Ik was prima hoorbaar, maar het was nogal een krasserige bende.

iWishmaster
5 mei 2009, 12:50
Trouwens, ik zie net dat de Toneport UX1 niet meer gemaakt wordt en is vervangen door de Pod Studio X1. Ik zie zo 1-2-3 eigenlijk geen verschil, is dat hetzelfde ding in een nieuw jasje?

bert k
5 mei 2009, 13:33
Wat zijn dan vooral de verschillen tussen zo'n XLR - USB interface en een usb interface met mic-preamp? M-Audio Fasttrack of Line6 UX1 klinkt op zich wel interessant ...
In principe geen verschillen. Dat Shure ding, XLR to USB, is gewoon een geluidskaart. Met idd een mic pre-amp en fantoomstroom ingebouwd.
Als je geen goeie geluidskaart hebt zou ik de gewone pre-amps en de analoge mengpaneeltjes links laten liggen, en gaan voor zo'n gecombineerd ding. Keus genoeg.

iWishmaster
5 mei 2009, 13:56
Met een beetje rondkijken nijg ik toch heel sterk naar de pod studio (toneport dus). Heb ik net met grote vreugde mn laatste stukje line6 gear verkocht (mijn spider II), heb ik gas op het volgende :dontgeti:. Denk dat ik 'em ook maar gewoon koop, toch net wat meer mogelijkheden dan bijv. de M-Audio Fast Track (tenminste voor mijn toepassing).

chubbyfan
5 mei 2009, 14:25
koop dan wel een ux 2,daar kun je 2 microfoons op aansluiten

Dutch66
5 mei 2009, 14:27
Waarom niet gewoon een degelijke DI om de aanpassing naar line niveau te maken, en vervolgens bewerken met "Empmodering" software.

SM57 (alias de hamer) is trouwens prima keuze

bert k
5 mei 2009, 14:30
Omdat een DI niet naar line niveau aanpast, hij maakt het signaal alleen maar laagohmig. En verder heb je dan nog niks, geen fantoomvoeding, en geen geluidskaart. Met een Pod of een andere interface heb je dat allemaal wel.

iWishmaster
5 mei 2009, 14:56
Mmm, ik heb aan 1 microfoon (1 lijn) tegelijk opnemen in principe voldoende. De X1 heeft geen fantoomvoeding en een SM57 ook niet. Of ik in de toekomst ooit eens een condensator microfoon aan ga schaffen en 2 tracks ga opnemen weet ik ook niet eigenlijk (voorlopig iig niet); want dan zou ik de UX2 nodig hebben, terwijl de UX1 al boven budget zit ... Keuzes keuzes ... Kan die UX2 eigenlijk wel 2 dingen tegelijk opnemen? Op 2 tracks dus? Of wordt het dan automatisch in 1 track gemerged?

chubbyfan
5 mei 2009, 15:06
ja hoor,je kunt maximaal 2 inputs tegelijk opnemen met zowel de ux 1 als de ux 2 ,

iWishmaster
5 mei 2009, 15:12
ja hoor,je kunt gewoon 2 tracks tegelijk opnemen met de ux 1 en 2

Kijk, dan heb ik dus ook genoeg aan de UX1. Vocals over microfoon en gitaar over instrument input. Tegen de tijd dat ik meer als dat tegelijk wil gaan opnemen kan ik denk ik beter een degelijk mengpaneel aanschaffen, want dan komt er ook een drumkit enzo bij kijken, maar dat zal nog wel even duren.

chubbyfan
5 mei 2009, 15:18
je hebt pm..

pol
5 mei 2009, 15:31
goeie keus. van een mengpaneel zie ik hier totaal het nut niet in, het neemt veel plaats in, en voor je iets hebt met een betere geluidskwaliteit dan zo'n interface ben je toch wat meer kwijt, en dat zit je nog met een geluidskaart die niet zo goed is voor opname.

D.I. box is ook overbodig, zowat alle interfaces hebben instrumentingangen tegenwoordig + een goeie D.i. kost al meer dan een ganse interface met micpré's en instrument ingangen.

verder is de toneport en studio UX1 net hetzelfde, en kan je altijd nog achteraf uitbreiden met meer modelpacks, al zijn die wat er standaard bijzitten ook al prima.

als je drumkit wil opnemen ga je dat ook niet via mengpaneel doen, dan wil je toch elk spoor apart binnenkrijgen en kan je beter naar een uitgebreidere interface gaan zoals een presonus fp10 of m-audio profire 2626, zou toch zonde zijn om voor een ganse drum micro's te kopen, en dan slechts op 2 tracks op te nemen.


Ik heb de UX1 al een hele tijd en nooit problemen mee gehad hier, doet perfect wat die moet doen en voor dat geld kun je niet sukkelen.