PDA

View Full Version : Plectrums



The Man Who Knew Too Much
5 mei 2009, 10:02
Misschien wel de domste vraag hier op het forum maar toch; slijten plectrums?

Ik heb een aantal plectrums en die gebruik ik ondertussen al een aantal jaar. Wissel eigenlijk haast nooit, de puntjes zijn wel een beetje stomp geworden maar wanneer zou ik ze moeten vervangen. Ik sprak iemand die nooit langer als een week met een plectrum speelde en dan een nieuwe pakte. Dat leek mij wel heel overdreven.

FruscianteFan
5 mei 2009, 10:38
Als je merkt dat het toch wel fijner speelt met de scherpere punt van een nieuwe plectrum, kun je een nieuw plectrum gebruiken.

Er zijn geen regels voor, er is geen moeten. Ik pak een andere punt (ik speel op triangle's - drie punten per plectrum) zodra ik merk dat het niet meer zo lekker speelt, en soms kan ik dan een plectrum na een dagje spelen weggooien. De bassist van mijn band neemt het er niet zo nou mee.

Maar om antwoord op je eerste vraag te geven: jazeker. Het hangt af van materiaal en speler hoe hard ze slijten, maar slijten doen ze (meestal?) wel.

De Beer
5 mei 2009, 12:13
Ik speel met tortex achtige plectrums(ibanez grip wizzard) met een scherp puntje.
Die zijn hard rafelen niet zoals bv nylon, maar slijten als de ziekte. met een paar oefen sessies zijn ze op.

Wiellem
5 mei 2009, 12:38
Misschien wel de domste vraag hier op het forum maar toch; slijten plectrums?

Ik heb een aantal plectrums en die gebruik ik ondertussen al een aantal jaar. Wissel eigenlijk haast nooit, de puntjes zijn wel een beetje stomp geworden maar wanneer zou ik ze moeten vervangen. Ik sprak iemand die nooit langer als een week met een plectrum speelde en dan een nieuwe pakte. Dat leek mij wel heel overdreven.

Ik doe eigenlijk ook net zolang tot ik ze kwijt ben, die dikke tortex plectrums slijten echt niet :)

FruscianteFan
5 mei 2009, 12:46
Ik doe eigenlijk ook net zolang tot ik ze kwijt ben, die dikke tortex plectrums slijten echt niet :)
Oh, de mijne wel. Ik heb die blauwe, van 1 mm.

Wiellem
5 mei 2009, 12:48
Oh, de mijne wel. Ik heb die blauwe, van 1 mm.

Wat een minder scherp puntje?

Markbass
6 mei 2009, 11:29
Bij tappen kan het zijn dat je plectrum snel verpest wordt, althans, dat ik heb ik wel eens gehad bij .73 dunlops.

Roro92
6 mei 2009, 11:59
Ik gebruik .73 Tortex plectra maar die slijten behoorlijk rap. (maar ik sta te raggen op m'n bas).

Dus ik koop eens in de zoveel tijd zo'n zakje van 72 bij Thomann en daar doe ik dan weer even mee.

bagheera
6 mei 2009, 12:26
ik heb meestal de tijd niet om ze te verslijten , ik verlies ze voor dat ze afgesleten zijn.
Een plectrum dat ingespeeld is speelt wel zoeter vind ik

frander
6 mei 2009, 22:04
Jesse Davey, gitarist van The Haox, haalt net twee nummertjes. Dan is er echt niets meer van over...hele happen eruit. Gas erop gvd! En dat voor een bluesband.

Hollemans
7 mei 2009, 10:26
ik zeg: meer pick scratchen!!!! Ik doe 1 oefenavond met een plectrum.

FruscianteFan
7 mei 2009, 10:41
Wat een minder scherp puntje?
Wat zeg/bedoel je?

Wiellem
7 mei 2009, 12:27
Wat zeg/bedoel je?

Of je met versleten zijn bedoeld dat de punt minder scherp is van de plectrum.

FruscianteFan
7 mei 2009, 17:38
Of je met versleten zijn bedoeld dat de punt minder scherp is van de plectrum.
Ik heb het niet over versleten zijn. Je zegt dat dikke tortex plectra niet slijten, en dat doen ze wel. In mijn handen tenminste. Da wil zeggen, de punt is dan inderdaad niet meer zo scherp ;)

Megadeth22
7 mei 2009, 18:36
Ik heb een anderhalf jaar oude Schildpad 1,14 milimeter (donker rose), gebruik ik nog steeds. Zie het nut niet in om 'm te vernieuwen, zo heb ik ook mijn snaren op beide gitaren al langer als 8 maanden erop zitten.

Tjebbe_Z
7 mei 2009, 20:51
Hmm dan heb je wel hele droge handjes