PDA

View Full Version : Headstock vereisten



wrvh
5 mei 2009, 05:24
Ik vraag me af, wat zijn nu de vereisten voor een goede headstock?

Dan heb ik het met name over:

- Afstand van de tuners tot de rand
- Afstand tuners ten opzichte van elkaar
- Algemene afmetingen met oog op sterkte

Het gaat dus vooral om de sterkte van het geheel: 'gaat er niets breken?'.

Oja, ik heb het nu over een 3/3 tuner headstock!

Enra
5 mei 2009, 07:29
2 mm kopfineer!!!

stijnkenens
5 mei 2009, 08:05
De tuners moeten zo ver van de rand staan dat je nog op een degelijke manier aan je stemsleutel kan.

En je moet er ook voor zorgen dat de snaren elkaar niet raken tussen kam en tuner. Er wordt nogal geijverd voor het rechtdoor lopen van de snaren, bij een vooraanzicht toch.
De hoek die de kop maakt t.o.v. de hals is meestal rond de 13°, maar dat is ook maar relatief
(zie fender, maar die hebben dan weer snaarboompjes (stringtrees))

Op die manier wordt de snaar goed in de kam gedrukt.

s

Yoshida
5 mei 2009, 08:28
Angled headstock bouw ik zelf op 15 graden.

Het mag duidelijk zijn dat tuners vanaf het midden gezien minimaal zover van elkaar moeten staan als de stemsleutel breed is. Ook moet het hart van de as circa 15mm van de rand staan. Als je de snaren rechtdoor laat lopen kunnen de bovenste twee tuners niet (!) direct naast elkaar staan. Onderlinge afstand heb ik vastgesteld op minimaal 25mm maar ben hier redelijk boven gaan zitten.

Meet voor de zekerheid op van een bestaande gitaar. Deze uitgangspunten gelden voor elektrische gitaren.

Hier een voorbeeldje wat ik zelf doe. Bij behoefte wil ik de tuners ook maatvoeren. Als je slim wil ontwerpen moet je meten en tekenen. Ik maak geen kopfineer maar wel een backpadding van carbon. :supercool:
http://94.100.113.21/554850001-554900000/554860701-554860800/554860797_6_LQsm.jpeg

Hedge
5 mei 2009, 08:55
Als je kijkt naar de kop van mijn backpacker, is die maar 9 bij 6 cm. Dus heel klein. Ik heb eerst mini tuners gekocht en toen gekeken naar de mogelijkheden om een zo compact mogelijk kop te krijgen. Het lijkt mij verstandig om eerst de tuners te kopen en dan te bepalen waar de gaten moeten komen. De ene tuner is de andere niet. Dus ook de afstand van de zijkant van de kop kan best iets varieren.
Wat betreft de kracht van de kop zou ik me niet zo veel zorgen maken. Als de lijmverbinden mooi vlak zijn, en je maakt idd gebruik van kopfineer, dan zal dit niet snel kapot gaan.

barno
5 mei 2009, 10:04
+1
altijd eerst de tuners kopen, ontwerp hangt daar voor een groot deel van af.

qua vorm: conisch is meest logische (snaren kunnen dan rechtdoor lopen).
Bij tulpvorm (bv Gibson) opletten dat de snaren vrij lopen na de topkam.

headstock moet matchen met de body qua ontwerp.

hoek headstock bepaalt ook nog relatieve spanning van de snaren: maw een headstock van 15 ° zal een andere feel geven dan eentje van 8°.

Verder zijn er twee populaire manieren van scarf joint die allebei wel okee zijn.

wrvh
5 mei 2009, 20:21
Thanks voor de reacties. Hier kan ik wel wat mee. Tuners zijn er al, dus nu maar even gaan meten!:punk:

espike
6 mei 2009, 10:06
Om nou niet gelijk een nieuw topic te openen, ik zat mij zo te bedenken, dat een langere snaarlengte na de topkam, ook nog wel eens invloed kan hebben op de sustain. Voor mijzelf zou dan gelden: hoe korter, hoe beter, en de langste snaren in t midden, a la 3 x 3 headstock.
Ook een mooie opmerking op een ander Forum: "ik zie vaak mensen met een exclusieve brug, en dure tuners voor een goed geluid. En vervolgens verprutsen ze t met een plastic topkam op van 2 kwartjes.
Qua sterkte Lijkt het me, dat je een zo stug mogelijke verbinding wil houden voor sustain. Ik vermoed dan ook dat om die reden een headstock nooit een gat in het midden heeft. (plus de extra breek kans natuurlijk)
Ik visualiseeer zo iets dan graag extremer met een zachter materiaal, (hoe zet ik tuners zo vast mogelijk op een rubberen headstock bijv.) Als het daarmee goed zou moeten gaan, dan zou t met hout ook moeten lukken.