PDA

View Full Version : midi+power kabel



Jimwoud
4 mei 2009, 23:34
Ik heb volgens mij eens een midi en (2.5 stekkertje?)power kabel in een gezien. Kan dat kloppen, zo ja waar kun je die kopen. Is om met de phantom voeding van een replifex een midicontroller(ART) te voeden.

Bedankt!

boss
5 mei 2009, 19:12
Rocktron heeft zelf kabels om vanuit hun fx 9 volt mee te laten lopen.
Zoals deze:
http://accessories.musiciansfriend.com/product/Rocktron-5-To-7-Pin-MIDI-Cable?sku=331270&src=3WBZ4DS&ZYXSEM=0
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/regular/4/9/3/224493.jpg

Erik70
5 mei 2009, 22:36
of bij Thomann

http://www.thomann.de/de/rocktron_7pin_midikabel.htm

Jimwoud
6 mei 2009, 10:28
Bedankt,

Alleen zoek ik echt een kabel die een beide kanten een adapterstekker heeft.

Johannes
6 mei 2009, 10:40
Kun je stap voor stap uitleggen hoe je alles van plan bent aan te sluiten? Welke art floorcontroller heb je? (ik vermoed een klein denkfoutje :soinnocent: )

HaroldA
6 mei 2009, 11:02
De Roland FC-50 kun je natuurlijk altijd een beetje ombouwen dat de adapter ingang gebruikt kan worden als uitgang als er 9v over midi binnenkomt!

Pin 2 en 4 worden niet gebruikt en zijn ook niet afgewerkt in de de FC-50. Simpel die 2 pinnen aan de 9v ingang solderen en er staat 9v op de ingang ;) (evt achter schakelaar voor de zekerheid?)

De Beer
6 mei 2009, 14:38
Hmm ideetje!

dat de 9v input gebruiken als output voor een Wah oid....zou dat werken?

Jimwoud
6 mei 2009, 14:50
Ik heb op mn Replifex phantom out. En op m'n ART X-11 controller gewoon een dc bus. Nu vind ik veel snoeren irritant dus wil ik die ART zo proberen te voeden.

Nu weet ik wel dat die replifex ook kan voeden over de midikabel, maar ik weet niet of die ART dat ook kan. Dus dacht ik aan die oplossing van een snoer dat parallel loopt aan mn midikabel.

HaroldA
6 mei 2009, 14:51
dat de 9v input gebruiken als output voor een Wah oid....zou dat werken?

Ik zou niet weten waarom het niet zou moeten werken... Het zou misschien kunnen dat er na X meter midi kabel niet exact 9v meer over is, maar de meeste pedalen zouden daar geen probleem mee moeten hebben...

Jimwoud
6 mei 2009, 14:54
BTW die rocktron kabel, daarvan is het dc stekkertje dus precies verkeerom.

@Harold: Sorry voor de GAS ontwikkeling, hehe.

HaroldA
6 mei 2009, 14:57
@Harold: Sorry voor de GAS ontwikkeling, hehe.

Grrr... Ik hoop dat het nog een beetje zakt, want die SG-X'jes zijn vrij tot zeer zeldzaam...

Johannes
6 mei 2009, 15:10
Nu komt de aap uit mouw!

De replifex heeft GEEN phantom power output, wel een power input waar je in principe elke adapter in kan stoppen. De power van die adapter wordt over pin 6 en 7 van de midi out van de Replifex gestuurd.

Als je de manual van je Replifex had doorgenomen, wist je dat ook :)

"This 2.5mm PIN jack offers the ability to power Rocktron MIDI
foot controllers from a 7-pin MIDI cable which connects from the
Rocktron MIDI foot controller to the MIDI IN jack on the rear
panel of the Replifex™. This eliminates the need to find an AC
outlet near where the footpedal would be placed during a performance,
or the need to run an extension cord out to the footswitch.
Instead of inserting the AC adaptor into the "POWER" jack of the
footswitch as you would normally, plug it into the "PHANTOM
POWER" jack on the Replifex™. This will power the Rocktron
MIDI foot controller through pins 6 and 7 of the MIDI cable
connecting the two units. A 7-pin MIDI cable must be used and is
available from your Rocktron dealer."

Check ook even of de art x-11 phantom power kan ontvangen of dat die alleen via die dc bus gevoed kan worden.

Je zult dus in ieder geval in je rackje een adapter hebben voor je footcontroller, de replifex zelf stuurt niks uit.

Jimwoud
6 mei 2009, 23:20
Oh zo. Tenx. Dan moet ik een manual zien te vinden van die ART. En anders alsnog zo kabel die ik vraag alleen dan parallel aan de midikabel een male en female stoomsnoer. Dan kan ik die adapter in mn rack houden.


Nu komt de aap uit mouw!

De replifex heeft GEEN phantom power output, wel een power input waar je in principe elke adapter in kan stoppen. De power van die adapter wordt over pin 6 en 7 van de midi out van de Replifex gestuurd.

Als je de manual van je Replifex had doorgenomen, wist je dat ook :)

"This 2.5mm PIN jack offers the ability to power Rocktron MIDI
foot controllers from a 7-pin MIDI cable which connects from the
Rocktron MIDI foot controller to the MIDI IN jack on the rear
panel of the Replifex™. This eliminates the need to find an AC
outlet near where the footpedal would be placed during a performance,
or the need to run an extension cord out to the footswitch.
Instead of inserting the AC adaptor into the "POWER" jack of the
footswitch as you would normally, plug it into the "PHANTOM
POWER" jack on the Replifex™. This will power the Rocktron
MIDI foot controller through pins 6 and 7 of the MIDI cable
connecting the two units. A 7-pin MIDI cable must be used and is
available from your Rocktron dealer."

Check ook even of de art x-11 phantom power kan ontvangen of dat die alleen via die dc bus gevoed kan worden.

Je zult dus in ieder geval in je rackje een adapter hebben voor je footcontroller, de replifex zelf stuurt niks uit.

Yek1
7 mei 2009, 00:13
Je zoekt misschien deze:

http://www.rocketmusic.net/cgi-bin/commerce.cgi?search=action&category=MIDI&keywords=all

Hell's Engl
7 mei 2009, 12:37
Is 'n Pedalsnake geen oplossing?


Joost

Johannes
7 mei 2009, 13:12
okj, dit is wat je gaat doen (goedkoopste en cleane oplossing) :):

- koop een (5pin) midikabel met mooie neutrik pluggetjes (die je los kan schroeven).
- Haal ook 20cm 2 aderig dun kabeltje voor de 9v.
- tot slot 1 dc jack pluggetje male + 1 female versie (let op de 2,1 of 2,5 mm versie)

- schroef de midipluggen open.
- slodeer pin 1 en 3 los (de 2 buitenste, die zijn toch niet in gebruik)
- friemel het dc snoertje langs de midikabel de plug in.
- soldeer daar de draadjes van pin 1 en 3 vast aan het dc snoertje (een beetje krimpkous kan geen kwaad daar).
- doe dit aan beide kanten (ene kan male pluggetje voor in je Art, andere kant female om de adapter in te steken.

Op deze manier omzeil je het "rocktron 7pin blabla phantompower gebeuren, bespaar je een "dure" 7pin din plug of het aanschaffen van een dure prefab kabel.

Je hebt dan de kabel die Yek1 hierboven poste, alleen dan zonder de speelgoed midi pluggen, en tegen een fractie van de prijs.

Jimwoud
7 mei 2009, 16:05
Bedankt Johannes voor je input. Zoiets was inderdaad wel het idee. De kabel van Yek1 kan ook. Maar pin 1 en 3 kan ik dus gewoon gebruiken. Duidelijk!


okj, dit is wat je gaat doen (goedkoopste en cleane oplossing) :):

- koop een (5pin) midikabel met mooie neutrik pluggetjes (die je los kan schroeven).
- Haal ook 20cm 2 aderig dun kabeltje voor de 9v.
- tot slot 1 dc jack pluggetje male + 1 female versie (let op de 2,1 of 2,5 mm versie)

- schroef de midipluggen open.
- slodeer pin 1 en 3 los (de 2 buitenste, die zijn toch niet in gebruik)
- friemel het dc snoertje langs de midikabel de plug in.
- soldeer daar de draadjes van pin 1 en 3 vast aan het dc snoertje (een beetje krimpkous kan geen kwaad daar).
- doe dit aan beide kanten (ene kan male pluggetje voor in je Art, andere kant female om de adapter in te steken.

Op deze manier omzeil je het "rocktron 7pin blabla phantompower gebeuren, bespaar je een "dure" 7pin din plug of het aanschaffen van een dure prefab kabel.

Je hebt dan de kabel die Yek1 hierboven poste, alleen dan zonder de speelgoed midi pluggen, en tegen een fractie van de prijs.

Henri H
8 mei 2009, 00:01
De Roland FC-50 kun je natuurlijk altijd een beetje ombouwen dat de adapter ingang gebruikt kan worden als uitgang als er 9v over midi binnenkomt!

Pin 2 en 4 worden niet gebruikt en zijn ook niet afgewerkt in de de FC-50. Simpel die 2 pinnen aan de 9v ingang solderen en er staat 9v op de ingang ;) (evt achter schakelaar voor de zekerheid?)


Hmm ideetje!

dat de 9v input gebruiken als output voor een Wah oid....zou dat werken?Sterker nog, het werkt bij mij al een half jaartje prima. :)


Bedankt Johannes voor je input. Zoiets was inderdaad wel het idee. De kabel van Yek1 kan ook. Maar pin 1 en 3 kan ik dus gewoon gebruiken. Duidelijk!Ja hoor, goed in de handleiding van de Replifex (en de ART) kijken, daar wordt de midi-pin layout weergegeven/uitgelegd.

Ik adviseer trouwens nogmaals: gebruik, zeker voor de kabels, die je vaak los haalt en weer inplugt, XLR stekkers voor midi/9 V power.
Edit: Het soldeert ook veel makkelijker.

Ik verlies ongeveer 0,05 V over een afstand van +/- 8 m.

ben vanhoof
19 mei 2009, 12:38
Hmm ideetje!

dat de 9v input gebruiken als output voor een Wah oid....zou dat werken?

Ik heb zelf een midikabel gemaakt waarmee ik mn boss fc50 controller voedt via de phantom power van mn intellifex. Als ik hier dan een wah bij aanhang of 1 of ander effect krijg ik brom. Wrsch valt dit wel op te lossen met een RC filter ofzo, nog niet uitgetest. 1 adaptor op het podium is nu ook niet rampzalig. Ik heb het vooral gedaan omdat mn adaptor ingang van de fc50 afgebroken was, en omdat het soms weleens gebeurde dat de voedingskabel eruit vloog omdat we niet al te rustig op podium bezig waren.

m-men
29 mei 2009, 09:55
Heeft iemand voor mijn de pin aansluitingen van een 7 pins rocktron kabel.
Ik wil zelf mijn midikabel maken.
Alvast bedankt.

m-men
29 mei 2009, 09:55
Heeft iemand voor mijn de pin aansluitingen van een 7 pins rocktron kabel.
Ik wil zelf mijn midikabel maken.
Alvast bedankt.

hole
29 mei 2009, 10:24
Dat maakt toch niet uit wat de pin-layout is. Gewoon DIN7 naar DIN7 maken...?

Henri H
29 mei 2009, 10:43
Je moet er op letten dat alle pinnetjes en draadjes met elkaar verbonden zijn.
Doormeten met een multimeter en het kan bijna niet fout gaan.
In de handleiding van het betreffende Rocktron apparaat staat volgens mij aangegeven welke pinnen waarvoor gebruikt worden, althans bij m'n Replifex was dit wel zo.

Welke apparaten heb je? Welke footcontroller en welk effect apparaat?

m-men
29 mei 2009, 11:04
Dat maakt toch niet uit wat de pin-layout is. Gewoon DIN7 naar DIN7 maken...?

dat dacht ik ook maar werkt toch niet.:(

m-men
29 mei 2009, 11:06
Je moet er op letten dat alle pinnetjes en draadjes met elkaar verbonden zijn.
Doormeten met een multimeter en het kan bijna niet fout gaan.
In de handleiding van het betreffende Rocktron apparaat staat volgens mij aangegeven welke pinnen waarvoor gebruikt worden, althans bij m'n Replifex was dit wel zo.

Welke apparaten heb je? Welke footcontroller en welk effect apparaat?

Ik heb een Rocktron Prophecy 2 en een rocktron all access floor controller.

Henri H
29 mei 2009, 11:09
Ik ken deze apparaten niet maar ik denk dat je het beste even de handleiding er op na kunt slaan.
Hier staat vaak goed in beschreven welke pinnetjes waarvoor dienen.
Het moet mogelijk zijn volgens mij.

m-men
30 mei 2009, 06:50
En nu heb ik de kabel wel werkend.
HEt is toch een 1 op 1 aansluiting alleen werkt mijn prophecy2 ineens anders op midi gebied en daar liep ik dus op vast.
Probleem opgelost.