PDA

View Full Version : Lijmresten op speakerdoek verwijderen



j3r03n
4 mei 2009, 20:42
Begin dit jaar kocht ik een tweedehands Vox AC30 CC2x (nog niet zo oud dus). De vorige eigenaar was een Shadows-fan, en hij vertelde mij dat hij -net als de gitarist van de Shadows- zijn initialen in gouden letters op het speakerdoek had gemaakt. De letters waren er al afgehaald toen ik hem kocht, maar er is nog duidelijk GH in lijmresten te lezen:

http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Gear020.jpg (zonder flits)

http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Gear018.jpg (met flits)

Het toeval wil dat mijn initialen niet GH zijn, dus ik wil deze lijmresten graag verwijderen. Het speakerdoek is echter van kunststof (denk ik) en ik ben bang dat ik de boel ga slopen / verkleuren als ik thinner o.i.d. aan de gang ga. De lijm heeft het doek namelijk ook al een beetje verkleurd. Heeft iemand een idee met welk spul ik deze lelijkheid te lijf kan gaan?

Eko
4 mei 2009, 20:49
Aan de binnenkant even op een uitstekend stukje uitproberen. Mocht het eventueel fout gaan , er is nog zat aftermarket doek te krijgen.

j3r03n
4 mei 2009, 21:04
Zo ver wilde ik het niet laten komen, maar waarmee zou ik dan moeten proberen?

Thinner is uiteraard veel te agressief. Wasbenzine wat minder, maar dat lost die lijm misschien niet op.

Weet iemand misschien van wat voor stof het speakerdoek is gemaakt?

AART
4 mei 2009, 21:26
pm nico verduin even, die weet dat wel. Als je het echt weg wil hebben gaat je dat enkel met nieuw doek lukken denk ik, genoeg mensen die dat voor je kunnen doen.

Ik heb eens lijmresten van een oude cab gehaald door het er voorzichtig af te krabben met een mesje, maar dat was een kleiner plekje en alleen bruikbaar als de lijm brokkelt.

j3r03n
4 mei 2009, 23:41
pm nico verduin even, die weet dat wel. Als je het echt weg wil hebben gaat je dat enkel met nieuw doek lukken denk ik, genoeg mensen die dat voor je kunnen doen.

Ik heb eens lijmresten van een oude cab gehaald door het er voorzichtig af te krabben met een mesje, maar dat was een kleiner plekje en alleen bruikbaar als de lijm brokkelt.

Een nieuw doek vind ik wel erg drastisch... Als ik d.m.v. een beetje gepoets die resten een stuk minder kan krijgen, vind ik het best. Peuteren werkt in elk geval niet. Het is een harde laag en het zit helemaal tussen de draadjes in.

Ik zal Nico eens PM'en, bedankt voor de tip!

pannekoek
5 mei 2009, 00:25
maak je eigen logo?

j3r03n
5 mei 2009, 09:52
maak je eigen logo?

Daar heb ik inderdaad ook over na zitten denken, maar ik wil liever niks lelijks op mn versterker :soinnocent:

j3r03n
5 mei 2009, 20:41
Ik denk een soort nylon. Dus ik zou het zo niet weten. Soms helpt het om het in de vriezer te doen..


Ik ben alleen niet van plan om het ding uit elkaar te halen, dus de vriezer zal niet lukken. Nu dus op zoek naar een oplosmiddel voor lijm, die geen nylon oplost. Iemand suggesties?

Puerco
5 mei 2009, 21:20
Ooit van een ouwe taxichauffeur geleerd hoe je kauwgom van autostoelen kunt krijgen; houd een busje aansteker gas ondersteboven en druk met dat ventiel ertegenaan zodat het vloeibare gas er dus rijkelijk opkomt. Dat gas verdampt heel snel en bevriest de "kauwgom" die je vervolgens zo er af kunt brokkelen.
Weet niet of het hier helpt maar zou kunnen, kijk wel uit met vuur en electra (vonken) in de buurt!!!!!

jerome
5 mei 2009, 23:02
Het hangt nogal af van de soort gebruikte lijm maar ik denk dat het je niet gaat lukken om die lijmresten te verwijderen...
Maar ik zou met het minst agressieve oplosmiddel beginnen, dus met wasbenzine. Een tijdje deppen (en niet teveel wrijven) met een schone witte doek, oud T shirt of zo en proberen de lijm op te lossen.
Als dat niet lukt kan je het ook eens proberen met alcohol.
En als dat ook niet lukt dan met aceton.
Tja, als dat ook niet lukt dan maar met thinner
Uiteindelijk gaat het waarschijnlijk een nieuw doekje worden denk ik

Frits van Mourik
5 mei 2009, 23:20
Heel veel lijmsoorten hebben een ontzettende hekel aan
gewone, simpele lampenolie.

olaftheholy
6 mei 2009, 12:26
Lijmresten verwijderen gaat (stom genoeg) heel prima met PLEDGE meubelwax in een spuitbus... vraag me niet waarom maar het is ideaal om b.v. lijmresten van duckttape van gitaarlak te halen... ik gok dat de vetten erin de lijm oplossen?!?!?

Franc
6 mei 2009, 12:36
Wat ook goed werkt bij plakresten van zoiets als tape (dus van die lijm die nooit echt opdroogt) is met een vers stuk sterke tape (ducttape bijv) erop plakken en in een snelle bewegin weer er aftrekken en dat dus over het hele oppervlak. De lijm blijft dan aan de lijm van het tape zitten en zo trek je het dus stukje bij beetje van het doek af.
Alleen zie ik ook een hele inbijt-vlek en die ga je er volgens mij nooit uitkrijgen....

j3r03n
6 mei 2009, 13:19
Bedankt voor de lampenolie en plegde tips, ga ik zeker proberen!

Ik zoek dus een alternatief voor een nieuw doek / nieuwe versterker / alles uit elkaar draaien, dus in die richting hoeven jullie niet meer te zoeken.

Van t weekend zal ik maar eens gaan doe het zelven, en ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.

Ome Keith
6 mei 2009, 18:27
Gebruik iig geen aceton.
Stel dat het doek nylon-achtig is.
Aceton lost veel zachte kunststoffen op.

Nellyrocks
7 mei 2009, 11:56
Met een aansteker lukt het ook.

olaftheholy
7 mei 2009, 11:59
Wat ook goed werkt bij plakresten van zoiets als tape (dus van die lijm die nooit echt opdroogt) is met een vers stuk sterke tape (ducttape bijv) erop plakken en in een snelle bewegin weer er aftrekken en dat dus over het hele oppervlak. De lijm blijft dan aan de lijm van het tape zitten en zo trek je het dus stukje bij beetje van het doek af.



Soort van brazilian voor je speakerdoek dus!:soinnocent:


Maar met een beetje kunst en vliegwerk zou je er ook nog JH (jeroen hissel) van kunnen maken! :D

j3r03n
7 mei 2009, 12:07
Soort van brazilian voor je speakerdoek dus!:soinnocent:


Maar met een beetje kunst en vliegwerk zou je er ook nog JH (jeroen hissel) van kunnen maken! :D

Haha, en dan meteen even langs burgerzaken om mijn achternaam te laten veranderen ;)

Braindead
9 mei 2009, 00:47
Gewoon wasbenzine proberen. Dat moet lukken lijkt me. In kleine stukjes met doek met ruim wasbenzine en dan poetsen. Telkens herhalen. Als het een dikke lijmlaag is kan het wel even duren maar lukt wel. Daarmee loop je waarschijnlijk ook geen risico om het doek te vernachelen.

j3r03n
9 mei 2009, 17:36
Mijn versterker staat nu in ons repetitiehok, maar wanneer ik aan de slag ga laat ik het weten. Bedankt voor de reacties!:)

j3r03n
16 mei 2009, 11:39
Net even in de weer geweest met wasbenzine en stickerverwijderaar (= volgens mij wasbenzine). Beide hebben gelukkig geen effect op het doek, maar helaas ook niet op de lijm.
Ik zag nu ook dat tussen de harde lijmresten wat van dat grijze schuimachtige kunststof zit. Nou ja, beiden lossen niet op in wasbenzine.

Ik zag hier laatst iemand in de weer met Pledge, dus dat ga ik ook nog proberen als ik t hier kan vinden. Het probleem is dat het speakerdoek niet aan de binnenkant doorloopt, dus ik kan niet eerst testen. Hopelijk wordt t wat minder met die Pledge ;)

j3r03n
16 mei 2009, 18:48
Helaas ook geen succes met Pledge. Een blik op de verpakking doet me dat ook niet verbazen: alifatische koolwaterstoffen. Hetzelfde als wasbenzine dus. Maar dan met een citroengeurtje :dontgeti:

Tja, dan maar optreden met die lelijke letters, want een nieuw doek vind ik wel érg omslachtig...

Braindead
18 mei 2009, 15:13
Weet je wel zeker dat het lijm is?

j3r03n
18 mei 2009, 18:13
Weet je wel zeker dat het lijm is?
-->
Ik zag nu ook dat tussen de harde lijmresten wat van dat grijze schuimachtige kunststof zit.

Het zijn denk ik lijmresten van zelfklevende gouden sierletters, met nog restjes van een grijs schuim dat daar ter opvulling in heeft gezeten. Het lost allebei niet op in wasbenzine e.d. maar ik ga écht geen terpentine of thinner gebruiken. Tenzij iemand 100% zeker weet dat dat kan.

jerome
18 mei 2009, 23:22
Als wasbenzine niet lukt werkt terpetine meestal ook niet.
Heb je het al met alcohol of spiritus geprobeert?
Wat je ook kan proberen is stickerverwijderaar, dat kan je bij een ijzerzaak halen.
Werkt voor sommige lijmresten errug goed
En de kans is groot dat aceton ook werkt.
Alleen moet je dit soort verdunningsmiddelen altijd eerst proberen op een onopvallend plekje of het het doek en/of de kleur niet aantast
Aan de andere kant, wat heb je te verliezen, dit ziet er ook niet uit...

j3r03n
18 mei 2009, 23:33
Heb je het al met alcohol of spiritus geprobeert?
Nee, dat zal ik idd, eens proberen. Wat voor alcohol? 96%?


Wat je ook kan proberen is stickerverwijderaar, dat kan je bij een ijzerzaak halen.
Al geprobeerd, zoals x posts geleden gezegd. Volgens de verpakking is stickerverwijderaar nagenoeg hetzelfde als wasbenzine.


En de kans is groot dat aceton ook werkt.
Alleen moet je dit soort verdunningsmiddelen altijd eerst proberen op een onopvallend plekje of het het doek en/of de kleur niet aantast
Aceton wil ik ook wel proberen, maar zoals x posts geleden gezegd, is er geen opvallend plekje. Discutabel dus.


Aan de andere kant, wat heb je te verliezen, dit ziet er ook niet uit...
Wat ik te verliezen heb: een gat vind ik erger dan een vlek.:soinnocent:

jerome
18 mei 2009, 23:39
Alcohol 96 % is OK, kan je bij een drogist halen.
Je zou er ook zo'n kunststof VOX plaatje overheen kunnen plakken...

xafke
29 augustus 2009, 18:43
beter laat dan nooit ook even mijn reactie :)

lijm die dienst had om met labels, stickers, tags, prijsetiketten uw voorwerp te ontsieren heb ik een goede trick voor.

gebruik: kontact 60 van de firma kontakt chemie (is in spuitbus te krijgen bij de betere electronicashop)

oorspronkelijk is het product bedoeld om roeste kontakten te reinigen, doch mijn inziens is het duizend keer beter in wegnemen van lijmresten van het type "labels" etc (werkt ook goed voor stickers op je auto bv)

gewoon ff laten inweken (5 minutjes zo +-) en eventueel inmasseren als mogelijk is.

daarna opnieuw op spuiten

dan pas beginnen opnemen met wat keukenpapier

in jou geval voor doek, zou ik geen keukenpapier maar er de stofzuigerbuis op zetten met een katoen doek over de pijp.

je zal al direct zien aan het katoen doek of het iets meegenomen heeft.

nadien wel even uitwassen met water en zeep, drogen met stofzuiger weer want kontakt 60 laat een lichte was achter na verdamping

alternatief hebben de mensen van kontakt chemie ook een spuitbus "label off"
maar daar heb ik geen ervaring mee

ik heb nog nooit gehad dat kontact 60 iets beschadigde of zo. dus is safe product voor je nylon

TimmU
29 augustus 2009, 20:19
Hier,dit helpt:


http://www.kijkshop.nl/productafbeeldingen/kijkshop/zoom/KS109060z/krups-staafmixer-gpa3-(109060).gif

sjaak1990
30 augustus 2009, 16:48
beter laat dan nooit ook even mijn reactie :)

lijm die dienst had om met labels, stickers, tags, prijsetiketten uw voorwerp te ontsieren heb ik een goede trick voor.

gebruik: kontact 60 van de firma kontakt chemie (is in spuitbus te krijgen bij de betere electronicashop)

oorspronkelijk is het product bedoeld om roeste kontakten te reinigen, doch mijn inziens is het duizend keer beter in wegnemen van lijmresten van het type "labels" etc (werkt ook goed voor stickers op je auto bv)

gewoon ff laten inweken (5 minutjes zo +-) en eventueel inmasseren als mogelijk is.

daarna opnieuw op spuiten

dan pas beginnen opnemen met wat keukenpapier

in jou geval voor doek, zou ik geen keukenpapier maar er de stofzuigerbuis op zetten met een katoen doek over de pijp.

je zal al direct zien aan het katoen doek of het iets meegenomen heeft.

nadien wel even uitwassen met water en zeep, drogen met stofzuiger weer want kontakt 60 laat een lichte was achter na verdamping

alternatief hebben de mensen van kontakt chemie ook een spuitbus "label off"
maar daar heb ik geen ervaring mee

ik heb nog nooit gehad dat kontact 60 iets beschadigde of zo. dus is safe product voor je nylon

Super nuttige eerste post! :) Welkom op het forum. Iets waar ik nooit aan gedacht zal hebben maar zal het zeker onthouden!

xafke
2 december 2009, 18:30
Nog een extra tip die ik vandaag ontdekt hebt!

PolyUrethaan is zeer moeilijk te verwijderen, maar de "sticker remover van de firma HG" is ook top bij het wegnemen / oplossen van dat soort lijm.

Leuke er aan is dat bij PU lijm de lijm zeer zacht word maar als de oplosser opgedroogd is word de PU lijm terug hard!
Dus als het opgelost is kan je het wegnemen door schrapen of zacht kammen met een staalborstel of zo.

Ideaal als je hebt zitten morsen met PU lijm en het pas de dag nadien ziet of zo.

PS: het goedje stinkt vreselijk en ik werd er misselijk van toen ik het in ongeventileerde ruimte gebruikte! Maar werken doet het wel. Dus best raam ff open doen :cooler: or you get stoned LOL

linkje naar voorbeeld op ebay -> http://cgi.benl.ebay.be/HG-Hagesan-Sticker-Remover-Label-Adhesive-300ml-BNIB_W0QQitemZ280388970058QQcmdZViewItemQQptZUK_Ho meGarden_CLV_Cleaning_CA?hash=item41487c264a

j3r03n
2 december 2009, 22:09
Wauw, bedankt. Leuk dat je nog aan dit topic dacht. :)

Ik heb een 'grote schoonmaak' in de planning, om al mijn gear op orde te krijgen, en dan neem ik dit zeker mee :ok:

Ik heb trouwens eerder wel al met HG stickerremover gewerkt, maar dat had niet zo'n geweldig resultaat op het grijze schuimrubber. :(