PDA

View Full Version : Tuners laten los!



j3r03n
4 mei 2009, 20:19
Hee GitaarNetters!

Van mijn Eastwood Sidejack van een jaartje of twee oud beginnen twee tuners los te komen uit de kop. Het zijn van die plastic Gibson-style en het gaat om de tuners van de lage E en D snaar (zie foto).

http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Gear028.jpg http://tbn2.google.com/images?q=tbn:0dXWwqDGNxqRyM:https://www.elderly.com/accessories/items/images/GEPT/MH010.jpg

Heeft iemand een idee wat hier tegen te doen is?

Eko
4 mei 2009, 20:28
Wellicht even tijd voor een servicebeurt annex garantie bij de leverancier?

Riky
4 mei 2009, 20:29
hmm. dat zijn van die vintage tuner... Andere tuner zit zon moertje bovenop. kun je ze weer vast draaien.

Deze zou ik niet weten. Al een geprobeerd los te halen om te kijken waar de speling vandaan komt?

j3r03n
4 mei 2009, 20:59
Wellicht even tijd voor een servicebeurt annex garantie bij de leverancier?

Hmmm, de garantie was sowieso verlopen, maar ik ben er een tijdje geleden wel mee terug geweest. De verkoper zei toen iets met hamers en tangen, dus dat heb ik maar niet gedaan. Beetje gemakkelijk er vanaf gemaakt van zijn kant, vandaar dat ik GitaarNet om advies vraag ;)


hmm. dat zijn van die vintage tuner... Andere tuner zit zon moertje bovenop. kun je ze weer vast draaien.

Deze zou ik niet weten. Al een geprobeerd los te halen om te kijken waar de speling vandaan komt?

Hier valt inderdaad niks aan te schroeven. Loshalen heb ik (nog) niet geprobeerd, maar aan de achterkant zit alles gewoon goed. Die pin kan toch niet uit het mechanisme geschoven zijn?

Riky
4 mei 2009, 21:04
opzich zou dat wel kunnen. Goedkopere tuners hebben soms een plasticen tankwieltje op een ijzeren tandwieltje. Dat kan op te duur natuurlijk gaan slijten waardoor er speling onstaat.

verder weet ik als eninge oplossing (als de speling echt een probleem is) nieuwe tuners. Maar waarschijnlijk weten anderen een betere oplossing;)

barno
4 mei 2009, 21:29
bij die tuners zit het metalen kapje met twee metalen lipjes geklemd in het tunerstuk: zou je in principe wat kunnen terugbuigen zodat ze er niet meer uitfloepen maar breken heel vlug af (i know ...) En secondenlijm werkt ook niet.
Ik zou nieuwe kopen.

edit, had niet goed gelezen, jij heb een blijkbaar ander probleem dan ik had (bij mij kwamen de kapjes achterkant los)

budje
4 mei 2009, 21:42
ik heb weleens gehad (ander merk) dat die ringen rond de tuners los kwamen, kan je gewoon naar beneden duwen (of lospeuteren) als de snaren eraf liggen

j3r03n
4 mei 2009, 22:50
ik heb weleens gehad (ander merk) dat die ringen rond de tuners los kwamen, kan je gewoon naar beneden duwen (of lospeuteren) als de snaren eraf liggen

Dient dat ringetje niet voor de stevingheid dan? Is het puur sier / afwerking, zodat je het gat in het hout niet ziet? Anders zou ik inderdaad met een tangetje (en een doekje ertussen) kunnen proberen om ze weer tegen het hout aan te drukken.

Bedoel je dat?

budje
4 mei 2009, 22:54
Dient dat ringetje niet voor de stevingheid dan? Is het puur sier / afwerking, zodat je het gat in het hout niet ziet? Anders zou ik inderdaad met een tangetje (en een doekje ertussen) kunnen proberen om ze weer tegen het hout aan te drukken.

Bedoel je dat?

Dat bedoel ik, dat ringetje zit er puur om het stemmechaniekje rechtop te houden, en om het hout heel te houden (anders zou het mechaniekje altijd onder spanning tegen het hout aanliggen. Bij veel oude 50's en 60's gitaren kletteren die ringetjes er al uit als je snaren aan het verwisselen bent.

Natuurlijk altijd ff voorzichtig kijken/proberen, voor je met tangetjes gaat klooien ;)

j3r03n
4 mei 2009, 23:34
Okee, dan maak ik me er niet meer druk om. Als er nog eens nieuwe snaren op komen, zal ik ze eens terugfrotten. Bedankt!:dance: