PDA

View Full Version : Serieel of parallel



HalfBlindLefty
3 mei 2009, 21:22
Komende week verwacht ik mijn bestelde Blackheart Little Giant top.

Als ~cab wil ik voorlopig gebruik maken van de speakers in mijn Fender Cybertwin SE.
Zal wel opletten blijven, je heb zomaar een amp aangezet zonder eerst de speakers te koppelen, dat besef ik.
Helaas kan ik in de beperkte ruimte die ik heb niet nog ook een cab plaatsen, al was het enkel maar omdat er binnenkort ook nog een ibm as/400 teruggeplaatst zal moeten worden.
Met andere woorden het moet maar even zo :)

De Blackheart heeft meerdere uitgangen voor verschillende impedanties. (4, 8 and 16 ohm) De speakers in mijn CT zijn 12" Celestions G12T-100. Zodat ik 2 keuzes heb.
Serieel schakelen van de speakers (16 Ohm) of parallel (4 Ohm)... O ja ik kan er ook nog 1 gebruiken (8 Ohm)

Ik speel meestal vrij clean met iets van een randje. Hoofdzakelijk blues.
Zitten er nog pro's of contra's in de wijze van schakelen (ten aanzien van de sound) ?

pol
5 mei 2009, 10:30
DAt gaat niet enorm veel uitmaken. Als je al verschil hoort.

Humedo
5 mei 2009, 10:54
Klopt, maar 16 Ohm lijkt me het slimste als je nog ooit meerdere cabs tegelijkertijd wilt gebruiken. Met een 4 Ohm cabinet kom je dan in de problemen omdat de paralelle impedantie met meerdere cabs dan onder de 4 Ohm gaat komen en dat wordt door 95% van de versterkers niet ondersteund.

HalfBlindLefty
5 mei 2009, 21:02
Thanks :)

Ondertussen e.e.a aangesloten beide speakers op een 4 ohm output.

Mopper.... doe ik een hoop moeite om een mooi kastje te maken voor de connectors heeft dat stiekeme ampje gewoon 2 * 4 ohms outputs achter zijn rug verstopt.

Ging toch al lekker, met 1 oog (waar een kunstlens in zit) weer proberen te solderen...
Denken dat je de draden vertint, steekt die vermaledijde tin gewoon 1 cm achter de draad in plaats van er braaf op.
Lipje schuin, draadje erdoor... solderen... lipje recht.... KNAP #$%$#@
Natuurlijk bij de laatste verbinding.

Maar afijn, het werkt

Dat gekke ampje gaat snoeihard voor zo'n klein ding :D en klinkt heeeeerlijk