PDA

View Full Version : Effect Equalizer op (overstuurd) geluid



Melon1510
3 mei 2009, 21:10
Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag. Ik ben op zoek naar een goede buizenversterker, maar ik zit ermee (zoals veel gitaristen) dat hij niet al te hard mag. Slaapkamerniveau dus. Ik heb momenteel een 15W Vox Pathfinder (buizen is dat, geloof ik), maar de oversturing is één grote brij. Bovendien wil ik zeg maar graag 'in een keer klaar zijn' als ik een versterker koop. Ik heb er al een aantal uitgeprobeerd (Koch Studiotone, H&K Statesman, Fender Blues Junior), maar allemaal met de volumeknop op z'n allerlaagst, ongeveer, zodat ik achteraf gezien nauwelijks een indruk van de versterker heb gekregen. Echter, ik heb laatst iets gehoord over een equalizer, bijv een Boss stompbox, waarmee je dus buiten je versterker om het volume kan regelen (toch?). Ik vroeg mij dus af: wat is het effect van zo'n equalizer op het (overstuurde) geluid van je versterker? Is het vergelijkbaar met de volumeknop op je versterker zelf? Of moet ik dit allemaal toch echt zelf gaan proberen als ik een antwoord wil?

Alvast bedankt!

the sure thing
3 mei 2009, 21:33
Ik denk dat dit een geval is van "je hebt de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt" :) :)

Je bedoelt waarschijnlijk een "power soak" die je tussen de versterkerdeel en je speaker kan schakelen. Klopt dat? Want wat je eigenlijk wilt is je versterker zelf hard zetten, maar dat uiteindelijk het geluid wat er uit komt, toch zacht klinkt toch?

Eko
3 mei 2009, 21:39
Het klopt gedeeltelijk wel. Op een GE-7 zit een volumeregelaar. Die kun je op minimaal zetten. Nadeel is wel dat je snel alle meegeleverde ruis gaat versterken op je amp. Het kan dus resulteren in een mindere kwaliteit geluid. Andersom werkt meestal beter. Een hard ingangssignaal minder versterken klinkt , over het algemeen , beter.

the sure thing
3 mei 2009, 21:47
Oh sorry, ik begrijp nu wat de TS bedoelt.

Eko heeft gelijk: het resulteert meestal niet in een mooier geluid.

Melon1510
3 mei 2009, 23:36
Bedankt voor jullie reacties! Wat ik bedoel, is inderdaad dat ik mijn versterker op een normaal (hard, dus) volume kan zetten zodat de buizen tot hun recht komen, maar het volume er dus af kan scheppen, zodat je een buizensound krijgt op kamervolume. Maar ja, of dit mogelijk is...

MattellicA
4 mei 2009, 00:17
Bedankt voor jullie reacties! Wat ik bedoel, is inderdaad dat ik mijn versterker op een normaal (hard, dus) volume kan zetten zodat de buizen tot hun recht komen, maar het volume er dus af kan scheppen, zodat je een buizensound krijgt op kamervolume. Maar ja, of dit mogelijk is...

Volgens mij hebben ze je in 't zak gezet... Een Pathfinder heeft GEEN buizen!

Als je echt zacht wil met een buizenamp op slaapkamerniveau moet je al gauw naar 1W-5W gaan kijken. Buizen gaan veel harder dan hun SS tegenhangers met hetzelfde vermogen.

Epic
4 mei 2009, 10:46
Bedankt voor jullie reacties! Wat ik bedoel, is inderdaad dat ik mijn versterker op een normaal (hard, dus) volume kan zetten zodat de buizen tot hun recht komen, maar het volume er dus af kan scheppen, zodat je een buizensound krijgt op kamervolume. Maar ja, of dit mogelijk is...
Dat gaat niet werken denk ik, dan kan je net zo goed het volume van je gitaar lager draaien (Dit klinkt wel goed met een overstuurde versterker om het geluid 'clean' te maken).
Een laag wattage (1-5 W) buizen versterkertje is de oplossing als je alleen huis wilt spelen, of je moet zoeken naar een versterker die te schakelen is tussen 2 wattages.

Dolf
4 mei 2009, 10:52
De vox ac4 (reissue) beantwoordt aan jouw eisen. Hij is wel nog maar net uit, dus veel gebruikerservaringen zijn er nog niet te vinden.

Melon1510
4 mei 2009, 11:28
Volgens mij hebben ze je in 't zak gezet... Een Pathfinder heeft GEEN buizen!

Als je echt zacht wil met een buizenamp op slaapkamerniveau moet je al gauw naar 1W-5W gaan kijken. Buizen gaan veel harder dan hun SS tegenhangers met hetzelfde vermogen.

Dan heb ik mij daarin vergist, ik dacht altijd dat het een buizenversterker was. Ik ga zo naar Amsterdam, dan kan ik meteen even kijken wat er daar te krijgen is aan 1W-5W versterkers. En die Koch Studiotone, daar ben ik ook benieuwd naar...

JohnLord
4 mei 2009, 17:00
De Koch Studiotone is echt een leuke versterker, maar 20W buizenpower is voor jouw gebruiksdoel nog steeds veel te hard. Je kunt er zelfs prima mee optreden.

ExRxIxC
4 mei 2009, 20:41
http://www.thomann.de/nl/attenuators.html

Dit heb je nodig als je een versterker met veel vermogen open wil draaien en toch een laag volume wil hebben.

sjaak1990
4 mei 2009, 21:33
Als je echt zacht wil met een buizenamp op slaapkamerniveau moet je al gauw naar 1W-5W gaan kijken. Buizen gaan veel harder dan hun SS tegenhangers met hetzelfde vermogen.

Een 100W met een goede mastervolume gaat ook niet te hard hoor. Een 1-5w eindtrap geeft niet de druk die een 100w kan geven bijvoorbeeld.

AART
4 mei 2009, 22:24
Moet je niet gewoon een amp hebben die op laag volume goed klinkt? een 2 watt amp op max volume gaat veel te hard voor spelen op een slaapkamer, een amp hoeft niet op max om goed te klinken.

Misschien moet je een amp zoeken die op lage volume instellingen ook goed klinkt (een goede transistorbak). Tech 21 trademark amps zijn erg goed, zeker op laag volume.