PDA

View Full Version : Flamenco stijl



dacrow
3 mei 2009, 17:44
Iemand idee hoe je het beste begint met deze stijl te leren?

Pais
3 mei 2009, 18:02
De techniek is heel moeilijk van dvd of bladmuziek te leren! Als je je echt in flamenco wilt verdiepen en je hebt de mogelijkheid, neem dan lessen.
Verder is er een hoop op DVD uitgebracht. Ik gebruik vaak de dvd's van de Encuentro serie en van Oscar Herrero wel regelmatig, allemaal te vinden op www.elflamencovive.es , maar ik zou ze alleen aanraden als je de verschillende flamenco technieken al beheerst.

dacrow
6 mei 2009, 13:06
Heb ondertussen de dvd van Graf Martinez gevonden, écht heel duidelijk uitgelegd!

Nu maar oefenen :)

Muzieknono
7 mei 2009, 07:54
Ik moet zeggen dat ik ook niet echt verder kom, de grepen zijn het probleem niet, wel de ritmes, ik wil ook les gaan nemen maar dat is nogal moeilijk, heb gitaarles maar die kan me op gebied van flamenco niet verder helpen, dus oefen ik momenteel maar alle handtechnieken zoals tremelo's enz.
Ik weet dat waar een wil is ook een weg is, maar het zoeken naar de juiste weg kan soms even duren.
Ik ga eens proberen om wat mensen bij elkaar te krijgen hier in de buurt voor een soort workshop of zo en anders ga ik denk maar eens een paar weken naar Spanje (ha, ha).
Veel succes in ieder geval.
Mvgr. Dirk Jan :B

Don Capo
7 mei 2009, 08:16
De ritmes zijn ook het meest lastige. Je moe ook niet van jezelf verwachten dat je dat a la minute snapt. Gun jezelf de tijd ervoor. Vooral veel luisteren naar Flamenco wil daarbij erg helpen.

Een foefje om het ritme mee te oefenen is het klappen (palmas in de flamenco) Dat is een kunstvorm op zich, maar een eenvoudige begin oefening helpt je in ieder geval het ritme iets beter te snappen.

Wat je moet onthouden is dat, anders dan bij veel bekende muzieksoorten, de nadruk ligt op de laatste tel i.p.v. op de eerste. Dus geen 1, 2, 3, 4
maar 1, 2, 3, 4.

Helaas is het nou ook weer niet zo makkelijk. De flamenco werkt vaak op 12 tellen. Die zijn telkens anders in te delen (qua nadruk) maar een goede start zou kunnen zijn (en dit is dan ook het stukje wat je kan klappen, eerst langzaam en dan steeds sneller)

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Maak hier een loop van en je hebt je eerste flamenco ritme te pakken.

Succes ermee!

Muzieknono
7 mei 2009, 12:38
Thnx
Mvgr. Dirk Jan :B

Pais
7 mei 2009, 19:34
De ritme is inderdaad heel moeilijk om echt eigen te maken. Ik heb 10 jarige spruiten in Spanje dingen horen spelen waar mn oren van klapperden. Met de paplepel ingegegoten spelen zij net zo makkelijk de flamenco ritmes, als wij 4/4.

Daarom is het misschien handig om 1 stijl tegelijk te leren spelen. Als je al lastig omspringt met de in 12 getelde spaanse maatsoorten, is het misschien heel verwarrend om stukjes siguiriya, fandango en buleria door elkaar aan te leren.
Het is redelijk gebruikelijk om eerst met Soleares te beginnen. Deze is wat langszaam, in het typische phrygisch, en is de grondlegger van een aantal andere stijlen.

Muzieknono
12 mei 2009, 07:01
Ik ben nu begonnen in het boek van Juan Martin, hierbij zitten een CD en een DVD, hij begint heel simpel en het wordt gaandeweg moeilijker, ik denk dat ik met dit boek wel een poosje voort kan.
Het heet play solo flamenco guitar van Juan Martin en is gewoon bij bol.com te verkrijgen.
Ik blijf ondertussen wel proberen om hier of daar mensen bij elkaar te krijgen om van elkaar te leren.
Mvgr. Dirk Jan :B