PDA

View Full Version : ff een vraagje



Witchblade
22 maart 2003, 12:07
ik wil een gitaar gaan kopen, maar ik ben alleen linkshandig. zou het mogelijk zijn om een rechtshandige te kopen en gewoon de snaren om te draaien?

Maroetoo
22 maart 2003, 12:13
Nee dit raad ik je ten strengste af
Onder bij de brug ligt een wit plaatje
waar de snaren over heen vallen dit plaatje
heeft een aantal kuiltjes en heuveltjes
speciaal gemaakt voor een bepaalde snaar
als je de snaren omdraait vallen de snaren niet meer op de juiste kuiltjes
je kan dus het beste een linkshandige gitaar kopen, op een linkshandige is het plaatje namelijk ook omgedraait.

Je kun de snaren wel omdraaien als je een goedkope spaanse gitaar koopt hier zit namelijk een gewoon recht plaatje op

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Maarten Hemmes op 2003-03-22 12:14 ]</font>

sickpunk
22 maart 2003, 12:17
dat plaatje is ook om te draaien...:wink: dusuhm....hoewel gewoon linkshandige gitaar, wel makkelijker is... ff iets langer zoeken misschien...

Sjaak_H
22 maart 2003, 12:40
Mijn advies: neem gewoon een rechtshandige-gitaar en leer daarop spelen. Heb ik zelf ook gedaan, en velen met mij. Op zich levert dat niet echt problemen op, hoewel het (voor mij) soms wat lastiger is om snel te spelen met de rechterhand omdat ik toch wat minder controle heb rechts. Maar over het algemeen; geen probleem.

7th heaven
23 maart 2003, 14:05
rechts handig aan leren heb je later veel meer keuze in gitaren als je iets nieuws wil kopen

Arbz
23 maart 2003, 16:42
Idd, koop een rechtshandige, heb je later veel meer keus als je een nieuwe gitaar wilt kopen, als je ergens anders bent waar ze een gitaar hebben en ze zijn nog goedkoper en gemakkelijker te krijgen ook :smile:

Als je toch een rechtshandige wilt kopen en die linkshandig wilt bespelen zijn er een paar dingen die niet kloppen.
Zangbalkjesconstructie (afhankelijk van model), brug en topkam, slagplaat en positiestippen.
(Vast nog meer dingen maar kan er zo 123 niet opkomen).

Behalve de zangbalkjes zijn de andere dingen vrij gemakkelijk te verhelpen meestal.

john.3001
24 maart 2003, 17:21
Koop gewoon een rechtshandige, draai hem om, en leer de akkoorden ondersteboven.
Makkelijk zat :razz:

iwan
25 maart 2003, 11:57
speel rechtshandig als het even kan. Ik ben ook links en het is in beide gevallen even moeilijk aan te leren, zegt men. En bovendien: als je links bent en rechtshandig speelt heb je je snelste en motorisch beste hand op de toets (fretbord) en dat voldoet best in de snelheid en nauwkeurigheid met spelen, is mijn ervaring.

moretel
25 maart 2003, 16:29
Op 2003-03-24 17:21, schreef john.3001:
Koop gewoon een rechtshandige, draai hem om, en leer de akkoorden ondersteboven.
Makkelijk zat :razz:


Inderdaad, ik heb laatst een optreden gezien waarbij de gitarist op die manier speelde.
Er zijn wel meerdere topics over geweest.

Butcher
25 maart 2003, 17:45
je kunt ook gewoon je kam omdraaien... zoals Jimi Hendrix dat deed. Plus, waarom koop je niet gewoon een linkshandige gitaar?

Stringkiller
26 maart 2003, 08:57
Volgens mij is het niet mogelijk om je kam om te draaien, de speciaal per snaar gevormde bovenkant van je kam staat dan in spiegelbeeld op je gitaar waardoor hij volgens mij er niet beter op gaat klinken.

SchaapOpJeHoofd
29 maart 2003, 21:48
Een beetje gitaarboer kan waarschijnlijk wel je kam voor je frezen (is dat met een f?), maar bij veel aakoustische gitaren is dat witte ding bij de kam een beetje schuin. Dus als je hem omdraait zit het nog steeds raar.