PDA

View Full Version : Vragen over afwerking neck



Nicks
3 mei 2009, 13:34
Ik had een paar vragen betreffende een maple neck/fretboard die ik hier heb voor een zelfbouw project. Ik kan eigenlijk nergens echt een duidelijk antwoord geven hoe je deze kan lakken/coaten.

Het belangrijkste voor mij is dat het hout gewoon in goede conditie blijft hoewel een beetje vuil op het maple ook wel stoer staat :cooler:

Nu viel mij ook op dat de er een aardige tekening in het fretboard en de hals staan, kunnen deze mbv beits ofzo nog meer naar de voorgrond gehaald worden of helpt de eventuele lak die op zo'n hals moet daar ook al aan mee?

PS
ik hoef eigenlijk alleen te weten of dit te beitsen is en hoe ik dit kan lakken, ik weet dat er mensen zijn die menen dat dit niet hoeft maar ik wil de zekerheid hebben dat het hout gewoon beschermd is.

barno
3 mei 2009, 13:42
denk niet dat er mensen zijn die vinden dat maple fretboard niet moet beschermd worden: wordt nl heel snel heel vuil.
Je kan het wat beitsen om wat donkerder te maken en de tekening te accentueren.
Daarna blank aflakken is een must.

Kakihara
3 mei 2009, 13:47
Esdoorn wordt erg vuil. Persoonlijk zou ik het fretboard blank aflakken, en om de tekening naar voren te brengen in de hals, zou ik hem niet beitsen, maar olieën. Ik vind een gelakte hals niet fijn spelen, maar iemand anders misschien wel.

barno
3 mei 2009, 13:48
dit is wat er gebeurt als je enkele uren op "open" esdoorn speelt (en nee, ik had geen vuile handen ...)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/46finishedwornneck.jpg

edit, en zoals kakihara zegt: beetje oliën werkt ook om er iets of wat kleur in te brengen, daarna blank lakken. Doe ik tegenwoordig ook als ik maple fretboards heb.

Nicks
3 mei 2009, 13:52
dit is wat er gebeurt als je enkele uren op "open" esdoorn speelt (en nee, ik had geen vuile handen ...)

afbeelding..

:cooler: ziet er cool uit.
rest nog een vraag, wat voor lak gebruiken jullie dan? want het lijkt me niet zo makkelijk voor de lak om te hechten aan de olie ofwel?

barno
3 mei 2009, 13:54
danish oil is als bescherming van fboard echt niet voldoende. als ik all maple neck maak: eerst smeer ik 'm in met olie, daarna komen er enkele lagen blanke lak enkel over het fretboard.

barno
3 mei 2009, 13:58
:cooler: ziet er cool uit.
rest nog een vraag, wat voor lak gebruiken jullie dan? want het lijkt me niet zo makkelijk voor de lak om te hechten aan de olie ofwel?

ik gebruik gewone acryl blanke lak van motip.
hechting: blijkt mee te vallen, belangrijk is dat je de olie goed laat uitharden enkele dagen en dan de eerste laagjes blanke lak heel dun houdt.