PDA

View Full Version : Celestion Blackbacks (70's)



Don Olivier
3 mei 2009, 10:31
ZIjn de Balckbacks hetzelfde als Creambacks en Greenbacks? Dus alleen een ander kapje?

Heb heel wat oude Greenbacks gehad (ja, ook 'pre-rola') maar vond die Balckbacks uit begin/mid jaren 70 het lekkerst klinken.

Is hier ook een technische verklaring voor? Gebruikten ze een sterkere magneet dan pre rola Greenbacks?

Rutger
3 mei 2009, 10:43
Nee, ze verschillen van de greenbacks. De conus wordt op een andere manier vervaardigd/gemonteerd, meer op de wijze zoals dat nu ook gedaan wordt. Daardoor klinken ze ietsje moderner, wat strakker laag en iets minder warm dan de oude greenback. k Heb er ook eentje gehad icm een 55Hz greenback, en ik vond hem ook erg fijn. :)

cas121
3 mei 2009, 11:42
ehh, ik ben niet bepaald een speaker expert. Maar heb van meerdere (m.i. betrouwbare) bronnen gehoord dat mid-eind 70 de kapjes vrijwel willekeurig zijn gebruikt en er dus geen verschil zit in de speakers. Is hier vaker langsgekomen trouwens.

DaveItUp
3 mei 2009, 18:40
Exact hetzelfde, naar mijn weten is het verhaal 1 post naarboven onzin, sorry.

Had een qua 55hz 25w blackbacks. Geweldige speakers!

cas121
3 mei 2009, 20:11
Exact hetzelfde, naar mijn weten is het verhaal 1 post naarboven onzin, sorry.

Had een qua 55hz 25w blackbacks. Geweldige speakers!

David, je bedoelt 2 hierboven ofniedan

DaveItUp
3 mei 2009, 20:54
Ja doelde op de post boven de jouwe, sorry :)

Rutger
4 mei 2009, 07:46
Ik heb ze naast elkaar gehoord en ze vershillen wel degelijk van elkaar. Een expert heeft eens naar m'n blackback gekeken en die kon mij bovenstaand verhaal vertellen.

Neemt niet weg dat beide verhalen waar kunnen zijn natuurlijk

DaveItUp
4 mei 2009, 08:33
Het kan best waar zijn natuurlijk, maar meer qua verschillende conussen en dergelijke dan verschillende constructie. Anyway klinken allemaal goed :)

HaroldA
4 mei 2009, 09:47
ehh, ik ben niet bepaald een speaker expert. Maar heb van meerdere (m.i. betrouwbare) bronnen gehoord dat mid-eind 70 de kapjes vrijwel willekeurig zijn gebruikt en er dus geen verschil zit in de speakers. Is hier vaker langsgekomen trouwens.

Dat kan ik 100% bevestigen!

Ik heb een G12-H30 met creme kap en 1 met een groene kap gehad, uit dezelfde periode. Na wat zoekwerk kwam het er inderdaad op neer dat het enige waar je vanuit kunt gaan zijn de codes op het frame en op de conus.

imlikeajungle
4 mei 2009, 15:38
Er zit ook erg veel verschil op 2 ouwe GBs met dezelfde specs, dus dat ze verschillen wil ik geloven :seriousf:

Don Olivier
14 mei 2009, 22:56
Wie vind de Blackbacks beter klinken dan de (pre-rola) greenbacks? Of ben ik de enige?

Agent_Smith
15 mei 2009, 10:30
Wie vind de Blackbacks beter klinken dan de (pre-rola) greenbacks? Of ben ik de enige?

Geen idee. Ik heb de pre-rola's nooit geprobeerd. Wat ik wel weet is dat ik mijn 1978 Marshall cab met 4x G12M 55Hz (black) super vind klinken.

Rutger
15 mei 2009, 10:35
Wie vind de Blackbacks beter klinken dan de (pre-rola) greenbacks? Of ben ik de enige?

Niet beter, wel net even anders. t Is maar net in welke versterker je ze stopt.

Mr.Jay
15 mei 2009, 14:42
Wie vind de Blackbacks beter klinken dan de (pre-rola) greenbacks? Of ben ik de enige?

Ik heb diverse pre-Rola H30's met de 003 cone, die zijn echt toppie. Met de 014 cone vind ik ze nóg mooier mara die zijn altijd 16 ohm, heb ik niks aan.
Blackbacks heb ik ook gehad, die waren met de 444 cone, erg muffe hap was dat.
Matchen wellicht goed met de AC30 waar ze uit kwamen maar ik vond het in Fenders helemaal niks, terwijl ik dol ben op die ouwe H's.