PDA

View Full Version : Telecaster advies...



jutter
3 mei 2009, 09:38
Ik ben op zoek naar een Fender Telecaster. Ik hou niet van de '52 RI vanwege de V-neck. Moet blues,-pop,-rock en jazz aankunnen. Ik heb op dit forum alles afgezocht maar kom er niet uit; de één vond de USA standaard goed van constructie en degelijkheid maar dan viel de sound tegen en de ander vond de RoadWorn erg goed qua klank en bespeelbaarheid maar vond hem weer te duur omdat het een made in Mexico is. Ik heb laatst op een RoadWorn gespeelt en vond hem erg lekker klinken maar is hij werkelijk te duur? Ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven(rond de 900,00 euro) dus graag advies wat nou werkelijk een goede Telecaster is.

Hendriks
3 mei 2009, 09:50
De Road Worn vind ik persoonlijk ook te duur , je betaalt ook voor de looks(en die moet je dan ook nog mooi vinden).
Ik zou altijd voor een 2dehands gaan , dan heeft iemand anders de afschrijving voor jouw betaalt . Voor €900 is er dan veel te krijgen.
Maar wat zoek je dan een Rosewood toets of maple en als de 52 RI niet bevalt welke neckshape wil je dan?Ik vind de U shape van de RI niet echt extreem.

jutter
3 mei 2009, 09:59
De Road Worn vind ik persoonlijk ook te duur , je betaalt ook voor de looks(en die moet je dan ook nog mooi vinden).
Ik zou altijd voor een 2dehands gaan , dan heeft iemand anders de afschrijving voor jouw betaalt . Voor €900 is er dan veel te krijgen.
Maar wat zoek je dan een Rosewood toets of maple en als de 52 RI niet bevalt welke neckshape wil je dan?Ik vind de U shape van de RI niet echt extreem.

Ik heb het liefste een C-neck. Ik heb eens een Japanse Fender Stratocaster gehad met een V-neck en die heb ik na een paar weken weer verkocht omdat ik er niet aan kon wennen. Voor een Telecaster vind ik optisch(het oog wil ook wat) een maple neck het mooiste. Ook hou ik van de iets scherpere sound van een maple neck. Maar wat is het verschil tussen een U,-en een C-shape neck?

Hendriks
3 mei 2009, 10:05
Ik begrijp dat je de 52 RI nog niet geprobeerd hebt. Zo ik dan toch eens doen, ik heb ook een japanse strat met V neck gehad en dat is toch niet echt te vergelijken.
Ik heb mijn 52 RI pas een week en deze heeft mij zeer positief verrast, kolere wat een geluid .

jutter
3 mei 2009, 10:10
Ik begrijp dat je de 52 RI nog niet geprobeerd hebt. Zo ik dan toch eens doen, ik heb ook een japanse strat met V neck gehad en dat is toch niet echt te vergelijken.
Ik heb mijn 52 RI pas een week en deze heeft mij zeer positief verrast, kolere wat een geluid .

Ben ik nou in de war met een 50er dat die een V-neck heeft? En heeft die van jou een dikke neck?

Kakihara
3 mei 2009, 10:12
En waarom eens niet kijken naar de Baja ? Voor minder dan €900 nieuw en tweedehands nog geen €500 ...

jutter
3 mei 2009, 10:21
En waarom eens niet kijken naar de Baja ? Voor minder dan €900 nieuw en tweedehands nog geen €500 ...


Baja? Waar wordt die gemaakt?

Kakihara
3 mei 2009, 10:25
Baja? Waar wordt die gemaakt?

In Mexico ook, de Baja's hebben doorgaans ook een kloeke hals en zijn serieus bang for the buck voor een kleine €700 nieuw.

jutter
3 mei 2009, 10:46
In Mexico ook, de Baja's hebben doorgaans ook een kloeke hals en zijn serieus bang for the buck voor een kleine €700 nieuw.

Ook met TexMex pickups?

Kakihara
3 mei 2009, 10:51
Ook met TexMex pickups?

Nope, weet niet welke pickup er in de halspositie zit, maar de brugpickup is een broadcaster.

Eko
3 mei 2009, 11:00
Er zijn tele`s met allerlei vormen van hals. De `52 heeft een U-hals en een `62 heeft een C-hals. Een USA standard heeft een moderne C. Die is iets kleiner dan de `62 en heeft iets meer afgeronde toetskanten.
De `52 en `62 hebben vintage frets, Die zijn klein en als je het niet gewend bent, lastiger om te benden. De standards en deluxe USA`s hebben medium-jumbo frets.
De reissues uit Japan hebben een iets ander halsprofiel dan de USA`s ( meestal iets minder uitgesproken V of C). De meeste Japanners zijn voorzien van medium-jumbo frets.
Qua electronica is er zoveel verschillends op de markt dat je er gek van wordt. En dan hebben we het nog niet gehad over nitro of polylak.

Eigenlijk is er maar 1 methode. Zoek een grote winkel ( bv Feedback) en ga zitten spelen. Probeer verschillende typen uit en , als je het prettigste type gevonden hebt , sluit er een aan en luister naar de sound. Andere pups kan altijd nog , de basis moet goed aanvoelen.

Hendriks
3 mei 2009, 12:49
De Baja lijkt mij niets voor TS , die heeft een dikkere neck dan de 52RI , de japanse tele's met maple neck die ik gehad heb hadden ook allemaal behoorlijk dikke nekken.Vind ik de 52 eigenlijk wel meevallen. Volgens mij hebben de USA standaards met maple neck allemaal een standaard C.

Luke-wannabe
3 mei 2009, 12:49
Tsjah, als ik dit zo lees denk ik automatisch US std.
Maar die Road Worns vind ik zelf ook heel cool. Vind niet dat je alleen voor het uiterlijk betaald. Zitten ook betere elementen in en hij is Nitro gelakt. En hij voelt wellicht beter aan dan een gloedjenieuwe zonder krassen enzo.
Maarja die dingen moet je allemaal afwegen, omdat jij misschien het uiterlijk wel helemaal niet mooi vind. Dan zou ik hem niet kopen bijvoorbeeld.

Hendriks
3 mei 2009, 12:53
http://link.marktplaats.nl/248909816 ook niet te versmaden

Luke-wannabe
3 mei 2009, 12:57
Wel veels te duur :D

grayfink
3 mei 2009, 12:57
Opties genoeg onder de 900€, de Mexicaanse "classics" schijnen erg goed te zijn. De amerikaanse highway one tegenwoordig ook (de eerste serie had nogal matige pu's heb ik hier meermalen gelezen). Japanse reissues zijn goed. De jap '52 heeft trouwens een niet vintage correct, maar wel comfortabele C hals. Geweldige gitaren, maar tweedehands kom je ze niet zo vaak tegen. Als je niet aan Fender vastzit, kun je ook kijken naar Blade, G&L, Tokai, etc.

grayfink
3 mei 2009, 13:01
Wel veels te duur :D
Vraagprijs staat er bij, dus misschien valt er af te dingen. Maar ja, je weet het niet.:chicken:

jutter
3 mei 2009, 13:28
Vraagprijs staat er bij, dus misschien valt er af te dingen. Maar ja, je weet het niet.:chicken:

Wat voor neck heeft deze? En wat zou een 'normale'prijs zijn?

Hendriks
3 mei 2009, 13:31
Er staat C shape en 500-600 is normaal , het is de duurdere uitvoering met US vintage pu's. Deze zie je niet zo vaak hier.

jutter
3 mei 2009, 13:38
De Baja lijkt mij niets voor TS , die heeft een dikkere neck dan de 52RI , de japanse tele's met maple neck die ik gehad heb hadden ook allemaal behoorlijk dikke nekken.Vind ik de 52 eigenlijk wel meevallen. Volgens mij hebben de USA standaards met maple neck allemaal een standaard C.

De RoadWorn Tele waar ik laatst op speelde heeft ook een boomstam neck. Vond ik niet verkeerd, een kwestie van wennen denk ik. Doordat de neck erg dik is klonk hij ook erg naar 'hout'. Vette toon. Welke andere type tele zou hier nog bij in de buurt komen?

Luke-wannabe
3 mei 2009, 14:32
Vraagprijs staat er bij, dus misschien valt er af te dingen. Maar ja, je weet het niet.:chicken:
Whaha jij bent een mooie. Just kidding man. Zit alleen maar te fokken.

Ibanez666
3 mei 2009, 14:46
Wel veels te duur :D

Als ik je laatst posts zo lees, vind jij zon beetje alles te duur :)

jutter
3 mei 2009, 17:56
Iemand een idee wat voor neck hier op zit? En wat is hier een normale prijs voor?
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/248423444-fender-telecaster.html

Mr.Fingers
3 mei 2009, 17:57
575 incl koffer is een faire prijs, maar het is een '52RI, dus V-neck

jutter
3 mei 2009, 18:04
575 incl koffer is een faire prijs, maar het is een '52RI, dus V-neck

Bedankt! Helaas moet ik die juist niet hebben!

Luke-wannabe
3 mei 2009, 18:06
Als ik je laatst posts zo lees, vind jij zon beetje alles te duur :)
Nee hoor. Ik zit alleen te jennen.

jutter
3 mei 2009, 18:07
Nou vind ik het toch al verwarrend worden; Hendriks meldde dat de 52RI een U-neck heeft....

jutter
3 mei 2009, 18:38
En Grayfink zei weer wat anders: 'De jap '52 heeft trouwens een niet vintage correct, maar wel comfortabele C hals'.
Verwarrend...

grayfink
3 mei 2009, 18:46
Ja, de Japanse dus. De USA heeft een dikke boomstam. Ook prima uiteraard als dat je ligt.

Igos du Iskana
3 mei 2009, 18:47
Tja als ik dit zo allemaal lees denk ik toch steeds weer USA standard. C-neck en ik ben nog steeds helemaal verliefd op het geluid van die plank...
Brug element is fantastisch en het nekelement doet z'n werk ook prima.

jutter
3 mei 2009, 19:01
Tja als ik dit zo allemaal lees denk ik toch steeds weer USA standard. C-neck en ik ben nog steeds helemaal verliefd op het geluid van die plank...
Brug element is fantastisch en het nekelement doet z'n werk ook prima.

Hoelang speel jij nu op deze Tele?

jutter
3 mei 2009, 19:05
Zijn de California en Corona standards?

Hendriks
3 mei 2009, 19:11
California is een Budget, voorloper van de HW1.