PDA

View Full Version : Hoe beginnen???



martijn3293
2 mei 2009, 21:32
Hallo,

Ik heb een band, en we willen onze nummers zelf opnemen.
We doen dit met een guitar rig, (daar sluiten we dus de gitaren via pedal op aan), en de drum doen we met elektrische drum, mits we geen drum micros hebben. Maar hoe moeten we beginnen? We kunnen denk ik moeilijk met een metronoom instrument per instrument opnemen, omdat er nogal ritmeverschillen zijn. Hoe pakken we dit het beste aan?

Grts

JvD.
2 mei 2009, 22:34
Hallo,

Ik heb een band, en we willen onze nummers zelf opnemen.
We doen dit met een guitar rig, (daar sluiten we dus de gitaren via pedal op aan), en de drum doen we met elektrische drum, mits we geen drum micros hebben. Maar hoe moeten we beginnen? We kunnen denk ik moeilijk met een metronoom instrument per instrument opnemen, omdat er nogal ritmeverschillen zijn. Hoe pakken we dit het beste aan?

Grts
zoals in de studio beginnen met de drum.
daar in lagen overheen opnemen.

ik snap het probleem niet zo goed?

martijn3293
2 mei 2009, 22:38
Stel dat we met de drum beginnen. Die luistert naar de muziek, en zo weet hij dus wat hij moet drummen. En zo geld het ook voor de andere instrumenten :D
Of moet de iedereen zijn partij knal vanbuiten leren? of hoe gaat het in zijn werk? :D:D

JvD.
2 mei 2009, 22:42
Stel dat we met de drum beginnen. Die luistert naar de muziek, en zo weet hij dus wat hij moet drummen. En zo geld het ook voor de andere instrumenten :D
Of moet de iedereen zijn partij knal vanbuiten leren? of hoe gaat het in zijn werk? :D:D
ja, voor de meeste muziek is het een voorwaarde dat je weet wat je gaat opnemen voor je het gaat opnemen. behalve voor improvisatie muziek. dan zou je alles tegelijk moeten opnemen, maar jullie hebben geen drummer. dus dat gaat al niet.

martijn3293
2 mei 2009, 23:06
Jawel :D We hebben wel een drummer :d
Ik zal eens proberen iets op te nemen als we ons eerste lied af hebben :d

JvD.
3 mei 2009, 00:36
Jawel :D We hebben wel een drummer :d
Ik zal eens proberen iets op te nemen als we ons eerste lied af hebben :d
ja, maar niet de opname apperatuur om een drumstel te mic-en.
maar inderdaad, schijf eerst maar eens een liedje, voor je je zorgen maakt over hoe je het opneemt.

tidalwave_sideburns
3 mei 2009, 11:00
je kan ook een cover of zo opnemen, ervaring opdoen wat betreft geluid afstellen, methodologie ontwikkelen voor een opname proces geschikt voor jouw band, maar ook vooral inspelen. Ikzelf speel namelijk nogal krampachtig als de opname loopt, hoewel het over loop van tijd wel minder is geworden. Ervaring kan nooit kwaad.

Om op te nemen zou ik een clicktrack in mekaar flanzen, en daar een gitaar partij overheen leggen, zodat de drummer op het nummer kan spelen, en niet 8 keer dit, dan 16 keer dit, dan een fill etc. Wordt de boel wat levendiger van, en is voor de drummer ook wat leuker. Voor die click track kan je in plaats van 4 vanaf 32 af beginnen te tellen. Is veel makkelijker om je op het tempo in te stellen, en geeft je meer tijd om de opname in te stellen.