PDA

View Full Version : Afstellen van snaarhoogte?



koen_V
22 maart 2003, 09:15
Als je je snaarhoogte instelt moet je gewoon aan de kleine imbusjes draaien tot de snaar de juiste hoogte heeft?
Of moet je dan ook opnieuw gaan intoneren en andere zaken bijstellen?
IK heb dit namelijk nog nooit gedaan, en er kan weinig verkeerd gaan lijkt mij zo, dus het proberen waard.
Iemand nuttige tips voor het af te stellen?

Emeth
22 maart 2003, 10:12
Ik zou dit ook graag willen weten want mijn actie is veel te hoog.

bassopotmus
22 maart 2003, 10:59
owkee, dit is echt zon FAQ vraagje..geeft niets we leggen het wel ff uit hoor.

Als allereerste moet je eigenlijk kijken of je neck wel recht genoeg is, want veel lui draaien meteen aan de zadels, terwijl de hals de oorzaak is.
Aangezien je net een nieuwe bas hebt Koen, lijtk het me dat het best wel eens je neck kan zijn. Die bassen liggen vaak lang in een warenhuis tot ze in een winkel besteld worden. Maar aan de andere kant zou je retailer (ff ned. woord kwijt) hem moeten hebben afgesteld.
Je kan je neck controleren door de snaar op de eerste en laatste fret te duwen, er zou dan een kleine ruimte tussen de 12de fret de snaar moeten zijn , nog minder als een milimeter, maar then again das speel stijl gebonden ook. Ik prefereer een bijna vlakker hals en wat lage action (slap style erg goed)

Owkee is dit niet het geval dan zou ik ff aan de trusrod draaien rechts om is vlakker, linksom is holler(meer relief)

En dan nu de action, ookw eer speelstyl gebonden, laag mijn fav. of als je veel plectrum speelt en hard "digt" iets jes hoger. En jah dat moet je bij de zadels doen, draai ze in om omhoog te gaan, omlaag voor minder action.

STEMMEN!!

Owkee nu gan we intoneren, ik gebruik er een elec. stem apparaat voor(is niet DE methode, maar ik ben nou eenmaal geen profi)

Sla een open harmonic om de 12de fret, issie te hoog(oftewel "sharp") dan moet je snaar, langer, dus de zadel naar achter(wel eerst fftjes de snaar klein beetje ontspanen)
en issie laag, oftewel "flat" dan draai je em naar voren..
Weer STEMMEN!

herhaal proces tot je harmonics helemaal octaaf zijn.

Owkee dit was mijn set-up methode, doe het regelmatig, maar als er andere visies, manieren zijn hoor ik dat graag!

koen_V
22 maart 2003, 11:12
De nek is het niet, is gewoon dat de snaren te hoog staan.
Op mijn ibanez is de actie heel laag en nu wil ik dat ook op mijn Fender.

bassopotmus
22 maart 2003, 14:45
Owkee, kon zijn..dan weet je wat je moet doen nu toch?

koen_V
22 maart 2003, 14:51
Ja ik dacht wel dat het zo moest, maar ik heb gezien dat alle snaren ook niet op dezelfde hoogte staan ( door de redius van je fretbord), maar hoe krijg je precies weer diezelfde hoogte van snaren?
Gewoon kijken of moet je echt tellen hoeveel keer je de imbus ronddraait?

koen_V
22 maart 2003, 15:38
Ok ik ben er dus aan begonnen...
IK heb eerst de zadelbruggetjes 1 tour naar beneden gedraaid, veel verschil in actie zie ik eigelijk niet, 1 keer ronddraaien zal niet zo een verschil zijn, denk ik?
Toen dacht ik, laat ik eerst dat intoneren eens proberen om te zien of het mij lukt anders doe ik er niet aan verder.
Het lukt mij dus van geen kanten hé, verdorie hé...
dus ik stem mijn E snaar terug als ik die los speel, ik neem de 12de fret en dan is de noot te laag ( zit hij onder de E noot), dus draai ik aan het schroefje van de zadel draai het korter naar mijn schrovendraaier toe, het is dan bijna een E ik stem terug die losse snaar op een E, kijk ik terug op de 12de fret en die is al weel balange niet in de buurt van een zuivere E.
Terwijl ik het zadeltje al meer als een halve cm heb verschoven...
wat doe ik verkeerd?
Verdorie hé, wat een kloterij, ik was er beter vanaf gebleven, ik zit midden in de examens ( ik wou dit als ontspanning doen, meer ik krijg er verdorie zenuwen van) en ik kan nu geen niet naar een gitaarwinkel gaan...
fuck hé...iemand die weet wat ik verkeerd doe?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: koen_V op 2003-03-22 15:44 ]</font>

koen_V
22 maart 2003, 15:58
IK heb nog eens een poging gedaan en nu zitten ze bij elke snaar 10 cent (denk dat het daarin wordt uitgedrukt) onder de nood die ik moet hebben.

Ruud
22 maart 2003, 22:00
Oke, effe de theorie hierachter:

Een de toonhoogte van een snaar hangt af van de lengte en de spanning (effe simpel gezien dan). Hoe langer de snaar, hoe lager de trillingsfrequentie, hoe lager de toon. Hoe strakker de snaar, hoe hoger de toon.

Het octaafvakkie (de 12e fret) zit precies op de helft van het trillende gedeelte van de snaar (tussen brug en topkam). De 24e fret (ook weer een octaaf) zit op 3/4 van de snaarlengte). Op de helft van de snaarlengte zit dus een octaaf, vervolgens op 1/4e, 1/8e enz.

Ga je nu aan je hals draaien zodat je hem schuiner zet dan zal de kop dichter naar de brug toekomen buigen (klein beetje doordat de snaren schever aan de hals trekken). Hierdoor zal de 12e fret niet meer precies in het midden zitten, (de kopkant is korter geworden,doordat je hals verbuigt).

Nu kun je hem goed stemmen door de spanning in de snaar te varieren (met je stemknoppen), hij zal alleen niet meer een zuivere noot op het 12e en 24e vakje geven. Omdat die dus niet meer in het midden/ op 3/4e zitten...

Daarom kun je de snaarlengte bij de brug bijdraaien.. Zet je de hals krommer, dan zul je de zadels naar voren moeten draaien. Zet je de hals rechter, dan zul je de zadels naar achter moeten draaien.

Dus stem je hem goed op de losse snaar en klinkt ie op de 12e fret te laag (stuk 12fret tot brug dus te lang, het midden van de snaar zit rechts van de 12e fret), dan zul je de zadels naar voren moeten draaien,
Klinkt ie op de 12e fret te hoog, dan zul je ze naar achter moeten draaien.

Dezelfde theorie geldt ook voor de snaarhoogte, zet je de snaren hoger, dan trekken ze schever aan de hals waardoor die iets krommer zal trekken.

Oke, alles nu duidelijk? En je weet dus wat je nu moet Koen, veel geduld hebben en flink proberen..

Houdt er wel rekening mee dat dit millimeterwerk is..., dus een iets krommere hals levert geen verschuiving van een meter op




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud op 2003-03-22 22:07 ]</font>

bassopotmus
23 maart 2003, 11:14
Nou als je 400 keer draait aan een zadel..jah dan isie ontstemd, dude..je moet relax doen, nog es stemmen en dan heel goed nadenken welke kan het zadel op moet om octaaf zuiver te komen...Dit is toch niet ZOOO moeilijk?
Dit zijn echt praktijken dat iedere speler moet kennen, zeker als je vaak snaren ofzo verwisseld

7th heaven
23 maart 2003, 13:59
draai niet zomaar je zadeltjes naar beneden want je toets heeft een bepaalde ronding (radius) je snaren moeten daar gelijk aan zijn !! wil je een goede afstelling hebben. dus je zadels kunnen niet allemaal op de zelfde hoogte gezet worden

Ruud
23 maart 2003, 14:52
Probeer gewoon rustig eens wat te varieren, en probeer te onthouden hoe het eerst stond, kun je het altijd terugdraaien...,
maar wie niet probeert komt nergens natuurlijk

koen_V
23 maart 2003, 15:08
Ik heb ze nu terug op dezelfde hoogte gezet als dat ze eerst stonden, dus nu staat alles terug goed ingesteld.
als ik volgende week gedaan heb met mijn examens ga ik eens naar iemand gaan die er iets van kent, kan ik eens kijken hoe het precies moet.

Laus
24 maart 2003, 10:35
iki heb nog ergens een hele oude Ibanez en die wil ik graag verkopen. Het is een 5 snaar en ik dacht aan zo'n 150 euro.

alleen de nek is heel snel krom. ik draai hem dan bij en zet de actie laag maar een paar dagen later is het weer krom.

kan ik daar iets aan verbeteren of kan ik die gitaar beter weggooien of voor 50 euro de deur uitdoen?

ik wil er graag 150 euro voor hebben want dan kan ik een goeie zender krijgen..