PDA

View Full Version : Gitaar Tuning



EmgMaster
20 december 2001, 12:57
Als ik tabs opzoek van bijvoorbeeld SOAD, dan zie ik daar staan drop D tuning of drop C tuning. Ik speel nog niet zo lang gitaar, dus kan iemand mij uileggen hoe ik mijn gitaar dan moet stemmen??

Thanks

idono
20 december 2001, 16:22
Dat betekend dat je je E-snaar terug stemt naar een D, je laat hem dus terugvallen (drop) naar D. Een voordeel hiervan is, als je de eerste drie snaren tegelijk aanslaat heb je al een poweraccoord, en deze kan je natuurlijk gewoon opschuiven doormiddel van een barré. Bij drop C zal het wel zijn dat je je E-snaar terugzet naar een C. Correct me if i'm wrong.

Greetz Henk

Ditmar
20 december 2001, 16:41
Okee, hier komt de correctie. SOAD speelt in een drop d-tuning (D A D G B E) die ze nog effetjes twee fretjes (=1 stap) naar beneden stemmen (dus: C G C F A D)

EmgMaster
21 december 2001, 12:35
Oke, ik heb wel zo'n stemapparaatje(Seiko geloof ik) maar hoe stem je hem nou goed (met en/of zonder dat apparaatje)

Thanks voor de tips die ik al gehad heb, zijn er nog meer

Ditmar
21 december 2001, 14:05
Tja, eh.....gewoon de hele hap naar beneden stemmen tot dat je bij de juiste snaar de juiste noot hebt op je tuner. (C G C F A D is dus de tuning van SOAD, ik heb zelfs nog effe in GuitarWorld gekeken en het klopt)

L4A
22 december 2001, 16:20
Wat je kunt doen is bv eerst je lage E en A goed stemmen, en vervolgens de lage E op de 7e fret pakken ipv op de 5e. Als je tegelijkertijd probeert die lage E omlaag te stemmen, net zo lang tot die op de 7e fret klinkt als de A-snaar erboven, dan eindig je vanzelf met een dropped D.
En als je je hele gitaar een stap lager stemmen wilt gebruik je gewoon die E-snaar (die nu dus een D is) als uitgangspunt (die op de 5e fret pakken en de A-snaar naar een G stemmen bv).
Ditzelfde trucje kun je toepassen als je de hele gitaar 1/2 stap lager wil stemmen (kom je nog vrij regelmatig tegen)

Uuuh, beetje duidelijk zo?????

GuitarMaster
22 december 2001, 20:25
weten jullie trouwens nog een goede gitaartuner om te downloaden?

ekkerman
23 december 2001, 14:11
kan je die in je computer stoppen dan ???
lijkt me best handig dan hoef ik niet mijn hele kist open te doen en zo
mocht iemand inderdaad een site weten waar je een tuner kan downloaden hou ik mij aanbevolen !

anoniem
23 december 2001, 16:16
ey, emg master, heb je een stemappartaatje waar je mollen in moet voeren? dan moet je ( als je gitaar in je standart tuning staat) gewoon dit invoeren:
b
bb
bb
bb
bb
bbbb

K speel zelf ook vet veel soad, is vet kewl...
moet je het solo stuk in het eind van pshyco
eens proberen, vet man!

KoRnFreaK
23 december 2001, 16:17
ey, emg master, heb je een stemappartaatje waar je mollen in moet voeren? dan moet je ( als je gitaar in je standart tuning staat) gewoon dit invoeren:
b
bb
bb
bb
bb
bbbb

K speel zelf ook vet veel soad, is vet kewl...
moet je het solo stuk in het eind van pshyco
eens proberen, vet man!

KoRnFreaK
23 december 2001, 16:18
oops, k was vergeten mn naam te vermelden, soz

Pee
24 december 2001, 13:32
Op 2001-12-22 20:25, schreef GuitarMaster:
weten jullie trouwens nog een goede gitaartuner om te downloaden?

Bij de fenderplayersclub staat zo'n tuner. Ga naar http://www.fenderplayersclub.com of zoiets en je vindt het wel

GuitarMaster
24 december 2001, 21:24
tnx

ekkerman
25 december 2001, 12:22
ben benieuwd thanx

ekkerman
25 december 2001, 12:27
leuk , maar je kan het niet opslaan enzo...
ik had gehoopt dat het er meer als een korg zou uit zien en dat je je gitaar in de geluidskaart kon pluggen en dan stemmen of zo iets.

The Evil Taperecorder
27 december 2001, 22:57
Kopieer deze URL in je download manager: ftp://audio-phonics.com/pub/APGuitarSetup.exe
(dit programma heeft een download limiet, soms moet je ff wachten.) Je kunt 'm ook vinden op http://www.audio-phonics.com

Dit is de beste gitaartuner die ik heb kunnen vinden voor de pc.

jantje
29 december 2001, 22:39
Dat solo stuk aan t eind van psycho is inderdaad ERG VET!!!!! en niet echt moeilijk!!!! :razz: maar ik vind sience ook wel erg vet om te spele. Zijn dr trouwes nog meer mense die in maart naar HMH gaan naar SOAD?

PunKRules
30 december 2001, 13:14
ik zou gaan maar tis uitverkocht he

PunKRules
30 december 2001, 13:16
dus als ik het goed begrijp bij drop d en c tuning speel je hoger??? want die b.v lage E wordt nu een D en die is hoger ?toch?

Sandman
30 december 2001, 14:12
Voor 5 tientjes kan je al een tuner van Korg (ca-20 of ga-20) kopen. Die tuner luistert naar de toon die je speelt en vertelt je dan hoe die toon heet. Aan de hand daarvan kan je hoger of lager tunen. Je kan het ook handmatig doen. Erg handig bij nummers van bands die lager spelen dan st.E.

Hoop dat jullie er wat aan hebben.

Manolito
1 januari 2002, 16:28
[quote]
dus als ik het goed begrijp bij drop d en c tuning speel je hoger??? want die b.v lage E wordt nu een D en die is hoger ?toch?

Nee, de lage E wordt een lage D, je moet die snaar niet omhoog stemmen naar een D!!! Dan breekt ie waarschijnlijk of wordt de hals hol.

Normale stemming van gitaar Een Aap Die Geen Bananen Eet= Drop D = Drop C=
EADGBE = DADGBE = CGCFAD

E E D
B B A
G G F
D D C
A A G
E D C

Zo zo, ik hoop dat ik je hiermee een handje heb geholpen :smile:. Succes

Manolito
1 januari 2002, 16:32
Oeps, het lijkt wel een natuurkundige formule hoe ik het beschreef, dat antwoord zag er niet zo uit zoals ik hem bedoelde, nogmaals

1)Normale stemming van gitaar= Een Aap Die Geen Bananen Eet= EADGBE
2)Drop D = DADGBE
3)Drop C= CGCFAD

1)2)3)
E E D
B B A
G G F
D D C
A A G
E D C

Zo dat ziet er volgens mij een stuk beter uit.
Hieruit kun je trouwens zien dat je de lage makkelijk kan stemmen door een flageolet aan te slaan op de twaalfde fret en dat die precies moet klinken op de D snaar.