PDA

View Full Version : Tik bij aanraken snaren



sjazohn
2 mei 2009, 20:25
Ik wist niet zeker of ik het hier moest posten of bij elektrische gitaren, maar het heeft iets te maken met onderhoud, dus vooruit, ik post het hier :soinnocent:

Telkens dat ik mijn gitaar niet aanraak, komt er een hardere ruis uit mijn versterker, wanneer ik dan een snaar aanraak (niet aansla, niet indruk, alleen aanraak) hoor ik een korte tik, en dan neemt de ruis weer af.
wanneer ik de brug aanraak is er geen probleem.
(het lijkt alsof er stroom door de snaren loopt, die ik met mijn vingers stop, inductiespanning?)

Hoop dat ik duidelijk genoeg ben, en dat jullie kunnen helpen.

Jason Wijers

JurjenYarr
2 mei 2009, 20:36
ik weet wat je bedoelt, heb er zelf ook last van, zou alleen niet weten wat het is!

Yoshida
2 mei 2009, 23:53
Alle elektronica is geaard op één centraal punt (meestal een potmeter), dat via de input word afgevoerd. De brug is ook geaard, maar dan zodat jij fungeert als aarde als je stopcontact dat niet is. Tenzij je een 9v blok in je gitaar hebt is dit niks om je zorgen over te maken.
FYI, je tone- en volumeknoppen bepalen of en hoeveel signaal er naar de aarde word afgevoerd. Het kan misschien helpen om te spelen met de knoppen en dan kijken wat het effect is.

Dat je een tik hoort is ernstiger. Dit duidt volgens mij op een ontlading. Voel je die tik, zeg maar alsof je een statische schok krijgt? Ik heb geen flauw idee waarom een brug geaard moet zijn, tenzij iemand om stringente redenen iets anders adviseert stel ik voor om de aarde van de brug op te sporen en los te solderen (niet knippen, je wil hem eventueel weer vast kunnen solderen).

aaronstonebeat
3 mei 2009, 13:45
Tenzij je EMG elementen hebt, zou ik de brug/snaren wel aarden. Anders blijf je met een hoop brom zitten.

De natuurkundige verklaring ontgaat mij nog steeds, maar feit is dat als je bv. de tip van een ingeplugde gitaarkabel aanraakt er een duidelijke brom hoorbaar wordt (de brom die er al is wordt een stuk harder). Als het zo zou zijn dat je lichaam de gitaar aardt, zou er juist helemaal geen brom meer moeten zijn; als je immers een directe verbinding maakt tussen heet en aarde wordt het helemaal stil.

Ik heb wel eens een gitaar als experiment helemaal zonder shielding aangesloten; dus ook de behuizingen van de potmeters en chassisdelen van schakelaars ongeaard. Als je dan met je hand maar in de buurt van zo'n onderdeel komt, krijg je heftige brom. Ik neem dus aan dat dat de reden is dat al die onderdelen met de aarde worden verbonden; kennelijk wordt dan het effect van de nabijheid of de aanraking van je lichaam naar de aarde afgevoerd.

Wie me dit (lichaam veroorzaakt brom) eens helemaal kan verklaren, kan op mijn eeuwige dankbaarheid rekenen.

Hoe dan ook, laat die aardeverbinding naar de brug zitten en zorg dat je versterker op een deugdelijk geaard stopcontact is aangesloten.
Het is ook niet geheel ondenkbaar dat er in een versterker iets mis is waardoor er toch spanning komt te staan op de aarde.

pueblo
3 mei 2009, 13:55
bij mijn oude snaren had ik ook ruis, met nieuwe snaren is dit verdwenen, maar een tik heb ik nooit gehad

sjazohn
3 mei 2009, 16:39
Ruis heb ik ook,
dacht altijd dat dat een soort "fender-eigen" was.
niet heel erg hinderlijk, en als mijn cs-3 aanstaat is het praktisch weg.

die "schok" die voel ik niet aan mijn vingers, maar hij is goed te horen bij de versterker.

zou het misschien te verhelpen zijn door eens bij de pick-ups te gaan kijken, misschien dat er stof zit ofzo? (zou het echt niet weten).
een vriend van mij dacht dat ik eens goed naar mijn jack moet kijken...

maarja,


hij is bassist:soinnocent:

Jason

aaronstonebeat
3 mei 2009, 17:07
Er zit vast stof op de pickups maar het zou me ten zeerste verbazen dat dat problemen veroorzaakt. Wel kan stof in de potmeters problemen veroorzaken; slecht contact, gekraak. Output jacks raken vaak ook wat gecorrodeerd na verloop van tijd en dat kan zelfs ertoe leiden dat je helemaal niets meer hoort uit je gitaar.

Slechte contacten zijn wel een oorzaak van brom. Een slecht contact zorgt voor meer weerstand in het traject. En ik heb onlangs experimenteel vastgesteld dat 'dode' weerstand tussen de hete kant en de aarde tot brommen leidt: als je heet en aarde direct met elkaar verbindt, hoor je niets; als je er een weerstand tussen zet, hoor je brom. Goedkope kabels zullen vast meer weerstand hebben dan dure.

pueblo
3 mei 2009, 17:48
hij is bassist:soinnocent:

iets tegen bassisten?:angry::p

Puerco
3 mei 2009, 19:43
iets tegen bassisten?:angry::p

Ja ik heb hier een spuitbus staan die erg goed helpt tegen bassisten :seriousf:
Ook verkrijgbaar in poedervorm. :D

espike
4 mei 2009, 08:23
Oorxzaak is idd. aarding, de brug/snaren zullen wel geaard zijn met de rest van de gitaar, anders hoorde je geen tik nl. Maar de oplossingen zijn wat spannender. Als eerste, plug je versterker in op een geaard stopcontact, er zit neit voor niets een geaarde stekker op, dat lost het probleem meestal al aardig op.
2, als je zeker wil weten dat de oorzaak overal speelt in de gitaar, raak eens de rand aan van de input, die zou dezelfde tik moeten geven, als dat zo is, geldt het overal in je gitaar, en moet je even zoeken naar een aarding oplossing voor je versterker.

Little Jay
4 mei 2009, 10:09
Dat tikken doen AL mijn gitaren op AL mijn versterkers in meer of mindere mate, want ik heb thuis geen geaarde stroom (ja, één groep, voor de keuken....). Zodra ik echter inplug in een geaard stopcontact heb ik nergens last van........ het is de aarde!

sjazohn
4 mei 2009, 17:33
bah,
zal mijn input even aanraken...
en de aarde ook... laat het wel weten :)

Puerco, mag ik die spuitbus lenen?
nu moet ik elke keer een cirkel met mayonaise maken om ze uit mijn buurt te houden :soinnocent:

sjazohn
4 mei 2009, 18:45
heb net even alle metalen onderdelen aangeraakt.
de input tikt, de snaren, en zelf de stemmechanieken...

kon alleen niet een geaard stopcontact vinden, zal nog even zoeken...

Jason

Reel Big Fish
27 mei 2009, 19:48
Eens even bumpen;

Mijn nieuwe Gibson Les Paul Studio heeft hetzelfde probleem, dus ook dat er een tik is als ik de snaren/stemmechanieken/brug aanraak! Het rare is dat mijn Epiphone Les Paul Standard het dus niet heeft. Overigens heeft de Gibson hetzelfde probleem ook op Guitarport. Hoe is dat dan te verklaren en natuurlijk het belangrijkste:

Wat doe ik er aan? :(

Reel Big Fish
31 mei 2009, 11:21
Nogmaals een bump; ik heb daarnet allerlei verschillende (geaarde?) stopcontacten geprobeerd en het probleem blijft bestaan, overigens is het toch ook bij mijn Epiphone. Ik vind het nogal storend, vooral als ik wil opnemen met Guitarport, dus nogmaals mijn vraag; waardoor komt het probleem en boven al: hoe los ik het op?

Bedankt

sjazohn
31 mei 2009, 15:36
bij mij heeft een geaard stopcontact wel geholpen,
de ruis is veel minder, en de tik ook...
(geaard stopcontact herken je aan de metalige stukjes draad in de andere hoeken van het contact... ik kan goed uitleggen he;))

http://www.pcnavigator.nl/uitleg/wel-geaard.jpg

verder weet ik de oplossing ook niet :(

Jason

pueblo
31 mei 2009, 15:39
bij mij heeft een geaard stopcontact wel geholpen,
de ruis is veel minder, en de tik ook...
(geaard stopcontact herken je aan de metalige stukjes draad in de andere hoeken van het contact... ik kan goed uitleggen he;))

http://www.pcnavigator.nl/uitleg/wel-geaard.jpg

verder weet ik de oplossing ook niet :(

Jason

en voor de Belgen onder ons

http://www.scorgit.com/blog/wp-content/uploads/2008/10/frans_geaard_stopcontact.jpg

Reel Big Fish
31 mei 2009, 16:13
Het rare is dat dat dus geen verschil maakt... de input enz, blijven de tik geven. Beetje jammer dus :(. Ik heb overigens kabels met Neutrik pluggen, die heb ik ook al omgewisselt en dat maakte ook geen verschil.

DjNoizzIQ
31 mei 2009, 16:20
Jottem, meer mensen met hetzelfde probleem....

Ik heb het zelf ook, telecaster met toneriders, wat ik ga proberen, zometeen als alle soldeerpunten zijn afgekoeld, is alle cavities met isolatietape afplakken.

Dat stopcontactverhaal is trouwens maar ten dele waar, je kunt wel een wandcontactdoos met van die puntjes hebben, als de achterkant van die puntjes (dus die in de muur) niet met een aardepunt in je muur zijn aangesloten, werkt het alsnog niet.

gr. Lennert

Little Jay
31 mei 2009, 16:29
Er zijn ook nog andere mogelijkheden:

- aardedraad in gitaar maakt geen contact
- een aardlus door verschillende geaarde apparaten (bijvoorbeeld 2 versterkers) op één geaard stopcontact (zoek maar in het forum, veel over geschreven)
- pickups pikken iets op de omgeving: TL-verlichting, computer, dimmers, mobiele telefoon
- lampen met dimmers in je geaarde circuit
- brommende buizen of trafo in je amp

snaarplukker
31 mei 2009, 18:11
Nou is er een hele grote kans dat de slaapkamer niet voorzien is van een geaard stopkontakt. Wat je kan doen is een koperdraad aan de metalen behuizing van je versterker bevestigen en de andere kant van je draad aan een CV-pijp. Hebt je geen CV-verwarmd huis, dan kan je aan de dichtsbij gelegen waterleiding de aardedraad bevestigen.