PDA

View Full Version : CD branden voor de perserij



JvD.
2 mei 2009, 19:38
Onze ep is klaar! Alles zelf gedaan en we zijn super trots!
Nu willen we het op CD branden voor de perserij.

Ik heb nu per nummer een wav.
Deze nummers moeten met intro en outro in elkaar over vloeien.
Ik wil een grapje voor de cd doen, net zo als op de cd Reise Reise van rammstein. (die hebben een opname van een zwarte doos. Als je bij het eerste nummer dat start terug speelt dan hoor je dat)

Hoe pakken we dit het best aan?
(welke software/cd'tjes, en hoe?) [adobe audition heeft een brand optie, maar die kan niet op 1x speed branden]

RiffMeister
3 mei 2009, 11:14
De eerste (en enige) keer dat ik een CD liet persen was dat voor software, dus niet echt muziekgerelateerd. Alhoewel het principe denk ik hetzelfde blijft.
Ik moest toen een master aanleveren (deze heb ik toen per koerier laten afleveren, want...) : ze "persen" deze master ongeacht welke fout er op staat. Het werd letterlijk 1-op-1 overgezet op de batch die ik bestelde.
Zat er een fout op: jammer dan, mijn fout. - daar teken je overigens ook voor -
Bij krassen door transport werd er nog wel een uitzondering gemaakt, maar anders was het jammer maar helaas.

De CD-opdruk werd via een groot EPS bestand aangeleverd en gelijkertijd (nu ja, het zal wel op een ander moment zijn gebeurt :) ) als opdruk toegevoegd en ik kreeg een week later netjes een doos met CD's terug met opdruk en inhoud precies als aangeleverd.

Een extra track (als eerste track) toevoegen is niet zo moeilijk - gewoon met Nero of iets dergelijks die track toevoegen aan de CD en branden zou ik zeggen. De meeste burning-software kan zonder problemen wav's naar audio-CD transporteren en volgens mij heb je bij Nero e.d. ook opties om geen tijd tussen de tracks te zetten zodat de nummers zonder tussentijd doorlopen, maar dat weet ik niet helemaal zeker - zoals gezegd: heb nog nooit een audio-CD naar de perserij gebracht. :(

Han S
3 mei 2009, 11:43
Crossfades kun je maken in Adobe Audiotion. Ik weet niet of AA ook redbook code brandt, ik gebruik altijd CD Architect waarmee je ook de ISRC (International Standard Recording Code) kunt meeschrijven. Met die software kun je ook masteren en overal waar je wilt ID markers neerzetten.

Ik brand 8 keer de snelheid omdat op de recording forums uit onderzoek blijkt dat dit de beste snelheid is. Die CD branders zijn ontworpen om snel te branden en 8 keer gaf betere resultaten dan 1 op 1.

Als je een master hebt gebrand luister hem dan goed af met een koptelefoon voordat je hem wegstuurt, het blijft digitale shit en er gebeuren wel eens dingen die je niet kunt plaatsen, harde tikken of spetters bijvoorbeeld. Vraag je niet af hoe dat komt want dat zal altijd een raadsel blijven.

JvD.
3 mei 2009, 12:47
Crossfades kun je maken in Adobe Audiotion. Ik weet niet of AA ook redbook code brandt, ik gebruik altijd CD Architect waarmee je ook de ISRC (International Standard Recording Code) kunt meeschrijven. Met die software kun je ook masteren en overal waar je wilt ID markers neerzetten.

Ik brand 8 keer de snelheid omdat op de recording forums uit onderzoek blijkt dat dit de beste snelheid is. Die CD branders zijn ontworpen om snel te branden en 8 keer gaf betere resultaten dan 1 op 1.

Als je een master hebt gebrand luister hem dan goed af met een koptelefoon voordat je hem wegstuurt, het blijft digitale shit en er gebeuren wel eens dingen die je niet kunt plaatsen, harde tikken of spetters bijvoorbeeld. Vraag je niet af hoe dat komt want dat zal altijd een raadsel blijven.
ja, maar voor het crossfaden; ik heb elk nummer als wav gemixdowned.
dan moet ik die crossfaden en weer een mixdown maken right? (klinkt als zonde)

daarnaast ik heb met CD markers zitten klooien en het lukt me maar niet om een eerste track te doen die altijd word overgeslagen. tenzij je terugspoelt bij het starten van de CD. (how did they do that)

Han S
3 mei 2009, 13:23
Je hebt het over een 'hidden track'? Persoonlijk vind ik dat nogal jaren 90 en voor mij was de gein er al gauw vanaf, maar dat is persoonlijk. Ik heb wel eens een CD gemaakt met een heel nummer van 7 minuten vóór het eerste nummer. Daar kon je alleen in komen door op de terugspoeltoets te blijven drukken. Ik denk dat het een kwestie is van een nummer voor het eerste nummer schuiven en de ID's verwijderen.

En als je een crossfade maakt in de multitrack van AA dan moet je er een mixdown van maken, maar er gaat toch geen kwaliteit verloren?

In CD Architect kun je ook crossfades maken en eigenlijk kun je in al die recordig software progs wel crossfades maken.

JvD.
3 mei 2009, 13:46
okay, nou top!
ja, die hiddentrack. tijdens het ongelofelijk slopende recording proces heb ik afgelope zomervakantie voornamelijk in het oefenhok gezeten achter een computer. elke keer dat ik dan weer op iets moest wachten heb ik met fruity loops zitten kloten. dat heeft zo iets meligs opgeleverd wat we allemaal heel grappig vinden. en daarom MOET het gewoon op onze EP. het is zo tekenend voor het moment van toen.

verder zijn hiddentracks idd een beetje stom.

grayfink
3 mei 2009, 14:08
Branden op 1x speed is niet de bedoeling hoor. Als je een 48x brander of i.d. hebt krijg je de beste resultaten op 8x of 16x snelheid (media en brander afhankelijk)

Bram+
3 mei 2009, 15:23
Wat jij bedoelt met dat rammsteingrapje (wat bijvoorbeeld ook op Songs for the Deaf van QOTSA is gedaan) is een pregap (track). Misschien als je daar op googelt kom je (brand)software tegen die dat ondersteunt.

Han S
3 mei 2009, 15:28
Het is idd al een paar keer gedaan. (http://en.wikipedia.org/wiki/Pregap)

Bram+
3 mei 2009, 15:38
Het is idd al een paar keer gedaan. (http://en.wikipedia.org/wiki/Pregap)
Origineel is het inderdaad niet, en het is ook jammer dat veel luisteraars het niet gaan ontdekken als ze het niet weten (ik bedoel, als je de cd al niet ript om 'm op je mp3-speler te zetten, ga je 'm ook niet zomaar vanaf 1 terugspoelen).
Dan vind ik het geintje van Tool op de vinylversie van Opiate leuker, waarbij de b-kant begint met een dubbele groef met allebei een andere track, afhankelijk van waar de naald terecht komt speelt hij één van de twee tracks af. Volledig offtopic overigens, want ook niet toe te passen op een cd vermoed ik :D Pregap dus.

Han S
3 mei 2009, 16:24
Maar die grappen zijn in mijn beleving alleen de eerste keer leuk en verder hoeft het van mij helemaal niet. Ik koop een CD om de muziek.

Highway49
4 mei 2009, 09:31
Maar die grappen zijn in mijn beleving alleen de eerste keer leuk en verder hoeft het van mij helemaal niet. Ik koop een CD om de muziek.

Precies...gewoon je zooi erop knallen en luisteren.

Voor grappen gaan we naar een cabaret voorstelling

EDIT: ik heb een tijdje terug nog CD's laten dupliceren (niet persen dus...) Han's tips zijn prima, en neem contact op met de desbetreffende perser en zij geven je gewoon de specificaties en eventueel tips (om de tips moet je misschien even vragen)

Zij doen het dagelijks dus ze zullen het ook wel weten...

JvD.
4 mei 2009, 11:07
okay, nouja.. wij vinden het nogsteeds heel erg grappig. en elke keer dat die track weer voorbij komt is het leuk.

Bram+
4 mei 2009, 11:41
Het is jullie EP, laat je niet tegenhouden door de mening van een paar verzuurde (oude) mannetjes :D Laat maar weten of en hoe het gelukt is, ik ben er wel benieuwd naar.

bert k
4 mei 2009, 11:47
Precies, grappen zijn leuk! Zeker als je dit voor elkaar krijgt, niemand heeft er last van, en het is een bijzondere extra.

Han S
4 mei 2009, 12:04
Het is jullie EP, laat je niet tegenhouden door de mening van een paar verzuurde (oude) mannetjes :D Laat maar weten of en hoe het gelukt is, ik ben er wel benieuwd naar.

Ja Bram, zo kannnie wel weer. Het is zeker niet mijn bedoeling om iemand tegen te houden hoor, maar ik heb denk ik te vaak dit soort grappen moeten uithalen. Ook zo'n mooie is een CD met 40 minuten materiaal en dan na het laatste nummer twintig minuten stilte en dan keihard: wakker worden!! Heb ik ook al gedaan.

Aanrader: aan het eind van de CD zo lang mogelijk stilte en dan een keiharde sinustoon van 10khz, word je gegarandeerd helemaal gestoord van. (doe eigenlijk maar niet)

JvD.
4 mei 2009, 12:09
je begrijpt het niet, het is voor ons zelf. niemand hoeft het te ontdekken. idd die stiltes zijn stom. dan heb je een cd op repeat staan. heb je een half uut niets..

Han S
4 mei 2009, 12:12
Ik begrijp het wel hoor, als jullie dat leuk vinden moet je het ook gewoon doen, niks mis mee.

De Beer
4 mei 2009, 12:48
Het is idd al een paar keer gedaan. (http://en.wikipedia.org/wiki/Pregap)Hey geinig...es even de collectie na lopen.

Martien
7 mei 2009, 13:53
Andere vraag, maar wel m.b.t persen van cd's.
Stel je hebt een master van een nummer welke relatief normaal is gemasterd met normale compressie. Zodra je jouw nummer op de (lokale) radio word afgespeeld gooien ze er daar dan ook die akelig lompe compressor overheen die ze normaal ook gebruiken voor spraak e.d. zodat je hele nummer verkloot word?
Zoja, kun je hier rekening mee houden of hoe gaat dat?

Bram+
7 mei 2009, 14:08
Ja Bram, zo kannnie wel weer.
Grapje Han grapje, voel je niet aangesproken :D