PDA

View Full Version : squier, ibanez of peavey?



JurjenYarr
2 mei 2009, 18:01
even een vraagje over mijn toekomstige eerste basgitaar!

ik weet dat er heel veel te lezen is op het forum over beginnersbassen en eerste bassen, dit heb ik ook zo goed als allemaal gelezen denk ik.
toch nog een vraag, ik twijfel tussen 3 bassen eigenlijk, namelijk:

Squier vintage modified precision bass, 259,-

ibanez SR 300 309,-

peavey zodiac BXP 255,-

ik heb ze alle 3 uitgeprobeerd en ik wil eigenlijk wel voor de squier gaan, toch even navragen hier of iemand ervaring heeft met de bassen? ik lees dat squier erg goed is voor het geld, en ibanez ook. iemand die wat van de peavey weet?

alvast bedankt,

Jurjen

arcane
2 mei 2009, 18:21
Ikzelf heb een Peavey grind bxp 5, die is wel een stukje duurder, maar is echt een geweldig ding. Erg netjes afgewerkt en klinkt echt heel goed.

-edit-

Deze dus
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Peavey-Grind-NTB5-Natur/art-BAS0003002-000

JurjenYarr
2 mei 2009, 19:04
op zich valt die ook best binnen de begroting! mag ik vragen wat voor muziek je er zoal mee speelt? ik wil met vrienden een punkbandje beginnen, trekt ie dat een beetje?
ze hebben hem alleen niet bij TAGS staan geloof ik. hengeloërs hier die weten of huygens hem heeft?

Jurjen

EDIT: redenen om een 5 of 4-snarige bas te kopen?

pueblo
2 mei 2009, 19:19
op zich valt die ook best binnen de begroting! mag ik vragen wat voor muziek je er zoal mee speelt? ik wil met vrienden een punkbandje beginnen, trekt ie dat een beetje?
ze hebben hem alleen niet bij TAGS staan geloof ik. hengeloërs hier die weten of huygens hem heeft?

Jurjen

EDIT: redenen om een 5 of 4-snarige bas te kopen?
bij een vijfsnarige kan je lager spelen, maar je hals is wel breder. al een idee voor een versterker?

arcane
2 mei 2009, 19:20
Ik speel er hoofdzakelijk metal mee, maar je kunt er ook prima mee slappen.

Er is ook een 4 snarige versie van, die kost meen ik 325 euro.

Tja, 5- of 4-snarig, ik denk dat je voor punk wel aan 4 snaren genoeg hebt.
Ik heb deze 5-snarige gekocht omdat de gitarist een 7-snarige gitaar gekocht heeft, en als hij dan riffs verzint die in A geschreven zijn (we spelen in A), dan zou ik niet altijd alles even makkelijk kunnen meespelen.
Ik heb het al die jaren ervoor gewoon kunnen doen met 4 snaren.

arcane
2 mei 2009, 19:28
Maare, als je deze bassen graag eens wilt testen en hij is niet direct in omgeving Enschede beschikbaar dan adviseer ik een bezoekje aan Musik-produktiv in Ibbenbüren. (Sowieso leuk om daar heen te gaan.) Vanuit Enschede is dat maar een kleine afstand.

http://www.musik-produktiv.de/peavey-grind-5-ntb.aspx
http://www.musik-produktiv.de/peavey-grind-4-ntb.aspx

JurjenYarr
2 mei 2009, 19:29
okee bedankt man! ik denk dat ik hier dan ook maar eens naar moet kijken. aan de andere kant zou ik toch ook graag voor een p-bass gaan, puur om zijn eenvoud. hmm twijfelgeval, eerst maar eens mijn examen halen.. *zucht*

Jurjen

arcane
2 mei 2009, 19:30
Overigens, het is wel verstandig dat je dit plaatje eens goed bekijkt.
In de body is nl. een uitsparing gemaakt, in de rechter hoorn zeg maar. Daar moet je dus wel van houden. Ikzelf vind het echt prachtig, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen t even mooi vind.

http://www.musik-produktiv.de/bilder2/10/00/06/100006806xl.jpg

arcane
2 mei 2009, 19:32
Ah, ik heb nog wat zelf gemaakte foto's gevonden.

http://i492.photobucket.com/albums/rr284/_arcane_/guitar%20shizzle/grind/IMG_0952.jpg

http://i492.photobucket.com/albums/rr284/_arcane_/guitar%20shizzle/grind/IMG_0950.jpg

http://i492.photobucket.com/albums/rr284/_arcane_/guitar%20shizzle/grind/IMG_0953.jpg

http://i492.photobucket.com/albums/rr284/_arcane_/guitar%20shizzle/grind/IMG_0949.jpg

http://i492.photobucket.com/albums/rr284/_arcane_/guitar%20shizzle/grind/IMG_0951.jpg

JurjenYarr
2 mei 2009, 19:41
hmm tis wel echt een lekker ding.. :soinnocent:
die moet ik dus echt even uitproberen!

Markbass
2 mei 2009, 20:09
op zich valt die ook best binnen de begroting! mag ik vragen wat voor muziek je er zoal mee speelt? ik wil met vrienden een punkbandje beginnen, trekt ie dat een beetje?
ze hebben hem alleen niet bij TAGS staan geloof ik. hengeloërs hier die weten of huygens hem heeft?

Jurjen

EDIT: redenen om een 5 of 4-snarige bas te kopen?

Ik heb zelf een ibanez, maar toch zou ik voor de precision bas van Squier gaan. Gewoon een keer lekker overheen rausen met alle instrumenten die je in de garage kan vinden en hij is 100% geschikt voor punk :hippie: .

PS: 5 string is overbodig en is voor bassisten die zichzelf net iets tè vinden

Edit: Ik heb geen ervaring met Peavey

Bolder
2 mei 2009, 23:33
hmm tis wel echt een lekker ding.. :soinnocent:
die moet ik dus echt even uitproberen!

bleeh ik vind het bijna smerig

veel van die bassen hebben zo'n veel te grote bovenste hoorn grrrriel

Muzieknono
3 mei 2009, 08:10
Wauw, die peavey is wel een prachtexemplaar, mooie constructie.
Waarom is een 5 snaar alleen voor bassisten die zich net even te vinden, hij legt toch uit dat het een functie in zijn band heeft.
Ik kom hier af en toe wel de meest maffe meningen tegen hoor.
Mvgr. Dirk Jan :jam:

schwalbe
3 mei 2009, 09:52
bleeh ik vind het bijna smerig

veel van die bassen hebben zo'n veel te grote bovenste hoorn grrrriel

Die is dus nodig om het instrument in evenwicht te houden. Bassen zonder grote bovenste cutout hebben allemaal last van neckdive; komt door de lange hals.

pueblo
3 mei 2009, 13:45
PS: 5 string is overbodig en is voor bassisten die zichzelf net iets tè vinden

dat vind ik nu niet, heb zelf geen vijfsnarige maar ik kan me voorstellen dat het wel handig kan zijn, nu moet ik af en toe in drop d stemmen, niet dat het zoveel moeite is, maar een vijfsnaar heeft ook zo zijn voordelen en is niet gewoon show

Noctiis
3 mei 2009, 14:01
Die Peavey die arcane heeft speelt trouwens echt heerlijk. Kwa geluid weet ik niet zoveel van basgitaren maar de humbuckers klinken erg vet.

En inderdaad 5 snarige bassen zijn voor patsers en sjonnies, net als 7 snarige gitaren, daar kan je toch alleen maar nu-metal op spelen, gatver :soinnocent:

Markbass
4 mei 2009, 09:40
En inderdaad 5 snarige bassen zijn voor patsers en sjonnies, net als 7 snarige gitaren, daar kan je toch alleen maar nu-metal op spelen, gatver :soinnocent:

Yes! Nog iemand die zo lekker kortzichtig is als ik :seriousf:

Maar serieus, voor de jaren '80 had nog niemand een 5-string, en toen ging het toch ook gewoon goed? (sterker nog, toen is juist de beste muziek gemaakt IMO) En om even terug te komen op de vragen van JurjenYarr, een 5 string is al helemaal niets om mee te beginnen. Ik denk niet dat je in je eerste jaar veel te maken zult krijgen met nrs waarvoor je een een B snaar nodig hebt. Het kost dus alleen maar onnodige moeite om de rest van de snaren te spelen omdat je hand er zo er vanaf staat.

Nouja, 5 string of 4 string, het zal altijd een discussie blijven tussen bassisten..

Henkie spenkie
4 mei 2009, 10:53
Yes! Nog iemand die zo lekker kortzichtig is als ik :seriousf:

Maar serieus, voor de jaren '80 had nog niemand een 5-string, en toen ging het toch ook gewoon goed? (sterker nog, toen is juist de beste muziek gemaakt IMO) En om even terug te komen op de vragen van JurjenYarr, een 5 string is al helemaal niets om mee te beginnen. Ik denk niet dat je in je eerste jaar veel te maken zult krijgen met nrs waarvoor je een een B snaar nodig hebt. Het kost dus alleen maar onnodige moeite om de rest van de snaren te spelen omdat je hand er zo er vanaf staat.

Nouja, 5 string of 4 string, het zal altijd een discussie blijven tussen bassisten..

Mijn god zeg, wat een onnozele opmerking en een onnozel commentaar! Evaluatie is niet perse slecht puur omdat ze iets vroeger niet hadden hoor! En al helemaal niet omdat die muziek jou nu eenmaal beter aanstaat.

Verschil tussen 4 of 5 snarig; Tja de een wil nu eenmaal graag wat extra lage tonen erbij hebben. Betekend helemaal niet dat die persoon nu minder is of juist beter, is puur een kwestie van smaak.

De meeste nummers zijn echter gespeeld op een 4 snarige bas (afhankelijk van het genre) en veel bassisten zullen dus niet direct een 5 snarige bas nodig hebben. Daar komt bij dat de meeste lesboeken geschreven zijn voor 4 snarige basgitaren dus daarbij heb je niets aan je 5e snaar. Bovendien hebben basgitaren met 5 snaren een bredere hals wat lastiger speelt (met name met het dempen).

Voor punk zul je niet snel een 5 snaar nodig hebben. Wil je metal gaan spelen dan ligt het al iets meer voor de hand.

edje kadetje
4 mei 2009, 11:02
Ik heb deze 5-snarige gekocht omdat de gitarist een 7-snarige gitaar gekocht heeft, en als hij dan riffs verzint die in A geschreven zijn (we spelen in A), dan zou ik niet altijd alles even makkelijk kunnen meespelen.


Volledig off topic:

als je zegt '... (we spelen in A) ...'
Wat bedoel je dan precies?
Toch niet dat elk nummer in A staat, toch?

arcane
4 mei 2009, 11:29
Nee, we spelen zeker niet elk nummer en elke riff in A, maar onze instrumenten staan in A gestemd.

Veel riffs hebben vaak wel een basis in D (vóór de 5-snarige bas en 7-snarige gitaar waren onze instrumenten in D gestemd). Toen zijn we overgestapt op 5/7 snarig, dus vandaar A.
En als je eenmaal een A-snaar hebt, dan moet je die ook gebruiken. Dus zal het nieuwere werk ook meer in die toon geschreven worden.

edje kadetje
4 mei 2009, 13:04
Nee, we spelen zeker niet elk nummer en elke riff in A, maar onze instrumenten staan in A gestemd.

Veel riffs hebben vaak wel een basis in D (voor de 5-snarige bas en 7-snarige gitaar waren onze instrumenten in D gestemd). Toen zijn we overgestapt op 5/7 snarig, dus vandaar A.
En als je eenmaal een A-snaar hebt, dan moet je die ook gebruiken. Dus zal het nieuwere werk ook meer in die toon geschreven worden.

dus als ik het goed begrijp, staat mijn gitaar in E gestemd?

Noctiis
4 mei 2009, 13:34
Yes! Nog iemand die zo lekker kortzichtig is als ik :seriousf:

.. ware het niet dat ik sarcastisch was en zelf 7 snarig speel ;)

@ edje kadetje; Als jouw gitaar in de 'standaard' gitaar stemming is gestemd, jep. E A D G B E

Markbass
4 mei 2009, 14:23
Mijn god zeg, wat een onnozele opmerking en een onnozel commentaar! Evaluatie is niet perse slecht puur omdat ze iets vroeger niet hadden hoor! En al helemaal niet omdat die muziek jou nu eenmaal beter aanstaat.


Kan mezelf blijkbaar niet zo overtuigend verwoorden.. :soinnocent:
Maar het punt is dat je er wel tot in de eeuwigheid bassnaren bij kan gaan zetten, terwijl 4 'genoeg' lijkt te zijn. Niemand zit althans op dit soort taferelen te wachten: http://img.photobucket.com/albums/v118/turquoisemoleeater/guitars/15bass.jpg

Noctiis
4 mei 2009, 14:46
.... vind jij ;)

arcane
4 mei 2009, 15:07
Kan mezelf blijkbaar niet zo overtuigend verwoorden.. :soinnocent:
Maar het punt is dat je er wel tot in de eeuwigheid bassnaren bij kan gaan zetten, terwijl 4 'genoeg' lijkt te zijn. Niemand zit althans op dit soort taferelen te wachten: http://img.photobucket.com/albums/v118/turquoisemoleeater/guitars/15bass.jpg

1 snaar zou het op zich ook doen.

Henkie spenkie
4 mei 2009, 19:27
Kan mezelf blijkbaar niet zo overtuigend verwoorden.. :soinnocent:
Maar het punt is dat je er wel tot in de eeuwigheid bassnaren bij kan gaan zetten, terwijl 4 'genoeg' lijkt te zijn. Niemand zit althans op dit soort taferelen te wachten: http://img.photobucket.com/albums/v118/turquoisemoleeater/guitars/15bass.jpg

Nou, als niemand er op zat te wachten bestond het niet he;)

Maar ik kan mij best voorstellen dat iemand die iets anders zoekt, een ander geluid, een andere feel in een nummer, dat die dat kan vinden in een 5 snaar.

Persoonlijk vind ik ook nog steeds dat je heel veel kunt met 4 snaren, en dat veel 5 snaar spelers in mijn ogen veel meer uit hun 4 snaren zouden kunnen halen en te makkelijk de 5e snaar pakken. Maar in sommige gevallen kan het juist heel mooi uitkomen vind ik, om dat nu te gaan afkraken..:stop:

DeGecko
6 mei 2009, 12:55
Nou, als niemand er op zat te wachten bestond het niet he;)

Maar ik kan mij best voorstellen dat iemand die iets anders zoekt, een ander geluid, een andere feel in een nummer, dat die dat kan vinden in een 5 snaar.

Persoonlijk vind ik ook nog steeds dat je heel veel kunt met 4 snaren, en dat veel 5 snaar spelers in mijn ogen veel meer uit hun 4 snaren zouden kunnen halen en te makkelijk de 5e snaar pakken. Maar in sommige gevallen kan het juist heel mooi uitkomen vind ik, om dat nu te gaan afkraken..:stop:

Ik speel zelf het liefst 4-snarig en m'n 5de snaar op 1 van m'n basjes is nietmeer dan een lange duimsteun (vandaar dat ie te koop staat...), maar een 5de snaar is ook gewoon makkelijk om je positiespel aan te passen, net als een eventuele 6de snaar (of 5de in de hoogte...). Kwestie van smaak en gemakzucht en nood aan, dus...

DraconicX
8 juli 2009, 09:17
Ik vind de nummer 1 reden voor een 5 string sowieso dat je de E of D niet meer als open snaar hoeft te pakken. fret 3 of 5 op de B snaar klinkt veel voller, heeft veel meer body..
Hier vind ik dat je ook al een verschil kan merken tussen bassisten en goede bassisten. Goede bassisten spelen veel vaker in de richting van fret 4-5 en hoger, normale bassisten blijven in fret 0-5 hangen met af en toe een uitschieter..

arcane
8 juli 2009, 12:56
hehe, ik schiet zo van fret 2 naar fret 12, en van fret 14 terug naar 4 of 5 met dikke slides er in. Maar dat zal ongetwijfeld verklaard kunnen worden door het feit dat ik begonnen ben als gitarist.
Ik heb al eerder van anderen gehoord die mij hebben zien spelen of ik ook gitarist was. Men vond het wel verfrissend en wat minder standaard.
Het is overigens zeker niet zo dat ik gewoon de gitsaar partijen van de gitarist meespeel, ik zie wel zeker een verschil in rol van een bassist en gitarist.