PDA

View Full Version : hulp bij opnemen drums met microfoons



pannekoek
2 mei 2009, 12:19
hey gitaarnetters,

wij met de band hebben 4 microfoons

1x shure sm57 (snare)
2x beyer dynamic opus 53 (overheads)
1x sennheiser e602

normaal gesproken nemen wij deze 4 microfoons op met een boss br1600, maar helaas gaat dat niet meer lukken.

hoe kunnen wij op een andere manier opnemen?
moeten we een 4 sporen mixertje kope en dan hoe en waarop aansluiten?
eventueel hebben wij nog:

een line 6 toneport kb37 en een laptop ter beschikking.

hoe zit het eventueel met het equilizen van de drums? kan dat via de mixer of heb je daar software voor nodig?
ik ben verder niet erg thuis in het opnemen dus vandaar al deze vragen.


groeten, stephan

B_2_the_a
2 mei 2009, 12:31
meest ideale zou zijn om je mic's op losse kanalen binnen te krijgen en dan softwarematig te eq-en...

Je moet even kijken naar een geluidskaartje met meerdere inputs :)

pannekoek
2 mei 2009, 18:51
meest ideale zou zijn om je mic's op losse kanalen binnen te krijgen en dan softwarematig te eq-en...

Je moet even kijken naar een geluidskaartje met meerdere inputs :)

wat voor soort geluidskaart? ik ben een leek op het gebied van recording dus ik weet niet wat de verschillen zijn en wat eventueel een leuke mixertje/geluidkaart is

Han S
2 mei 2009, 19:29
Je stopt die 602 in de basdrum, de 57 richt je op de snare en de beyers zet je zo neer dat de kapsels een meter van het hart van de snare zijn.
Als je vier sporen tegelijk kan opnemen is mooi, maar je kunt ze ook via een klein mengpaneeltje desnoods naar één spoor sturen, of je maakt meteen een stereomix en stuurt die naar twee sporen.

Vroeger stuurde men een hele bigband of orkest meteen naar twee sporen en nam dat direct op met een platensnijmachine. En dat leverde de best klinkende opnames ooit op.

pannekoek
2 mei 2009, 23:11
Je stopt die 602 in de basdrum, de 57 richt je op de snare en de beyers zet je zo neer dat de kapsels een meter van het hart van de snare zijn.
Als je vier sporen tegelijk kan opnemen is mooi, maar je kunt ze ook via een klein mengpaneeltje desnoods naar één spoor sturen, of je maakt meteen een stereomix en stuurt die naar twee sporen.

Vroeger stuurde men een hele bigband of orkest meteen naar twee sporen en nam dat direct op met een platensnijmachine. En dat leverde de best klinkende opnames ooit op.


dus als we een klein 4 sporen mixertje kopen kunnen we dat via een pod op 2 tracks zetten?

hoe doen we het equilizen, want meestal klinken drums te droog/slecht/saai/dof hoe je het ook wilt noemen zonder equilizers

bert k
3 mei 2009, 00:20
Dat zal je op het mengtafeltje moeten doen, daar zit een eenvoudige eq per kanaal op.

Han S
3 mei 2009, 00:24
Ik neem alles op zonder EQ, compressie of wat voor processing dan ook. Je moet eerst zorgen dat de drums optimaal klinken en dan moet je de microfoons zodanig plaatsen dat het geluid je 100% bevalt, zo simpel is het in feite. Al dat gekloot met EQ en processors is puin ruimen en niet nodig als je het meteen goed doet. 'We'll fix it in the mix' is kul. Als een snare niet goed klinkt ga je net zo lang bezig tot hij wel goed klinkt, ander vel, bredere of smallere snarenmat, ander ondervel en optimale stemming.

En dan zet je de kick en de snare in het midden of op 11 uur en 13 uur en de overheads zet je stereo, dus links en rechts. Of je gebruikt voor die twee overheads een echte stereoplaatsing als XY, ORTF, DIN of NOS. (zoek dat maar op op de dpa website)
En dat breng je goed in balans kwa volume en neemt dat gewoon stereo op. Zo deed ik dat in de jaren 80 met een viersporenrecorder, de drums op twee sporen en de bas en gitaar op de andere twee sporen, dan een tussenmix maken en dan de vocalen en de solo. En ik heb laatst zo'n demo van mijn toenmalige bandje op een CD gebrand en dat klinkt prima.

Nu neem ik de drums op met elf of twaalf sporen, maar uiteindelijk wordt ook dat in de mix gewoon stereo, dus als je niet zoveel sporen tot je beschikking hebt kun je dat net zo goed meteen stereo maken. Maar doe het dan wel helemaal goed want er is dan geen weg terug zoals bij 24 en meer sporen.

Ik draaide van de week een CD van Porcupine Tree en die drums staan er gortdroog op maar klinken geweldig. Zo doe je dat, is niet eenvoudig maar al doende leert men.

Highway49
4 mei 2009, 09:14
Als een snare niet goed klinkt ga je net zo lang bezig tot hij wel goed klinkt, ander vel, bredere of smallere snarenmat, ander ondervel en optimale stemming.

Ik draaide van de week een CD van Porcupine Tree en die drums staan er gortdroog op maar klinken geweldig. Zo doe je dat, is niet eenvoudig maar al doende leert men.

Ik vind het altijd erg moeilijk een droge drum te beoordelen. Soms liet men een stukje opgenomen drums horen, en vond ik het maar zo zo, terwijl ie in de mix uiteindelijk prima klonk.

Heeft er toevallig iemand een sample van opgenomen drums dat ik als 'standaard' kan gebruiken? En zo kan wennen aan het geluid van een droge drum...

Een sample van een wat minder goed opgenomen drum (redelijk...niet ál te slecht) zou daarbij helemaal mooi zijn om te kunnen vergelijken :)

Het zal wel een kwestie van veel ervaring zijn om een drum opname buiten de uiteindelijke mix om goed te kunnen beoordelen...