PDA

View Full Version : American deluxe of standard? SSS of HSS



Sinner1980
2 mei 2009, 12:10
Bijna mijn telecaster verkocht en dus druk aan het piekeren wat voor gitaar er voor terugkomt...
Ik wil er sowieso een Fender strat voor gaan kopen enkel twijfel ik wat voor soort dat wordt...
Kan iemand mij overtuigen waarom ik een american deluxe zou nemen ipv een american standard of mij vertellen waarom ik dat juist niet zou moeten doen?

Ook twijfel ik of ik een HSS versie ga nemen...moeilijk moeilijk allemaa:(

Maar wel leuk!!:rockon:

BosaBoss
2 mei 2009, 12:27
Dit wil ik ook wel eens weten. Welke muziekstijl trouwens?

Als het alleen op hardware en kleuropties aankomt zou ik zelf waarschijnlijk voor een Deluxe gaan.

Di Stefano
2 mei 2009, 12:28
Ikzelf heb enkele jaren terug een standard gekocht... en ondertussen alles wat me niet aanstond gemodificeerd waardoor ik nu eigenlijk het equivalent van een deluxe heb.
De locking tuners, roller nut (enkel bij hss) en de tremoloarm die je er gewoon in kan klikken. Allemaal kleine dingen die uiteindelijk hun geld dubbel en dik waard zijn imo.

Ik denk ook dat de deluxe serie een andere neckplate heeft en de body daar anders is uitgesneden waardoor je gemakkelijker bij de hoge fretten kan.

Als je een specifieke muziekstijl wil gaan spelen bv blues dan is SSS ok. Voor veelzijdigheid zou ik echter HSS aanraden.

Reb
2 mei 2009, 12:29
American deluxe.. Hmm... Uit m'n hoofd betaal je daar 200 a 300 euro meer voor. En wat krijg je voor die extra euro's?

- Een neckpocket waar een hapje uit is zodat je makkelijker bij de laatste frets komt
- Abalone inlay's op het fretboard
- Tremelo armpje die "snapt" in plaats van erin gedraaid moet worden
- Noiseless pickups
- Locking tuners

Nu de vraag aan jou? Vind jij bovenstaande extra's die 200 a 300 euro extra waard? ;) Voor de locking tuners en de pickups ben je al rond de 200 euro totaal kwijt volgens mij. Als je het geld hebt, kan je het beter doen. Of je moet natuurlijk dingen hebben (b.v. de abalone inlays) die je niet mooi vind. Dan kan je beter doen wat Di Stefano heeft gedaan, namelijk zelf het 1 en ander eraan toevoegen.

Sinner1980
2 mei 2009, 12:46
Dit wil ik ook wel eens weten. Welke muziekstijl trouwens?

Als het alleen op hardware en kleuropties aankomt zou ik zelf waarschijnlijk voor een Deluxe gaan.

De muziekstijl varieert van blues-rock tot grunge (90's geluid).
Voor het zwaardere werk pak ik mijn les paul wel, dat gaat prima vind ik.

Ook neem ik nog steeds de Billy Corgan strat in overweging maar aangezien ik nooit zo gecharmeerd ben van artist series zoek ik liever een mooie allround strat die zowel mooie warme clean partijen kan spelen als het wat zwaardere scheurwerk (lees Smashing Pumpkins, Jimi Hendrix, Soundgarden enz)

Sinner1980
2 mei 2009, 12:48
American deluxe.. Hmm... Uit m'n hoofd betaal je daar 200 a 300 euro meer voor. En wat krijg je voor die extra euro's?

- Een neckpocket waar een hapje uit is zodat je makkelijker bij de laatste frets komt
- Abalone inlay's op het fretboard
- Tremelo armpje die "snapt" in plaats van erin gedraaid moet worden
- Noiseless pickups
- Locking tuners

Nu de vraag aan jou? Vind jij bovenstaande extra's die 200 a 300 euro extra waard? ;) Voor de locking tuners en de pickups ben je al rond de 200 euro totaal kwijt volgens mij. Als je het geld hebt, kan je het beter doen. Of je moet natuurlijk dingen hebben (b.v. de abalone inlays) die je niet mooi vind. Dan kan je beter doen wat Di Stefano heeft gedaan, namelijk zelf het 1 en ander eraan toevoegen.

Behalve die abalone inlays (bah) vind ik die extra's zeker de moeite waard al moet iemand me toch eens uitleggen wat noiseless pickups precies doen ...en WTF betekent IMO?;)

undertaker321
2 mei 2009, 14:28
de deluxe versie heeft toch ook een s1 switching system? dat maakt hem toch ook veelzijdiger

signsofzodiac
2 mei 2009, 14:34
Ik heb een Deluxe gehad en vind hem zeker de hogere prijs waard. Geweldig functionerende locking tuners, mooie inlays (matter of taste, i know), puike stevig aanvoelende brug. Had de V-neck en dat speelde heerlijk. Al met al een gitaar met een luxe uitstraling, sustain zat, speelt als boter. En het S1-systeem werkte voor mij ook te gek. Helemaal Cannibal Corpse zal een single coil uiteraard niet worden, maar een stevig stukje hardrock tover je daarmee zeker wel uit je Strat. Ben een paar jaar gestopt met spelen en heb spijt als haren op m'n kop dat ik deze verkocht heb. Was de laatste van al mijn gear die ik weg deed...

Staon
2 mei 2009, 14:40
Als ik me niet vergis was die humbucker in de brug bij een deluxe een splitcoil = dubbel plezier? (kan het fout hebben though)

Sinner1980
2 mei 2009, 16:06
Volgens mij is het helaas geen split coil, zou wel top zijn anders..

Maarre....newsflash! Zowel mijn telecaster als versterker zijn zo goed als verkocht en omdat ik beide verkocht heb is het budget weer groter geworden, wat een American Vintage 62 ook tot de mogelijkheden laat behoren:rockon:

Bolder
2 mei 2009, 16:17
Behalve die abalone inlays (bah) vind ik die extra's zeker de moeite waard al moet iemand me toch eens uitleggen wat noiseless pickups precies doen ...en WTF betekent IMO?;)

Nou, single coils ruizen/brommen heel erg. Hou eerst je Les Paul voor je speaker/beeldscherm (pc) en daarna een strat, je merkt dat de Strat veeel meer ruist, de technische kant weet ik niet waarom (dat kan iemand wel even uitleggen), maar de noiseless pickups doen dat dus blijkbaar minder

imo = in mijn opzicht

je hebt ook imho, die weet ik niet

Sinner1980
2 mei 2009, 16:39
Zoals ik net al zei zit een American vintage strat nu ook binnen mijn budget.
Zijn er nog redenen waarom ik die zou preferen boven een american deluxe?
En waarom zijn die dingen eigenlijk zoveel duurder?
Pfff, wat vraag ik veel...

Sinner1980
2 mei 2009, 16:40
Nou, single coils ruizen/brommen heel erg. Hou eerst je Les Paul voor je speaker/beeldscherm (pc) en daarna een strat, je merkt dat de Strat veeel meer ruist, de technische kant weet ik niet waarom (dat kan iemand wel even uitleggen), maar de noiseless pickups doen dat dus blijkbaar minder

imo = in mijn opzicht

je hebt ook imho, die weet ik niet

Bedankt nog voor je uitleg:strat:

Apenzoon
2 mei 2009, 16:46
Ik dacht dat IMO 'In My Opinion' was. Dat is wel hetzelfde als in mijn opzicht. En de H in IMHO stond volgens mij voor 'Humble'. Dan is het dus naar mijn bescheiden mening oid.

Hendriks
2 mei 2009, 17:48
Persoonlijk zou ik voor de RI gaan. Waarom ,moelijk te zeggen , gewoon de feel denk ik ,maar ik zou ze gewon eens naast elkaar proberen . met die noiseless pickus heb ik ook niets , beetje ruis doet me niets , karakter vind ik belangrijker.

lodi
2 mei 2009, 18:52
ik heb n' paar standards gehad en sinds een tijdje een deluxe, die kwam 150 eurootjes duurder, maar wat je d'r allemaal voor meer hebt;
betere afwerking
S1 switch
SCN pup's
betere halsuitsnijding bij de neckplate
locking tuners
pop in trembar
abalone inlay's
de mijne is een 3color sunburst, maple neck
als je ze ooit verkoopt krijg je dat verschil gemakkelijk terug, doen dus.

Sinner1980
2 mei 2009, 19:07
Maar is zo'n American vintage niet helemaal 'de bom ' dan?
Ik heb een 62 zien staan voor een leuke prijs nl

signsofzodiac
2 mei 2009, 19:41
"Men" zegt dat de beste non-custom shop strat die je op het moment kan kopen de Eric Johnson sig is. Zou die ook eens op je lijstje zetten. Zelf geen ervaring met de '62. Maar nogmaals, de deluxe vond ik briljant!

humbucker
2 mei 2009, 19:46
de 62-er is zeker de bom :D!!

Nitrolak, vintage tuners en brug. Het ding ontstemt niet, klinkt meesterlijk en ziet er heerlijk uit. Het klinkt natuurlijk anders dan een Standard of een Deluxe, maar daarom ga je ze best eens allemaal testen :).

ikzelf ben voor een avri gegaan ;)

Sinner1980
2 mei 2009, 23:12
Wederom bedankt voor alle uitleg allemaal, helemaal top.

Maarre...(komt ie weer) wat is een RI of een AVRI?

Positieve berichten over de deluxe dus...staat genoteerd.
Ook positief over de vintage 62...ook onthouden dus...

De standard hoor ik niemand meer over...geschrapt...

De Billy corgan strat hoor ik ook niemand over...hou m toch in mn achterhoofd (de man blijft een held)

Maar nogmaals, ik ga er met name Hendrix, SRV maar ook grunge (Alice in Chains, Smashing Pumpkins...je kent t wel) op spelen. Toch ben ik altijd gek geweest op het cleane geluid van strats...dat moet er dus ook in zitten...
Ik heb een les paul standard voor het zwaardere werk.
Wat zou, volgens jullie, de beste keuze zijn voor mij om dit allemaal enigzins te kunnen verwezenlijken...

Prijsverschillen maken niet zoveel uit en testen wordt niks: het wordt dus gewoon zoals altijd bij: blind bestellen met goede hoop:strat:

Soundscape
3 mei 2009, 15:04
RI staat voor reissue (heruitgave). AVRI is American Vintage Reissue.

De gitaren uit de American Vintage serie kun je op de Fender website terugvinden. Er zijn er twee: de '57 (met maple neck) en '62 (rosewood neck). Ik zou wel even de specificaties goed vergelijken, want daar zijn namelijk enkele belangrijke verschillen in vergelijking met de moderne Strats (American Standard en Deluxe). Zo hebben de reissues (net als de oude Strats) kleinere frets en dito radius (bollere toets). Ook zijn de reissues afgewerkt in nitrocellulose lak ipv polyester lak. Dit komt (naar de mening van velen) de toon ten goede, maar is wel slijtgevoeliger (m.a.w. je hebt sneller een relic, wat een voor- of nadeel kan zijn afhankelijk hoe je daar tegenover staat).

De Eric Johnson signature is gebaseerd op de '57 reissue, maar heeft een vlakkere toets (vlakker zelfs dan standaard moderne Fenders), andere pickups en nog wat aanpassingen (zie Fender website). Deze gitaar wordt over het algemeen goed beoordeeld (bijna vergelijkbaar met Custom Shop Fenders), maar zelf vond ik de gewone '57 beter klinken toen ik ze vergeleek. Dit kan ook exemplarisch zijn, want dat schijnt bij de EJ's wel eens te verschillen. Try before you buy.

Sinner1980
3 mei 2009, 16:33
Ok...het wordt tijd om te bestellen want over 2 weken is er een jamsessie en daar gaat deze jongen staan met nieuwe plank...

Het gaat nu nog om de american deluxe strat met singlecoils (humbucker hoort toch niet echt bij een strat imo;) ) en de american vintage 62...

Ik ga nog even youtuben en googlen en hoop nog wat voor en tegens te kunnen lezen straks, thanks alvast

Sinner1980
3 mei 2009, 17:54
Ik ben er zo goed als uit... Een Fender vintage hot rod 62...dat lijkt me een fijne gitaar

Iemand ervaring met deze plankies?

frander
3 mei 2009, 18:25
Heb vorig jaar een 1962 Am(erican) Vi(ntage) Ri(reissue) gekocht. Wat een vette strat!!! Super neck, lekker stevig voor dikke tone! Heb er nu Texas Specials in zitten, maar overweeg de orginele 57/62 pickups weer terug te zetten. Echt eens gaan proberen, een aanrader!!!!!!