PDA

View Full Version : Oproep licks/akkoorden



teajay
2 mei 2009, 11:55
Natuurlijk is het heel erg interessant om heel veel muziektheorie te absorberen en vanuit toonladders tot een goede improvisatietechniek te komen. Aan de andere kant is muziek maken ook sterk geënt op het tomeloos herhalen van loopjes en akkoordjes, zodat ze in je geheugen gebrand raken. Welnu, ik zit op het punt dat ik aardig wat nootjes juist aan kan slaan, en soort van prima in m'n eentje over een simpel nummer heen speel. Zodra ik echter op het podium sta met een muur van geluid op me heen, en zelf ook naast solo ook functioneel de harmonische blokken moet aangeven, mis ik het gewicht en de vanzelfsprekendheid. Ik heb een aantal dingen nodig om weer een volgende stap te maken richting gitaarheld. :strat:

Suffe introductie gehad, hier is waar ik hulp bij nodig heb:


1. Licks. Jullie hebben allemaal waarschijnlijk coole licks, motiefjes etc. die mij goed van pas zouden kunnen komen.

2. Akkoorden. Welke zettingen gebruiken jullie voor akkoorden als 5+9, 5-7, Gmaj7, en meer van die standaarddingen die je in de realbooks tegen komt?


Als ieder van jullie die dit leest een enkel akkoordje of een lick dat ie zelf helemaal de bom vindt in dit draadje pleurt, dan kan ik weer een weekje mijn idioompje uitbreiden. Ik heb zat gitaarmeuk doorgeploegd, en ik ga nog veel meer doorploegen, maar dit is even als aanknopingspunt.

Bij voorbaat dank! :hippie:

LesPas89
2 mei 2009, 13:01
Het zijn er niet zo veel, maar als je op zoek bent naar licks heb je hier misschien wat aan:

http://www.discoverguitaronline.com/videos/browse/licks+%26+phrases

teajay
2 mei 2009, 13:45
ah, die hele korte lead essentials, dat zijn nu precies die ik zocht! Thanks a bunch.

-=JEROEN=-
2 mei 2009, 23:55
http://www.justinguitar.com/

teajay
4 mei 2009, 13:08
Die is ook goed. Daarnaast vond ik jazzguitar.be ook wel ineens nuttig.

En bij het bekijken van een stukje les van joe pass vielen mij deze leuke akkoordjes op:

x35453 - xx5557 - x57585 - 3x345x

nu kan ik echt proberen wat verder te kijken dan de meest eenvoudige vierklanken. Aanknopingspunten gevonden, dankjewel!