PDA

View Full Version : Western met brede hals - semi-akoestisch gezocht



Git Aar
2 mei 2009, 11:20
Mijn Tanglewood heeft een topkam van 32 mm breed. Dat gaat redelijk, maar blijft lastig omdat ik brede vingers heb. In de veronderstelling dat alle western halzen gelijk waren heb ik daar niet op gelet bij mn aankoop.
Als ik internet afstruin kom ik maar zelden te weten wat de breedte van de topkam is bij western gitaren. Welk merk heeft brede topkammen? Dan kan ik dealers zoeken op merk.

LaurentB
2 mei 2009, 11:24
De merken van de Godinfabriek, Seagull, Simon & Patrick en Art & Lutherie hebben wat bredere halzen, meen ik.

Git Aar
2 mei 2009, 12:07
Mooie gitaren.

Alleen simon&patrick verkoopt er 1 met een element. Wel wat duur maar misschien eens proberen bij de dealer.

Ga iig tijd nemen voor een andere gitaar, en uitproberen.

Jedeel
2 mei 2009, 12:10
Mijn Tanglewood heeft een topkam van 32 mm breed. Dat gaat redelijk, maar blijft lastig omdat ik brede vingers heb. In de veronderstelling dat alle western halzen gelijk waren heb ik daar niet op gelet bij mn aankoop.
Als ik internet afstruin kom ik maar zelden te weten wat de breedte van de topkam is bij western gitaren. Welk merk heeft brede topkammen? Dan kan ik dealers zoeken op merk.
Kijk eens naar de soortgelijk vraag die ik in 2006 heb gesteld; http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81741

Suc6
Jos

Flipkoos
2 mei 2009, 13:13
Mooie gitaren.

Alleen simon&patrick verkoopt er 1 met een element. Wel wat duur maar misschien eens proberen bij de dealer.

Ga iig tijd nemen voor een andere gitaar, en uitproberen.

En de Simon and Patricks hebben nu juist weer wat minder brede halzen dan de Seagulls (Die zijn er trouwens wel met element hoor!)

Buzz
2 mei 2009, 15:17
Mijn Tanglewood heeft een topkam van 32 mm breed.

Zou het geen 42 zijn...?

Git Aar
2 mei 2009, 17:03
ja klopt, is 42

freddy
2 mei 2009, 17:12
Furch heeft een nek die breder is sommige Martins ook dan zit je wel in een andere prijsklasse natuurlijk.

Ruudj
2 mei 2009, 17:13
Seagull has it

Git Aar
2 mei 2009, 17:21
Jadeel, zag dat je een lakewood ofzo hebt. Beetje boven mn budget, maar ongetwijfeld een fijne gitaar.
Ga een dealer zoeken die seagull verkoopt.

jplm
2 mei 2009, 19:57
Als ik internet afstruin kom ik maar zelden te weten wat de breedte van de topkam is bij western gitaren. Welk merk heeft brede topkammen? Dan kan ik dealers zoeken op merk.

Hallo.

De Epiphone Masterbilt gitaren hebben ook een 45 mm topkam (wordt ook wel aangegeven als 1 3/4, tegenover 1 11/16 voor de normale 43 mm breedte). Als je nog breder zou willen moet je voor de lol een National proberen, gaat van 45 tot 47 millimeter, maar dan heb je dus een resonatorgitaar. Overigens, het is niet alleen de breedte die bepalend is, de halsvorm in de buurt van de topkam doet ook veel, ik zeg daarom altijd: de topkambreedte bepaald hoeveel ruimte je hebt, de halsvorm bepaald of je van die ruimte ook goed gebruik kunt maken.

Groet, Jan.

blablablabla
2 mei 2009, 20:31
Vrienden, ff de puntjes op de I zetten :
1 3/4 inch is ongeveer een halve millimeter smaller dan 45 mm.

In tegenstelling tot angelsaksische gitaarmerken gebruikt Furch (Stanford, Stonebridge) europese maten. Hun halzen van 45 mm zijn effectief 45 mm, iets breder dan 1 3/4 inch, en dat voel je wel degelijk.

Het duitse Lakewood gaat voor 44 mm ipv 45 mm, dus iets smaller dan 1 3/4 inch, maar heeft ook een model van 46 mm dachtik (ragtime model)

groetjes.

Jedeel
2 mei 2009, 20:40
Jadeel, zag dat je een lakewood ofzo hebt. Beetje boven mn budget, maar ongetwijfeld een fijne gitaar.
Ga een dealer zoeken die seagull verkoopt.
Klopt, Git Aar, ik liep tegen een achterblijvertje aan bij een goede zaak in A'foort.
Scheelde wat in prijs, maar ik moet bekennen dat ik mijn budget overschreed. :-)

Blablablabla: Lakewood heeft optie om een (afwijkende) hals bij een gitaar te bestellen. Dus er zijn afwijkingen mogelijk.

Muzieknono
3 mei 2009, 07:55
Er zijn een aantal Cort's met 1 3/4 topkambreedte.
Mvgr. Dirk Jan :B

blablablabla
4 mei 2009, 12:57
hier wordt naar gitaren met 1 7/8 nut gevraagd :

http://www.acousticguitarforum.com/forums/showthread.php?t=153511