PDA

View Full Version : Line6 POD vs. Mouth tube



robert-gitarist
1 mei 2009, 23:57
Hallo allen :)

Ik heb een vraagje. Sinds een paar dagen ben ik in bezit van een Line6 POD 2.0 :rockon: Vet dingetje, nooit verwacht dat ik hier fan van zou worden. Ik kon het ding overnemen voor een leuke prijs met footswitch etc erbij. Leuk om mee te klooien dacht ik, dus zodoende gekocht.
Nu zat ik een beetje te denken aan een aantal zaken mbt. de POD en een van mijn vragen is het volgende:

Is het mogelijk om een mouth tube tussen een POD en een cabinet te plaatsen? In principe vervangt de POD natuurlijk de head die ik normaal gesproken gebruik dus na mijn idee zou dit moeten kunnen. De mouth tube onderbreekt in feite het signaal van de versterker naar de cabinet.
Kan iemand mij bevestigen of dit mogelijk is of niet? (en evt. waarom dit niet mogelijk zou zijn). Ik vraag het liever eerst even hier op het forum voor dat ik aan de slag ga en vervolgens de boel sloop :D ;)

Alvast bedankt!

Groeten, Robert

arcane
2 mei 2009, 00:23
Ik heb geen flauw idee wat een mouth tube is, maar als je de pod wilt aansluiten op een cabinet zul je niet veel horen. Je hebt dan toch ook echt nog een poweramp nodig.

robert-gitarist
2 mei 2009, 00:30
Okee, toch nog wel dus? Ik dacht dat je een POD regelrecht op een cabinet aan kon sluiten oid. Maar goed, waarschijnlijk ben ik in de war met de PA :seriousf: tsja, modeling...compleet nieuw hoofdstuk voor mij maar wel tof om eerijk te zijn :) anyweg, bedankt tot zo ver! :)

P.s. een mouth tube is een talkbox ;)

Henri H
2 mei 2009, 00:42
Hey Robert, toch "aan de multi-effects"? ;)

De POD kun je het best gewoon op je head aansluiten.
Voor zover ik weet heeft jouw head geen FX loop, dus gewoon de input gebruiken.
Je kunt hem ook prima op je PC speakers of stereo installatie aansluiten.
Je zult nog versteld staan hoe zo'n geluid dat oplevert.
Ik heb 's een Behringer V-Amp2 gehad, is vergelijkbaar en dat klonk op slaapkamer-niveau best prima.
Je mag van mij wel wat kabeltjes lenen om hem op je stereo of PC aan te sluiten.

Wat de talkbox betreft:
Beschouw de POD als een pedaaltje wat in je signaalpad zit oftewel, gewoon voor of na de POD in het signaalpad zetten moet prima kunnen volgens mij, maar zeker weten doe ik het niet.

P.S. hoe staat het met de mini-meeting?

BeeJee
2 mei 2009, 11:20
Hmmm, een pod/modeller op de input van een buizentop; meestal geen garantie voor een subliem eindresultaat. Via de fx-return van de loop (dus direct in de eindtrap) werkt het al beter. In het geval van pod-poweramp-speakers, niet vergeten de speakersims in de pod uit te zetten.

robert-gitarist
2 mei 2009, 11:35
Hee Henri ;)

Haha ja och, leuk voor erbij toch. Voor de prijs van een Boss pedaaltje, heb ik nu een waanzinnig multi effect met alles er op en er aan! leuk om ook eens een beetje een begin mee te maken met de midi-wereld.
Bedankt voor je aanbod wat betreft de kabels! Ik zal binnekrot eens kijken wat k hier nog heb liggen want volgens mij liggen hier nog een hele hoop van die dingen. Ik moet zeggen, de POD bevalt me echt prima tot nu toe. Ik heb hem ot nu toe alleen nog maar aangesloten op van die pc speakers maar dat klinkt op een bepaald geluids niveau wel aardig :D

*OT, mini meeting moet ik ngo even verder overleggen met "big-Willen ;) *

Henri&Beejee, inderdaad mijn head heeft geen FX loop (buizenbuik, plexi imitatie dus kwa mogelijkheden super beperk ;) ) Nja, dan kan ik beter eens met mijn Randall combo gaan stoeien want die heeft wel een FX loop dus ik ga eens kijken wat ik daar mee kan doen (uiteraad zonder talkbox dan, of evt. een 4*12 cab er onder en dan een talkbox er tussen).

Henri H
2 mei 2009, 12:20
Heb je al 's geprobeerd om de talkbox in de FX loop te gooien van je Randall?
Geen idee of dat een beter resultaat oplevert hoor maar je weet maar nooit.
De POD zou je ook rechtstreeks op de return van je Randall kunnen aansluiten.
In dat geval wel even opletten, je hebt kans dat je het volume van de Randall dan alleen nog maar met de POD kunt regelen (was bij m'n JCM800 wel zo; JVM niet).
De preamps en speakersims zou je dan weer kunnen gebruiken en komen ook beter tot hun recht.
Voor thuis is een POD een hele goede oplossing.

robert-gitarist
2 mei 2009, 12:35
talkbox gaat niet via een fx loop ;) talkbox komt alleen tussen de cab en de head te staan.

Nou, ik moet zeggen een POD is voor thuis zeer zeker een aanrader maar ik heb live ook diverse gitaristen zien/horen spelen met een POD en dat klonk zeker wel goed :) enige minpuntje dat ik vind, is dat het totaal geen karakter heeft verder. Klinkt allemaal erg netjes en statisch. Je mist uteindelijk toch de ballen en de power als dat van een JCM800 ofzo om maar een voorbeeldje te noemen ;)

zoon van Piet
2 mei 2009, 14:35
Talkboxen zijn leuk speelgoed, maar kei-onhandige dingen. Nee, hij kan niet achter je Pod en plaatsing tussen je amp en cab gaat vrijwel altijd ten koste van je geluid, vanwege de langere speakerkabelsen de schakelrotzooi die in je geluidsketen komt te zitten. Is ook nog niet zonder gevaar, ik heb ooit een kostbare ouwe Vox naar Allah geholpen door een slecht functionerende talkbox.
Ook de Talbox kan makkelijk kapot. De driver die het geluid door die tuinslang moet jagen, is meestal niet berekend op het wattage van een vette gitaaramp.
De beste oplossing is de Talbox aan te laten sturen door een eigen kleinere amp. Dat hoeft geen superdeluxe gitaaramp te zijn, ook een oud transistoroefenampje werkt - je hoort amper verschil. dan moet je een schakelbakkie hebben tussen je normale amp ( of dus die pod..) en de tuinslangsetup..
en sluit ene aanvullende ziektekostenverzekering af, want een te hard aangestuurde talkbox blaast de vullingen uit je tanden ;)