PDA

View Full Version : Op gehoor iets uitzoeken



-=JEROEN=-
1 mei 2009, 23:17
Middels deze post wil ik iedereen, die hier moeite mee heeft, wat tips en aanwijzingen geven, hoe je dit kan ontwikkelen.

Hier alvast een opzetje:

1. toonladders op gehoor vinden
Das een makkie, want dat heb ik hier al uitgewerkt: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116158

2. losse tonen op gehoor vinden
Dat laat ik voor nu over aan degene die daar wellicht handiger in zijn dan ik: onze sologiganten in dit forum.

3. akkoorden of akkoordenschema's uitzoeken op gehoor
Hier zal ik me vooral op richten, met hulp van andere die hier ook handige tips voor hebben.

-=JEROEN=-
1 mei 2009, 23:19
3. akkoorden of akkoordenschema's uitzoeken op gehoor

3a. akkoorden
Laat ik beginnen met losse akkoorden. Een akkoord bestaat in principe uit minimaal 3 tonen. Met slechts 2 tonen noem ik het geen akkoord maar een interval.

Interval
Een interval is de verhouding tussen 2 tonen. Zo klinken een e en een g na elkaar (of tegelijk) als een kleine terts. Over die benamingen wil ik het eigenlijk niet te veel hebben, maar een aantal van die termen zijn toch nodig, anders wordt het uitleggen wel heel lastig. Schrik dus niet van die termen, over een tijdje zijn ze net zo gewoon voor je geworden als kat, hond, poes en fikkie (allemaal benamingen voor huisdieren ;)). In het begin zal het best lastig zijn om de verschillen te horen tussen de verschillende intervallen (er zijn er nogal wat). Om hier beter in te worden hebben ze allerlei handige sites gemaakt, waaronder deze:

Eartrainers
http://www.musictheory.net/trainers/html/id90_en.html
Haal alle V-tjes weg behalve bij Minor 3rd en Major 3rd. Klik vervolgens op New Interval. In het begin zal het vooral gokken zijn, dus klik 1 van die 2 aan (minor of major 3rd) en kijk of het goed is. Doe dit een tijdje totdat je het verschil begint te horen. Waarom? Nou omdat deze 2 intervallen het belangrijkst zijn om akkoorden te leren herkennen (voorlopig, later kom ik hier op terug). Probeer vooral ook eens om de tonen tegelijk te laten afspelen (klik Play Mode), want zo hoor je ze meestal als iemand een akkoord speelt.

Sommige vinden het juist lastig om losse intervallen te herkennen en zijn veel beter met akkoorden. Voor hen raad ik deze trainer aan:

http://www.musictheory.net/trainers/html/id92_en.html
Vink weer alles uit behalve Major en Minor, en klik op New Chord. Ook hier geldt weer, probeer het net zo lang totdat je het verschil tussen die 2 gaat horen. Je hoeft niet meteen 100% te scoren, als je maar verbetering merkt. Als je na 3 uur nog steeds het verschil niet hoort, stop er dan mee, dan is een andere methode wellicht handiger :seriousf: En probeer vooral om de tonen tegelijk te laten afspelen (klik Play Mode), want zo hoor je ze meestal als iemand een akkoord speelt.

3 tips voor bovenstaande oefeningen:
1. klik niet te snel op een antwoord, want dan hoor je de vorige nog terwijl je de volgende al hoort en dit werkt soms erg verwarrend
2. pak je gitaar erbij, zoek de laagste van de 2 tonen op en luister dan of de volgende toon 3 of 4 fretten verder ligt
3. doe deze oefeningen ook eens zonder je instrument, dus puur op gehoor!

Na spelen
Weer een andere methode is om een akkoord na te spelen en dan te gaan luisteren of je het verschil kan horen tussen majeur en mineur. Ik kom daar dit weekend nog op terug als ik een aantal audio voorbeelden heb (gevonden of opgenomen).

-=JEROEN=-
2 mei 2009, 09:27
3b. akkoorden schema's op gehoor uitzoeken

binnenkort :hippie:

-=JEROEN=-
2 mei 2009, 09:29
Jullie kunnen alvast allerlei vragen stellen.

Dat helpt ook mij weer :hippie:

Keesz
8 mei 2009, 00:07
tip : Download best practice, kan je muziek langzamer afspelen, werkt erg goed

Guitarmania
8 mei 2009, 20:39
Akkoorden op gehoor zoeken: Uitgaande van bij elkaar horende akkoorden (in een bepaalde toonsoort of een 2-5-1tje) lukt goed. Het is me echter een keer niet gelukt, en ik vertikte het om op het internet de juiste akkoorden te zoeken. Ik vond dat ik dat zelf moest kunnen.

Het ging om "Sometimes it snows in april" van Prince. Over het refrein was ik de draad kwijt. "Sometimes it SNOOOWES in april (welk akkoord onder "snows"?) ... "sometimes it FEEEELS ... (Welk akkoord onder "feels"?) Of: "Sometimes I WIIIISH that life ..." (wat onder "wish"?)

Ik kwam er niet uit, en heb uiteindelijk de akkoorden via internet opgezocht. Probleem is echter dat ik de akkoorden die ik via internet heb gevonden (na ze overgezet te hebben naar de juiste toonsoort) niet vind passen.

Hoe kan dat? Of is het soms zo dat er in delen van een song geen sprake is van een akkoord, maar dat er enkel een overgang plaatsvindt die bniet in een akkoord is te vangen?

-=JEROEN=-
8 mei 2009, 22:21
Luister naar de bas en zoek uit wat de toonsoort is.

De gitaar speelt over "sometimes it snows in april" een a en gis in de bas. Door te luisteren naar wat er allemaal gespeeld wordt (de piano speelt e b cis, de zang e fis gis) en een beetje te soleren, kom ik er achter dat de toonsoort E majeur is.

In E maj heb je A en G#m en als ik dat speel, klinkt dat al prima.

Echter hoor ik de piano ook steeds een b en e spelen, dus is het misschien mooi om de B en e-snaar open te laten als ik A en G#m speel. Dus dan krijg je 5x7600 en 4x6400, nou is die laatste niet zo makkelijk om te spelen, dus kan je daar een sus akkoord van maken bijv 4x6600. Een andere manier is om Asus2 te spelen (x02200) en dan 4x2400 wat eigenlijk gewoon een E majeur akkoord is (e-gis-b) maar dan met een gis in de bas (E/G#).

Dit hoeft echter niet, gewoon A - G#m - A - G#m vind ik ook al prima klinken.


Edit. Nu dat je de toonsoort weet, kan je ook de andere akkoorden misschien wel vinden (behalve dan het akkoord over "wish", wat één of ander tussen akkoord is uit de jazz).

E majeur = E F#m G#m A B C#m D#dim

Guitarmania
10 mei 2009, 22:43
Thanx Jeroen.

Even die andere vraag: is ieder maat muziek wel te vangen in een akkoord?

Door gesprekken met zangers en pianisten leerde ik dat gitaristen genegen zijn om in akkoorden te denken. Iemand zei: "Een gitarist begrijpt een stuk muziek alleen maar als ie het in akkoorden kan vatten." Kennelijk zitten andere instrumenten niet zo op het fenomeen akkoord.

Ik denk dat een stuk klassieke muziek ook niet enkel in akkoorden wordt uitgeschreven. Een "akkoord", of hoe moet je dat dan noemen, verandert daarbij per maat of zelfs tel. Alsof men zweeft over een niet geexpiciteerde ondertoon. In de popmuziek en rock wordt echter steevast vanuit akkoorden gedacht. Sterker, songs worden op akkoordbasis gecomponeerd. Misschien is dat wel het verschil tussen klassiek en rock.

Ik vraag mij ineens af: zijn er akkoordloze songs buiten de klassieke muziek?

Je kunt bijvoorbeeld een stuk muziek hebben a la "Fur Elise". Dat is een zeer overheersende melodie. Daar kun je allerlei akkoorden onder gooien en die maken de setting totaal anders, maar de melodielijn blijft overheersend. Het blijft Fur Elise.

Kortom: wat is een akkoord en wat is de betekenis?

Guitarmania
10 mei 2009, 22:51
Nog even, om weer in de "Prince-sfeer" te blijven: Ken je The Ballad of Dorothy Parker van Prince? Op bladmuziek zal die song wel te vatten zijn in akkoorden. Maar Prince heeft daar zoveel tonen en fuzz overheen gegooid dat de lezer van dat bladmuziek en de toehoorder van de song nooit zullen beseffen dat ze met hetzelfde bezig zijn. Het is in wezen een akkoordloos nummer.

Prince was sowieso aan het experimenteren met gebaande paden. When doves cry is een basloos nummer.

-=JEROEN=-
11 mei 2009, 00:06
Goeie vraag en goeie opmerking. Ik let er eigenlijk nooit zo op. Ik speel songs met en zonder akkoorden. Soms door elkaar heen. Soms gebruik ik een akkoord om een melodielijn te maken en soms trek ik het akkoord uit elkaar en maak ik er zoiets van:

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=680660&content=songinfo&songID=5159020

De gitaar speelt één deel van het Em13 akkoord en de bas speelt het andere deel. Samen spelen ze een Em13 akkoord.

Ik moet nu ook denken aan gitaarmuziek waar veel gebruik gemaakt wordt van riffs ipv chords zoals stonerrock of sommige metal. Of aan bands als Slint en Tortoise, die een soort van landschapjes (soundscapes) maken. En Prince is zowiezo een uniek muzikant, luisterde veel naar Zappa schijnt.

Maar je kan ten alle tijden akkoorden maken van groepen tonen. Ik heb het al eerder gehad over Vader Jakob. De eerste 3 tonen zijn c, d en e en wil je in akkoorden denken dan kom je al snel uit op C, G of D majeur of A of E mineur. Hoe en waarom weet ik ook allemaal niet zo, ik doe dat voornamelijk op gevoel en gehoor.

Dit weekend heb ik samen met een zanger een nummer van Boudewijn gespeeld genaamd Eva. Daar speelt hij ergens een overgangsakkoord van D naar Em. Ik kon vandeweek dat akkoord niet vinden, maar hoorde wel dat er een es in zat, dus heb ik er zelf een Ebmaj7b5 van gemaakt (een soort van D/Eb). Wat maak jij er van?

http://www.youtube.com/watch?v=f3iSXqNihs0

(ongeveer bij 0.50 ---spikkelpanters---)

Edit: hahaha, grappig, ik zat net te luisteren naar de Spinvis versie en hij maakt er een B7 van en daar zit natuurlijk ook een es in, duh...

Bluze
14 mei 2009, 14:05
wat mij helpt om individuele tonen te vinden is om de toon vast te houden (bijvoorbeeld door te neurien of te fluiten) en dan gewoon zoeken!

-=JEROEN=-
14 mei 2009, 16:28
is 't wel handig als je eerst die individuele tonen hoort

en dat valt soms niet mee als er van alles en nog wat gaande is

Bluze
15 mei 2009, 00:44
In dat geval zou ik software gebruiken die het mogelijk maakt om muziek te vertragen en links/rechts te pannen.