PDA

View Full Version : Nieuw element voor akoestische gitaar



Peter-tje
1 mei 2009, 22:29
Hallo allemaal, :noob:

Recent heb ik een Taylor-GS gekocht. Geweldige akoestische gitaar....(mijn bescheiden mening) ..echter moet er nog een elementje in.
Nu zat in mijn vorige gitaar een Fishman. ( welke weet ik niet meer....te lang geleden...maar ik was erg tevreden).
Het nieuwe elementje mag zo'n 300-400 euro kosten.
Zelf zat ik te denken aan een Fishman Ellipse Matrix Blend.
Wie heeft er ideeen voor een "ander" (beter) element....ik heb namelijk geen flauw idee welk merk nu het "beste" is. Kom a.u.b met ideeen.........Fishman is niet heilig hoor....alleen op dit moment mijn enige referentiekader.
Ik hoor het graag. !

Groetjes Peter

Muzieknono
2 mei 2009, 07:22
Ik heb gelezen in dit forum dat B-band ook goed is.
Mvgr. Dirk Jan :B

Laser
2 mei 2009, 08:30
Een antwoord hierop is niet zo simpelweg te geven.
Je voorkeur gaat uit naar een blend - element type, dus twee elementen ineens; goed uitgangspunt;
je vernoemt al Fishman Ellipse Matrix Blend. Het enige blend - type waar ik kan van meespreken. Ik vind het nog steeds een heel goed element. Waarom het dan niet plaatsen?
Andere merken zijn volgens tests ook heel goed ( B-Band, L. R. Baggs iMix Dual Pickup, ook de Fishman Rare Earth Blend blijkt zeer goed: ik speel zelf met de Rare Earth humbucker, zeer goed element maar single - source).

In deze klasse een "beste" aangeven voor jouw Taylor lijkt me onmogelijk. Je eigen smaak zal de doorslag moeten geven vrees ik. Je hebt naast het element ook de voorversterking die een rol speelt. Hoe speel je? In welke omgeving? Alleen of in een (al dan niet luide) groep?

Niet zo eenvoudig dus...

Laser
8 mei 2009, 16:34
Als je wat tijd en interesse hebt kan je één en ander beluisteren voor vergelijking:

http://dougyoungguitar.com/pickuptests/

gitaarmans
9 mei 2009, 10:40
je kunt ook is kijken naar een voorversterker van AER
schijnen ook heel goed te zijn
bij Luthiers-gitaren bouwen ze die in als ik me niet vergis...

hoadje
9 mei 2009, 11:37
Klopt. Ik heb zelf een AER AK 15 Plus laten inbouwen in een Lowden F32, bij Chris van Luthiers Gitaren, en het klinkt ge-wel-dig. De combinatie van microfoon en piezo zorgen er bij deze AER voor dat je bij uitversterking het natuurlijke geluid van de gitaar goed blijft horen en dat is toch wat je het liefste zou willen, lijkt me. Bovendien is het inbouwen niet erg ingrijpend voor het instrument. Alleen bij de jack/strap-button moet wat worden geboord, maar al het overige wordt in de klankkast geplaatst met dubbelzijdig tape. Voor mij ideaal.

stratokai
14 mei 2009, 13:21
Klopt. Ik heb zelf een AER AK 15 Plus laten inbouwen in een Lowden F32, bij Chris van Luthiers Gitaren, en het klinkt ge-wel-dig. De combinatie van microfoon en piezo zorgen er bij deze AER voor dat je bij uitversterking het natuurlijke geluid van de gitaar goed blijft horen en dat is toch wat je het liefste zou willen, lijkt me. Bovendien is het inbouwen niet erg ingrijpend voor het instrument. Alleen bij de jack/strap-button moet wat worden geboord, maar al het overige wordt in de klankkast geplaatst met dubbelzijdig tape. Voor mij ideaal.

Even een vraagje tussendoor. Ik kom er tot op heden niet achter:

Heeft de microfoon van de ak15 phantom power nodig of niet?

Ron Houben
14 mei 2009, 18:47
Hallo Stratokai,

Het AK15+ systeem werkt op een batterij die in de gitaar wordt aangebracht, niet op fantoomvoeding. Het AK30+ systeem kan op fantoomvoeding werken.

Groeten,
Ron

stratokai
14 mei 2009, 22:05
Oké Ron, dank je wel!