PDA

View Full Version : Multi-effect / losse pedalen?



Acid
1 mei 2009, 20:37
Goedenavond!

Ik zit al een tijdje op het forum rond te kijken, maar ben nog niet echt tot een duidelijk antwoord op mn vragen gekomen.

Ik wil graag wat meer geluid uit mn gitaar halen, dwz meer effecten. Ik weet alleen niet goed wat ik moet nemen, een multi-effect of losse pedalen.

Ik zat als multi-effect te denken aan een Boss ME-20 of een tweedehandse Boss GT-6, iets in die richting.

Bij losse pedalen dacht ik aan een distortion pedaal (bijvoorbeeld Boss DS-2) een chorus (Boss CH-3) en nog een wah pedaal, en eventuel nog wat andere dingen.

Mijn budget is ongeveer 200 euro, hoeft allemaal niet zo professioneel. Gewoon leuk mee kunnen gitaarspelen. :seriousf:

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Mitch
1 mei 2009, 20:53
Nou, daar is al best een hoop over te vinden op het forum hoor, zeker hier.
Men is het er wel over eens dat zeker in dat budget een goedkoop multi-effect een goede manier is om effecten een beetje te leren kennen. Redelijk eenvoudig instelbaar, redelijke gleuiden en ze behouden, als je ze tweedehands koopt, ook redelijk hun waarde.
In het duurdere segment zitten beduidend betere apparaten, zeker qua geluidskwaliteit en instelbaarheid. Met losse pedalen kun je ook wel voor goedkoop gaan, maar daar zit wel erg veel rommel tussen. Aan een DS2 en een wah kun je je natuurlijk nooit een buil vallen.

Acid
4 mei 2009, 20:39
Ik denk dat ik dan toch voor losse pedalen ga.
Ik zie een DS2 zeker zitten, maar wat voor chorus pedaal zou een goeie zijn? En wat voor wah pedaal? Liefs niet al te duur!

En wat is ook een must-have effect?

Ferraririk
4 mei 2009, 20:52
Wah zijn de bekendere toch wel de Vox V847 en de Dunlop Crybaby
Chorus heb je er veel van, maar ik vind zelf de Small Clone van Electro Harmonix goed klinken ( Niet de Nano )

WillemdaGuide
4 mei 2009, 21:02
Maak het jezelf makkelijk, een multieffect met alle Time based/modulatie effecten voor in je fx loop en alles wat je voor de input van je amp gebruikt koop je aan pedalen, zoals inderdaad die Boss distortion en die wah.
Ik zou zelf dan niet een losse boss chorus erbij kopen, die komt het best tot zijn recht in de effectloop en in een multi zit vaak ook wel een goeie chorus. Ik zou eerder voor een phaser kiezen aangezien die voor je pre-amp/overdrive, bv tussen je wah en distortion, ook erg lekker klinkt en anders dan een phaser uit je multi in de efffectloop!

Acid
4 mei 2009, 21:34
ik heb geen geld van hier tot tokyo, kan niet een multi-effect en nog wat pedalen kopen, dat geld heb ik er op het moment niet voor over ;)

Welk multi-effect zat je aan te denken Willemdaguide?

Ferraririk
4 mei 2009, 21:39
ik zou dat van willemdaguide niet doen persoonlijk, want meestal koop je een multifx omte leren wat effecten doen enzo, dus ik zou zeggen of het een, of het ander, en aangezien je toch die overstap gaat maken naar losse pedalen (anders twijfel je niet) zou ik voor de losse pedalen gaan, maar daar ook 2de hands te kijken, en bijvoorbeeld, een Boss DS-2 (~€40), een Crybaby (~€40),
een Small Clone(~€50), en nog wat dingetjes naar keuze

Comfortably Daniel
4 mei 2009, 22:00
Ik zeg ook altijd;"Ga voor (goede) losse pedalen."
Mijn ervaring is dat het toch beter klinkt dan multi effecten en ze zijn een stuk simpeler in gebruik.

Dolf
5 mei 2009, 00:36
En wat is ook een must-have effect?

Must have is toch wel een tubescreamer (is een goede overdrive), je kan ook voor een kopie gaan (ik dacht dat de Boss OD-1 op de tubescreamer gebaseerd was, moet je ff nagaan anders).

Om op je vraag te antwoorden, ik ben gestart met een v-amp 2 (multi-effect, wel niet zo goed als boss) om dan tot de conclusie te komen dat losse pedalen toch net wel wat meer dynamiek/tone geven en die v-amp 2 speelgoed is.

Het is natuurlijk wel leuk speelgoed dus je kan evt starten met een muti-effect tweedehands te kopen en voor ongeveer dezelfde prijs weer te verkopen om te weten wat nu welk geluid geeft en wat daarvan je ding is.

Veel hangt ook af van je genre, wil je metal spelen dan is dynamiek niet zo belangrijk en ben je goed af met een multi-effect. Voor Blues en dergelijke is dit helemaal geen optie...

Ferraririk
5 mei 2009, 08:49
een Digitech Bad Monkey vinden veel mensen op Tubescreamer lijken.

WillemdaGuide
5 mei 2009, 13:23
ik heb geen geld van hier tot tokyo, kan niet een multi-effect en nog wat pedalen kopen, dat geld heb ik er op het moment niet voor over

Welk multi-effect zat je aan te denken Willemdaguide?

Zoveel hoeft dat niet te kosten hoor! qua multi effect zou ik naar een oude boss kijken, GT-3 oid koop je voor rond de 100 euro, 2e hands boss distortion en wah moet lukken voor 75 a 100 euro, zou sowieso onder de 200 euro kunnen blijven, en dat ben je vaak ook al kwijt voor een nieuwe multi.

Een multieffect is voor mij een G-major van TC-electronics, of die nieuwe Xpression van Rocktron, beide erg betaalbaar en goeie effecten.

HaroldA
5 mei 2009, 13:59
een Digitech Bad Monkey vinden veel mensen op Tubescreamer lijken.

Dikke aanrader!

Mag ik vragen wat je voor versterker hebt? Pedalen (en dan voornamelijk overdrives en distortions) werken het beste op een buizenbak, IMHO.

ibanez260
7 mei 2009, 20:13
de modulatieeffecten in een multi fx verschillen heus niet zoveel van de aparte hoor, het is vooral de distortion die wat minder gaat klinken, dus koop jezelf een multi fx, vooral voor modulatie enzo, en koop dan nog een goed distortionpedaaltje achteraf. Dat zou ik doen

stijnbuist
25 maart 2013, 19:54
hey, dan heb ik ook nog een vraag!?

wat is goedkopeer? een grote multieffect van boss 50-ME of 10,11,12 losse pedalen. met kwaliteit!?

arcane
25 maart 2013, 20:02
hey, dan heb ik ook nog een vraag!?

wat is goedkopeer? een grote multieffect van boss 50-ME of 10,11,12 losse pedalen. met kwaliteit!?

Nou als je het hebt over kwaliteit dan zijn er al enkele pedalen die in hun eentje al meer kosten dan een ME-50.

Martijn-w
25 maart 2013, 20:05
Ja, wat denk je zelf? Tel uit wat de pedalen kosten die je wil hebben en je komt er vanzelf achter dat je meer geld kwijt bent aan losse pedalen. Maar... bij losse pedalen kun je wel precies de pedalen kiezen die je zelf wil.

EBOUE
25 maart 2013, 20:09
Dat lijkt me een heel goed uitgangspunt. TC Electronic heeft goed klinkende multi-fx pedalen (tweedehands rond 200 te scoren) waar je echt jaren plezier van hebt. Met een goede twee kanaals versterker ben je in principe al klaar zo.


de modulatieeffecten in een multi fx verschillen heus niet zoveel van de aparte hoor, het is vooral de distortion die wat minder gaat klinken, dus koop jezelf een multi fx, vooral voor modulatie enzo, en koop dan nog een goed distortionpedaaltje achteraf. Dat zou ik doen

Veekeren
25 maart 2013, 23:18
Ik zou een GT6 o.i.d. kopen, lekker mee kloten en uitvinden wat je leuk vind en écht gebruikt. Als je daar antwoorden op hebt ben je al even verder. Op dat moment verkoop je het apparaat weer en ga je op zoek naar de pedalen die je aan staan, en waarvan je zeker weet dat je ze gaat gebruiken en er wat aan hebt.

Bobstra
29 maart 2013, 17:19
Het beste kun je multi effectpedalen en losse pedalen uitproberen. Voor een goede overdrive/distortion kun je beter een los pedaaltje kopen. 2e hands MI Audio Crunch Box is een aanrader.

The Lo Lands
29 maart 2013, 20:49
Zoals hier is voorgesteld een combi van een modulatie multi-effect (in pedaalvorm) en losse drive pedalen is wat ik zou aanraden en zelf ook gebruik. Ik vind modulatie effecten van tijd tot tijd best gaaf maar om ieder effect in pedaalvorm aan te schaffen krijg je al snel een erg groot pedalboard. Ik gebruik daarnaast de distortion uit mijn amp en heb een overdrive pedaal ernaast voor slag of clean met een randje.

Kijk naar de pro's met bijvoorbeeld een line 6 M9 in combinatie met een dl4 en een paar losse drive of andere effecten als wah e.d. is al vaak voldoende. De M9 is wel prijzig maar soms tweedehands leuk aan te komen. Voor drive effecten is er heeeeel veel keus in pedaalvorm en is echt iets wat je zelf moet gaan uitproberen in een muziekwinkel. Of gebruik alleen de drive van je versterker in combinatie met je volumeknop. Ik heb een Orange Rockerverb en een betere drive in pedaalvorm heb ik nog niet gevonden! Over smaak valt niet te twisten :-)

BJ3
31 maart 2013, 20:15
Wel, als je voor prijs gaat (wat voornamelijk het aandachtspunt is in je post) is de Boss ME-50 duidelijk goedkoper dan 11 lose pedaaltjes.
Maar dan is de vraag of je ook echt gaat gebruiken waarvoor je betaald, vaak zitten er effecten in het pedaal die je misschien nooit aan zal raken, maar toch voor betaald. (Delay-sectie op mijn ME-70 :soinnocent:)

De keuze is voorde rest volledig aan jou; Multi-Effect waar je alles in één hebt of 5 à 6 losse pedaaltjes met de dingen die je écht gebruikt voor dezelfde prijs?

By the way, volgens mij worden ME-50's niet meer geproduceerd en zijn ze alleen 2e hands te koop. ;)