PDA

View Full Version : effectbak met pre-amp gezocht (voor poweramp)



Yngwie79
1 mei 2009, 17:58
Ik ben op zoek naar een betaalbare effecten/voorversterkerbak die instelbaar is om op een poweramp aan te sluiten. Ik weet dat de boss gt-x serie die heeft, daar zit een instelling op, waar je kunt kiezen wat voor soort signaal eruit moet komen: geschikt voor line/headphones, combo poweramp, stack poweramp, combo poweramp en stack poweramp.


Ik zoek dus specifiek de instelling om de bak op een poweramp aan te kunnen sluiten. Het mag ook een voorversterker zonder effecten zijn, maar ik vermoed dat die duurder zijn.

Iemand een idee?

Yngwie79
4 mei 2009, 19:35
Niemand...?

WillemdaGuide
4 mei 2009, 21:06
Boss heeft er inderdaad veel, maar ben ik zelf niet zo kapot van, hetzelfde geldt voor diverse digitech modellen met pre-amp. Wel weet ik dat Rocktron ook zulke units maakte, en die schijnen behoorlijk goed te zijn al moet ik bekennen die zelf niet aan de tand gevoeld te hebben (heb wel een piranha, en voor zover vergelijkbaar een prima pre-amp)

Kun je enige indicatie geven van je budget? helpt beter meedenken

peter_heijnen
5 mei 2009, 07:43
Volgens mij hebben de meeste moderne modelers, zo niet alle, een functie waarmee je de output kunt aanpassen aan verschillende specifieke types versterking.

Deze (http://www.thomann.de/nl/vox_tonelab_st.htm) is vers van de pers.

M Kactus
5 mei 2009, 08:04
Als er eentje zoekt, kan ik je echt aanraden de zoekfunctie van het forum te gebruiken. De meeste multi-effecten hebben ook preamps aan boord, en kunnen dus rechtstreeks de poweramp in. Ze zijn echt al heel vaak opgesomd. Trefwoorden kunnen zijn: Zoom, Rocktron, Tonelab, multi-effect, modeler en Line6.

Yngwie79
5 mei 2009, 10:39
Bedankt voor de reacties mensen!

Ik had al gezocht op het forum, want al die effectmerken ken ik wel, maar het ging mij specifiek om de pre/poweramp functie, en die kwam ik niet zo snel tegen. Zo'n Line6 Floor Pod bv, daarvan staat ook niet in de manual of-ie zo'n functie heeft.

Budget is 100-200 euro, als het effe kan tweedehands.

WillemdaGuide
5 mei 2009, 13:15
Pesroonlijk vind ik de pre-amps in multi's vaak erg matig, ik koop die dingen ook voor effecten en niet voor pre-amps, ik adviseer je toch om voor een unit te kijken die specifiek als pre-amp is ontworpen, klinken toch vaak beter.

Overigens, kan zo'n blackstar pedaal ook niet rechtstreeks op een poweramp en hoe zou dat klinken?

Dutch66
5 mei 2009, 14:07
@Yngwie79


waarom wil je de out van zo'n FX/Pre-Amp kunnen regelen/schakelen, verwacht je een impedantie probleem?

Nagenoeg alle FX/Pre-Amps hebben in ieder geval een (master) out dus volume zal het probleem niet zijn.

Wat voor poweramp heb je, iets gitaar specifiek of meer een PA variant?

De Boss GT serie heeft inderdaad een schakeling waarmee je de ideale match met de geselecteerde input zou moeten kunnen realiseren.
Lulkoek, werkt voor geen meter, probleem is ook nog is dat je deze "vinding" niet gewoonweg kunt uitschakelen.

Pas ook op met "modelling" amps, zeker als je de speaker of cabinet simulatie niet kunt uitschakelen.

Budget is krap, maar een occasion buizen pre-ampje zou net moeten lukken, en e.e.a. is ook een beetje afhankelijk van wat voor muziek je maakt

Yngwie79
5 mei 2009, 16:12
@Dutch66

Bedankt voor je reactie.

Het zit zo: mijn vriendin gaat met haar bandje in de openlucht spelen. Mijn buizenbak blijft daarom thuis. Er staat hier nog een oude Valvestate 8040 waarvan de voorversterker een beetje kaduuk is. Vroeger speelde ik daar zelf op, dat wil zeggen ik sloot een GT3 aan op de eindtrap. Ik vond dat destijds heel redelijk klinken, ik elk geval een enorm stuk beter dan ieder ander pedaal dat ik ooit in de voorkant van de versterker heb gestopt. Het aaneen schakelen van preamps is gewoon slecht voor je geluid.

Die GT3 heb ik niet meer, en ik vroeg me dus af of er nog meer van dat soort pedalen zijn met specifiek die functie. Aangezien het aan de ene kant met die 8040 niet anders kan :soinnocent: en het aan de andere kant erg ruk klinkt om een pedaal zónder zo'n functie op de eindtrap aan te sluiten.

Dutch66
5 mei 2009, 21:46
Inderdaad met de Boss GT kun je beter rechtstreeks je poweramp aansturen, en de eerder vermelde "output select" op line/phone schakelen.

Aan de andere kant kan het natuurlijk geen kwaad om de andere settings ook eens te proberen, wat voor mij destijds niet werkte zou voor jouw natuurlijk prima kunnen functioneren.

Ik heb ook even naar het schema van de 8040 gekeken, heb je al is nagevraagd wat reparatie (ongeveer) zou kosten, misschien is dit wel de voordeligste optie...

Met een trappertje "rechtstreeks" de eind-amp in, ook via de return, gaat volgens mij nooit werken. Alle gain & impedantie issues even daargelaten, het klinkt gewoon ruk want je mist de pre-amp die toch voor een groot gedeelte je sound maakt.


Qua pre-amps (met of zonder FX) kan ik je eigenlijk niet echt adviseren. Allereerst is het aanbod gigantisch maar belangrijker e.e.a. is natuurlijk ook sterk afhankelijk van smaak en muziekstijl.

Ben benieuwd waar je uit eindelijk voor kiest..

WillemdaGuide
5 mei 2009, 21:58
ja, of je hebt trappertjes die dat wel kunnen, zoals volgens mij die Blackstar, maar er zijn er meer, maar goed, zijn natuurlijk eigenlijk niks meer dan een pre-amp in een pedaal.
Hoe dan ook, als je toch voor iets los gaat is inderdaad een buizen pre-ampje misschien net te doen binnen je budget.

Dutch66
5 mei 2009, 22:20
Curious als ik ben, op welke blackstar doel je dan, kunnen we even kijken of dat gaat werken...