PDA

View Full Version : Scheur in bovenblad



spartametje
1 mei 2009, 17:25
Beste mensen,

Tot mijn verbazing haalde ik laatst mijn gitaar van de muur, bleek de lak vol scheuren te zitten en zat er een scheur in het bovenblad van rechts onder de onderbrug naar de onderkant van de gitaar. Er is niets vreemd met mijn gitaar gebeurd en de gitaar is 100% normaal behandeld. Ik heb de winkel gemaild maar die zeggen dat dit niet onder garantie valt (zie mailwisseling hieronder). De gitaar heb ik ongeveer 8 maanden geleden gekocht voor 400 euro (voor mij was dat erg veel geld). Ik heb me nogal verbaasd over het antwoord van de winkelier: die geeft aan dat scheuren sowieso niet onder garantie vallen. Ik ben nu erg bedroefd. Wat denken jullie? Heeft de winkelier nu wel of geen gelijk/

Groeten,

Tim


-----------------------------

From: xxxx
Sent: Friday, May 01, 2009 4:27 PM
To: Tim van de Weg
Subject: RE: Scheuren in lak en bovenblad

Helaas Tim,

Al was de gitaar pas 3 maanden, of zelfs korter. Er zijn 2 zaken die niet onder garantie vallen, scheuren in de klankkast en een gebroken kop.

We kunnen wel voor je kijken of we er iets (voor weinig) aan kunnen doen voor je.

Groet,

XXXX
Managing Director
xxxxxxx
www.xyz.nl


Van: Tim van de Weg [mailto:muziek@spartametje.nl]
Verzonden: vrijdag 1 mei 2009 15:32
Aan: xxxxx
Onderwerp: Re: Scheuren in lak en bovenblad

Beste X,

Bedankt voor je reactie. Aangezien ik de gitaar nog geen twee jaar heb, wilde ik eigenlijk weten of dit onder garantie valt.

Vriendelijke groeten,

Tim van de Weg

From: xxxxxx
Sent: Friday, May 01, 2009 9:49 AM
To: Tim van de Weg
Subject: RE: Scheuren in lak en bovenblad

Beste Tim,

De afgelopen winter is zeer streng geweest en de centrale verwarmingen hebben overuren gedraaid. Een gitaar is gemaakt van hout en kan het niet tegen droogte. Dit is een zeer waarschijnlijke oorzaak van het probleem (99% van de gevallen). Je kunt de gitaar na het maken van een afspraak op onze werkplaats laten beoordelen door onze reparateurs. Zij kunnen je dan een advies geven.

Dit is het mailadres:

xyz@xy.yz

groet,

XXXX
xxxxxxxxxx
www.xyz.nl


Van: Tim van de Weg [mailto:muziek@spartametje.nl]
Verzonden: donderdag 30 april 2009 17:55
Aan: ********
Onderwerp: Scheuren in lak en bovenblad

Geachte heer/ mevrouw,

Enige tijd geleden heb ik bij u de Granada model 100/ PF gekocht. Ik heb er geregeld mee gespeeld, maar ik heb er niets bijzonders mee gedaan. Laatst haalde ik de gitaar van de muur hangt bij mij aan een speciaal daarvoor bestemde haak), toen ik tot mijn grote schrik een scheur ontdekte in mijn bovenblad (van de onderkam tot aan beneden toe) en allerlei scheuren in de lak. Ik heb nooit iets bijzonders met de gitaar gedaan en hoewel het wel eens wat warmer wordt in huis moet de gitaar daar toch tegen kunnen? Is zoiets nog te maken?

Vriendelijke groeten,

Tim van de Weg

Geoffrey
1 mei 2009, 18:30
Ik vrees voor jou dat de winkelier gelijk heeft..

spartametje
1 mei 2009, 18:55
Bedankt voor de reactie. Graag met onderbouwing, want ik begrijp nog steeds niet waarom...

Geoffrey
1 mei 2009, 19:02
Zoals de verkoper al zegt: er is geen garantie op scheuren in de klankkast.
Of dit daadwerkelijk altijd zo is weet ik niet omdat ik dit nog niet voorgehad heb.. maar als dit bij hen niet onder gantie valt zal het dus waarschijnlijk wel zo zijn.

post even een foto.. het zal voor velen hier dan al wat duidelijker worden.

jplm
1 mei 2009, 19:30
Bedankt voor de reactie. Graag met onderbouwing, want ik begrijp nog steeds niet waarom...

Hallo.

Hout zet uit en krimpt onder invloed van verschillen in temperatuur en vochtigheidsgraad van de omgevingslucht. Afgelopen winter, waar het buiten af en toe -13 graden was, heeft de verwarming over het algemeen flink gedraaid zodat de lucht erg droog kan worden. Ook hebben we kortgeleden bijna drie weken achter elkaar oosten- of noord-oosten wind gehad, wat ook een grote droogte geeft. Probleem is vaak dat mensen aangeven "dat ze niets afwijkends gedaan hebben", en ze zijn dat dan ook oprecht van mening, maar in de praktijk is dat dan toch iets anders. Als voorbeeld: laatst was er iemand op de tv die vijf gitaren in zijn huiskamer had staan. Hij vertelde dat gitaarspelen zijn grootste hobby was, maar blijkbaar vertaalde zich dat niet in een gedegen kennis van het instrument, want de standaard met zijn 5 gitaren stond nog geen meter van de open haard af ...........

Groet, Jan.

spartametje
1 mei 2009, 19:45
Ok, maar ik wist dit niet :-( . Hoe had je dit kunnen voorkomen dan (bij mij trouwens heeft de kachel nauwelijks tot niet gedraaid hoor)? Als dit dan blijkbaar 'zomaar' kan (nee, bij mij hangen de gitaren dus niet bij de kachel), heeft zo'n winkelier dan niet om zijn minst een voorlichtings-/waarschuwingsplicht?

sanderz
1 mei 2009, 20:08
Heel, heel lullig voor je!

Volgens mij kreeg ik bij mijn Martin gitaren een foldertje met daarin het advies om gitaren niet direct tegen een (buiten)muur te hangen.

Het verschil in temperatuur tussen de koudere muur en de - al dan niet - verwarmde kamer kan tot akeligheden leiden zoals scheuren.

Ook plaatsing bij de haard, verwarming of in de volle zon is niet aan te raden.

Wellicht is het een idee voor de verkopers van houten instrumenten om de klanten van een handreiking voor het bewaren/opbergen te voorzien.

Tja... nogmaals lullig...

Ike57
1 mei 2009, 20:30
Als je, na alle eerdere berichten te hebben gelezen, toch van mening bent dat jouw gitaar op een "goede" plaats heeft gehangen moet je niet te snel akkoord gaan met het afwijzen van de garantie door de winkelier.

Ongeacht wat de garantievoorwaarden vermelden hebben we ook nog de zgn. wettelijke garantie hetgeen er ruwweg op neerkomt dat je een bepaalde (levens-)verwachting mag hebben van een gekocht produkt. Voldoet dit produkt hieraan niet dan is het dus een gebrekkig produkt.

Ik zou de winkelier attent maken op de wettelijke garantie en er in ieder geval op aandringen om de gitaar naar de fabrikant te sturen om daar door een deskundige te laten bekijken wat de werkelijke oorzaak is.

Nogmaals dit is natuurlijk alleen van toepassing als je er voor jezelf zeker van bent dat het niet aan de omstandigheden bij jou thuis kan liggen.

northernlake
1 mei 2009, 22:17
Erg spijtig, maar ga er maar vanuit dat wanneer je niet wist hoe belangrijk het klimaat is voor je gitaar en wat je er aan moet doen om dat soort dingen te voorkomen het inderdaad de gevolgen zijn van uitdroging.

Het goede nieuws: top cracks zijn over het algemeen zonder problemen en voor het blote oog onzichtbaar te repareren.

sanderz
1 mei 2009, 22:50
Als je de winkelier alsnog aansprakelijk gaat stellen moet je denk ik niet beginnen over 'verwachte levensduur' - die is namelijk inherent aan de omstandigheden waarin de gitaar bewaard is én hoe er mee is omgegaan.

Je bent - zoals JPLM al zei - vermoedelijk naar eer en geweten zorgvuldig met je gitaar omgegaan, maar kennelijk heeft onkunde (m.b.t. luchtvochtigheid) geleid tot dit probleem.

Je kunt de winkelier niet aansprakelijk stellen voor jouw onkunde en je beroepen op 'verwachte levensduur'.

Maar goed. Het blijft vervelendig.

Pais
1 mei 2009, 22:55
Probeer dit niet via de email op te lossen maar ga gewoon eens langs bij de winkel. Dan weten ze ook precies hoe het eruit ziet en misschien zijn ze het zelfs met je eens dat het onder de fabrieksgarantie hoort te vallen.

Portel
1 mei 2009, 23:51
Heel, heel lullig voor je!

Volgens mij kreeg ik bij mijn Martin gitaren een foldertje met daarin het advies om gitaren niet direct tegen een (buiten)muur te hangen.

Het verschil in temperatuur tussen de koudere muur en de - al dan niet - verwarmde kamer kan tot akeligheden leiden zoals scheuren.

Ook plaatsing bij de haard, verwarming of in de volle zon is niet aan te raden.

Wellicht is het een idee voor de verkopers van houten instrumenten om de klanten van een handreiking voor het bewaren/opbergen te voorzien.

Tja... nogmaals lullig...

Een beetje offtopic, maar mijn akoestische gitaar hangt ook aan de muur in mijn slaapkamer.
Op nog geen meter van de body hangen 2 lampen, en die staan vrij vaak heel lang aan.
Er staat een computer in mijn kamer die vaak aan staat en warmte produceert. Daardoor wordt het in mijn kamer vaak best warm.
Dan gooi ik een deur open, waardoor er in een keer veel koude lucht in mijn kamer komt. En mn gitaar hangt ook nog eens naast de deur.
Ik heb een kachel in mijn kamer die 's winters vaak hoog aan staat.
Mijn elektrische gitaar, waar ik echt heel trots op ben en die onder geen enkele toestand weg/stuk mag, staat een meter onder mijn akoestische gitaar. Ook onbeschermd ofzo.

Mijn kamer is ook aan de 'zonkant' van het huis. Daardoor wordt het vaak nog extra warm, en schijnt de zon ook op mijn gitaren.
Ik heb er niet op gelet of mijn gitaren in het volle zonlicht hangen, of in de schaduw staan. Er staat wel een kast, ongeveer even dik als de body van mn akoestische gitaar, naast mn gitaar, die misschien een schaduw op mijn gitaar werpt.

Ook slaap ik elke nacht in mijn kamer (af en toe uitzonderingen :-D) en ik heb begrepen dat als je slaapt, je vocht verliest. Daardoor zou de luchtvochtigheid in mijn kamer toenemen.

Ik heb een klein kamertje van ongeveer 3 bij 4 meter.
Lopen mijn gitaren heel veel risico om stuk te gaan?

snaarplukker
2 mei 2009, 00:04
Lekker in de zon laten staan als je sneller een vintage wilt hebben, of in een gigbag/case stoppen als je ze goed en netjes wilt houden.;)

Portel
2 mei 2009, 00:09
Lekker in de zon laten staan als je sneller een vintage wilt hebben, of in een gigbag/case stoppen als je ze goed en netjes wilt houden.;)

Ik vind een beetje vintage bij akoestische gitaren wel mooi, maar door alle horrorverhalen ben ik bang dat straks mijn brugkam afbreekt, mn hals krom trekt of er scheuren/barsten in de body komen die het geluid ruïneren.

Muzieknono
2 mei 2009, 07:20
Ik heb na afgelopen winter besloten om mijn akoestische gitaren in de winter in de koffer te bewaren en daarbij de luchtvochtigheid in de koffer op peil te houden, zou het eeuwig zonde vinden als er iets met mijn gitaren gebeurde.
Mvgr. Dirk Jan :B

Laser
2 mei 2009, 08:45
Hierover is al veel geschreven en gezegd,
hier in het forum en elders.
Sommige fabrikanten leveren hierover een handleiding af bij de verkoop, andere niet.
De ene kamer is niet de andere, de ene gitaar reageert anders dan de andere naargelang de bouwwijze.

Ik stel voor dat je dit even doorneemt:
http://www.harmony-central.com/Guitar/Faqs/faq/faq.thermal_humidity.txt

Voorkomen is beter dan genezen, vocht- en temperatuurschommelingen kunnen lelijk huishouden op heel dun hout dat onder spanning staat - en wat is een gitaar anders? Het is bangelijk als het je overkomt, maar meestal te herstellen. Spijtig van de kosten. Bewaar ze in goede gitaarkist ( daarom niet zo duur: als ze maar goed isoleert; het moet geen vliegtuigreis - bestendige kist zijn tenzij je ermee op reis wil gaan). Hang alleen gitaren aan de muur die als decoratie moeten dienst doen, doe dat niet met je échte instrument.

Is de verkoper / fabrikant nog aanspreekbaar voor deze schade? Mij lijkt van niet, tenzij aangetoond wordt dat het een constructiefout betreft, bvb te vochtig hout gebruikt voor het bovenblad. Zoals al voorgesteld: neem ze mee naar de winkel en leg de gitaar daar voor.
Bedenk ook: is een herstelling verantwoord? ( verhouding aankoopprijs / herstelprijs)?

Pais
2 mei 2009, 09:12
Een beetje offtopic, maar mijn akoestische gitaar hangt ook aan de muur in mijn slaapkamer.

Het is ook heel erg afhankelijk van de materialen van de gitaar. Als je gitaar een gelamineerd achterblad heeft, zal ik me niet al te veel zorgen maken. Ook rosewood kan wat hebben. Cypresse is daarintegen weer wat gevoeliger. De oudere cypresse gitaren die ik tegenkom, hebben allemaal scheuren in het achterblad, incl mijn eigen. Gelukkig doet het eigenlijk helemaal niets met het geluid en kun je het goedkoop laten 'spalken' bij een gitaarbouwer om te voorkomen dat het verder scheurt.

spartametje
2 mei 2009, 10:59
Probeer dit niet via de email op te lossen maar ga gewoon eens langs bij de winkel. Dan weten ze ook precies hoe het eruit ziet en misschien zijn ze het zelfs met je eens dat het onder de fabrieksgarantie hoort te vallen.

Het probleem is dat ik de gitaar via Internet heb gekocht. Wanneer ik naar de winkel ga, zal ik dus naar Den Haag moeten :-( . Ik kom zelf uit Leeuwarden, dat is nogal wat. Maar goed, het zal blijkbaar wel moeten...

Portel
2 mei 2009, 11:08
Het is ook heel erg afhankelijk van de materialen van de gitaar. Als je gitaar een gelamineerd achterblad heeft, zal ik me niet al te veel zorgen maken. Ook rosewood kan wat hebben. Cypresse is daarintegen weer wat gevoeliger. De oudere cypresse gitaren die ik tegenkom, hebben allemaal scheuren in het achterblad, incl mijn eigen. Gelukkig doet het eigenlijk helemaal niets met het geluid en kun je het goedkoop laten 'spalken' bij een gitaarbouwer om te voorkomen dat het verder scheurt.

MODEL NAME - D6/N
BODY STYLE - Dreadnought
TOP - Solid Sitka spruce
BACK - Mahogany
SIDES - Mahogany
BRACING - A-brace
NECK - Mahogany
WIDTH AT NUT - 43mm
FRET BOARD - Indian Rosewood
SCALE LENGTH - 647.7mm
NO. OF FRETS -20
MACHINE HEADS - Chrome Diecast tuner
BRIDGE - Indian Rosewood
HARDWARE - Chrome
COLORS - Natural
FINISH - Satin
STRINGS - D'Addario EJ26 Custom Light

Mahonie achterkant dus.
Ik heb geen koffer voor mijn akoestische (Crafter F6/N dus), maar wel een tas. Dat is een tas van Stagg, die tassen schijnen goed te zijn?
Voor mijn elektrische gitaar heb ik wel een koffer, een bruinen, skai, koffer van Gibson met paarse voering aan de binnenkant. Ik denk dat ik mijn elektrische maar in de koffer bewaar, 's winters.

Maar 's zomers kunnen ze gewoon in mijn kamer hangen/staan?

jplm
2 mei 2009, 19:52
Hoe had je dit kunnen voorkomen dan (bij mij trouwens heeft de kachel nauwelijks tot niet gedraaid hoor)?

Wat ik altijd doe is een plat bakje met water op de verwarmingsradiator. Je hebt ook van die originele bakken met een stuk vilt erin dat het water opzuigt en dan verdampt, maar dat gaat mijns inziens te hard. Het gaat volgens mij namelijk allemaal voornamelijk om de verschillen: ik heb bijvoorbeeld overdag het raam open, en de verwarming af (tenminste op de kamer waar de gitaren staan). Als ik dan de radiator open zet doe ik pas een half uur daarna het raam dicht (we hebben het dan over in de winter) zodat de overgang koud/warm geleidelijk verloopt. En daarom heb ik ook gewoon dat bakje op de radiator staan want met zo'n origineel daarvoor bedoeld bakje gaat het een beetje hard, en is de overgang van droog naar relatief vochtig dan ook vrij groot, en dat dan elke dag.

Groet, Jan.

LaurentB
3 mei 2009, 15:09
Wat ik altijd doe is een plat bakje met water op de verwarmingsradiator. Je hebt ook van die originele bakken met een stuk vilt erin dat het water opzuigt en dan verdampt, maar dat gaat mijns inziens te hard. Het gaat volgens mij namelijk allemaal voornamelijk om de verschillen: ik heb bijvoorbeeld overdag het raam open, en de verwarming af (tenminste op de kamer waar de gitaren staan). Als ik dan de radiator open zet doe ik pas een half uur daarna het raam dicht (we hebben het dan over in de winter) zodat de overgang koud/warm geleidelijk verloopt. En daarom heb ik ook gewoon dat bakje op de radiator staan want met zo'n origineel daarvoor bedoeld bakje gaat het een beetje hard, en is de overgang van droog naar relatief vochtig dan ook vrij groot, en dat dan elke dag.

Groet, Jan.

Ik heb ook van die bakken met vilt erin, maar mijn vochtigheidsmeter laat zo goed als geen verschil zien als ik die gevuld heb of niet. Hij doet het wel hoor, want hij geeft wel grote verschillen aan bij verschillende soorten weer. Maar ik heb dus eerder het idee dat die bakken nog veel te weinig effect hebben dan andersom.

northernlake
3 mei 2009, 16:19
Ik heb 'm al eens eerder gepost, maar hier is mijn goedkope oplossing:
http://www.bryankimsey.com/humdifier/index.htm

Pais
3 mei 2009, 18:14
Mahonie achterkant dus.
Gelamineerd, dus daar moet je zeker meer voor uit de kast halen om er een scheur in te krijgen ;)

Portel
3 mei 2009, 22:18
Ik heb 'm al eens eerder gepost, maar hier is mijn goedkope oplossing:
http://www.bryankimsey.com/humdifier/index.htm

Wat doet zo'n humdifier?

jplm
3 mei 2009, 22:39
Ik heb ook van die bakken met vilt erin, maar mijn vochtigheidsmeter laat zo goed als geen verschil zien als ik die gevuld heb of niet. Hij doet het wel hoor, want hij geeft wel grote verschillen aan bij verschillende soorten weer. Maar ik heb dus eerder het idee dat die bakken nog veel te weinig effect hebben dan andersom.

Ja, op zich heb ik ook wel eens geconstateerd dat een relatieve-vochtmeter weinig verschil laat zien. Maar, in dat bakkie van mij gaan twee of drie volle mokken met water, en als de verwarming in de winter flink bijstaat dan is het bakje na een dag of drie, vier toch wel bijna leeg, dus dat water moet dan toch door de lucht opgenomen zijn.

Groet, Jan.

axmaster
4 mei 2009, 12:41
Ik heb op drie plaatsen in mijn huis een hygrometer met een geheugenfunctie. Het verbaast me hoe zeer de relatieve luchtvochtigheid gedurende de dag stijgt en daalt (het hele jaar door). Waar ik vooral naar kijk is de laagste waarde die bereikt wordt. Afgelopen winter zakte deze onder de 30%. Ik heb toen in mijn koffers een luchtbevochtiger geplaatst (planet waves, kyser en zelf gemaakt). Het is wat gedoe, maar als je geen problemen wilt krijgen een must.

Het is een routine geworden, elke dag even op de hygrometer kijken om de luchtvochtigheid te checken. Het zou net zo vanzelfsprekend moeten zijn als het regelmatig wisselen van snaren.

Spartametje, succes met de reparatie. Waarschijnlijk kan een reparateur een dergelijke scheur goed repareren. Hij zal waarschijnlijk de vochtigheidsgraad van het hout verhogen waardoor de scheur vanzelf sluit, en deze dan lijmen. Afhankelijk van de laksoort zul je met de scheurtjes in je lak moeten leren leven. It's all in the game....

Groet, Peter

Ike57
4 mei 2009, 14:12
Ik zorg ook altijd voor genoeg vochtigheid voor mijn gitaartje :crazyhappy:

http://www.atgp.nl/picture_library/bootje.jpg

Pais
4 mei 2009, 15:05
Wat doet zo'n humdifier?

Als je het vertaald naar het nederlands, krijg je 'bevochtiger' :dontgeti:

Stubby
4 mei 2009, 15:58
Als je het vertaald naar het nederlands, krijg je 'bevochtiger' :dontgeti:

Humidifier wel ja, humdifier niet.

evEndzhar
4 mei 2009, 19:32
Als je de winkelier alsnog aansprakelijk gaat stellen moet je denk ik niet beginnen over 'verwachte levensduur' - die is namelijk inherent aan de omstandigheden waarin de gitaar bewaard is én hoe er mee is omgegaan.
Toch zit Ike57 wel in de buurt. Het gaat hier namelijk om conformiteit (artikel 17 boek 7 burgerlijk wetboek): voldoet het product aan de eigenschappen die de koper mocht verwachten op het moment dat hij het kocht?

Ik weet zelf niets van akoestische gitaren, maar als ik een akoestische gitaar van 400 euro koop, verwacht ik deze jaren te kunnen gebruiken zonder dat deze uit zichzelf (zonder bewust doen of nalaten) scheuren in het hout of de lak gaat vertonen. Dit lijkt mij geen onredelijke verwachting. Als de verkoper voor het sluiten van de overeenkomst op geen enkele manier duidelijk maakt dat scheuren voor kunnen komen of te verwachten zijn, sta ik in mijn recht als ik me op non-conformiteit beroep.

De vraag is dan ook hier: heeft de verkoper duidelijk gemaakt (mondelijk of schriftelijk) dat scheuren in het hout te verwachten waren en dat dit bij de aard van het product hoort?

Als laatste is er natuurlijk ook de mogelijkheid dat dit gewoon een productie- of ontwerpfout is. In dat geval heb je sowieso garantie. Daarom is het misschien wel verstandig om je gitaar eens aan een expert te laten zien. En post hier wat foto's van de schade!

sanderz
5 mei 2009, 10:14
Ik ben benieuwd of je met dat argument indruk maakt.

Immers: de eigenschappen van de gitaar hebben met name van doen met het maken van muziek en niet met het hangen aan een muur.

Spannende casus.

Laser
5 mei 2009, 22:34
Ik vrees dat de wet op bescherming van de consument hier geen eenduidig antwoord zal op geven.
Immers, de wet is er om schadelijke effecten door gebruik van producten te voorkomen.
Een scheur in een houten gedeelte van een gitaar is geen bedreiging voor de gezondheid.

Een ander uitgangspunt kan zijn: tja, je verwacht dit niet. Maar het gebeurt.
erg, ja, dat is zo. Maar het roept ook vragen op over de kennis van het materiaal dat je in huis haalt.
Op het hoe en waarom je gitaar beschermen tegen invloeden van buitenaf is in dit forum al ruim genoeg geschreven. Ook op ettelijke sites van zowel fabrikanten als spelers vind je advies - met hopen!!!

De vraag komt nu neer op de informatieplicht van de verkoper over de goede zorg voor een gitaar.

Die verplichting is er nu niet, wettelijk gezien.

Ik vrees dat je van de goodwill van verkoper en/ of fabrikant zal afhangen voor een herstelling zonder kosten...

dede
5 mei 2009, 23:20
Lees deze is even...

http://mineco.fgov.be/protection_consumer/warranty/warranty_nl_001.htm

en meer specifiek de volgende passage:

de prestaties en kwaliteiten bieden die de consument redelijkerwijze mag verwachten gelet op de aard van het goed, en de door de verkoper gedane mededelingen.

Ik vermoed dat dit ook in Nederland geldig is, aangezien jullie toch ook bij de EU zijn niet ;)

Groeten,

Danny

evEndzhar
6 mei 2009, 00:08
Ik ben benieuwd of je met dat argument indruk maakt.

Immers: de eigenschappen van de gitaar hebben met name van doen met het maken van muziek en niet met het hangen aan een muur.
Een tv is om televisieprogramma's op te kijken, maar als dat ding stuk gaat terwijl ie gewoon standby op de kast staat, ga je ook om garantie roepen. ;)


Ik vrees dat de wet op bescherming van de consument hier geen eenduidig antwoord zal op geven.
Immers, de wet is er om schadelijke effecten door gebruik van producten te voorkomen.
Een scheur in een houten gedeelte van een gitaar is geen bedreiging voor de gezondheid.

Consumentenwetgeving (Burgerlijk Wetboek Boek 7, Titel 1) is er om consumenten op allerlei manieren tegen winkeliers te beschermen (zie daarvoor art. 7:5 BW). Dit vinden wij hier nodig, omdat winkeliers anders teveel macht zouden hebben. Heeft dus weinig met gezondheid te maken (daar zijn allerlei Europese keurmerken en dergelijke voor), maar meer met garantie en mogelijkheden om overeenkomsten te ontbinden en dat soort dingen.



de prestaties en kwaliteiten bieden die de consument redelijkerwijze mag verwachten gelet op de aard van het goed, en de door de verkoper gedane mededelingen.

Ik vermoed dat dit ook in Nederland geldig is, aangezien jullie toch ook bij de EU zijn niet ;)

Ja, dat staat bij ons dus in het wetsartikel wat ik al eerder aanhaalde: artikel 17 Boek 7 Burgerlijk Wetboek.

Ike57
6 mei 2009, 00:27
Ja, dat staat bij ons dus in het wetsartikel wat ik al eerder aanhaalde: artikel 17 Boek 7 Burgerlijk Wetboek.


Je kunt de bal, in dit geval, misschien ook bij de winkelier / verkoper leggen. Laat die maar eens bewijzen dat het niét aan het materiaal ligt.

sanderz
6 mei 2009, 09:56
Je kunt de bal, in dit geval, misschien ook bij de winkelier / verkoper leggen. Laat die maar eens bewijzen dat het niét aan het materiaal ligt.

Ja, uiteraard.

Gaat de winkelier de bal als volgt spelen: heeft u de gitaar naar behoren behandeld? Heeft u de gitaar bewaard in een deugdelijke tas of koffer?

Wetten zijn leuk, maar in de praktijk heb je er niks aan. En bovendien geldt dat om je eventuele recht (mogelijk) te halen je de desbetreffende winkelier in rechte zal moeten betrekken. Afgezien van de spanning, wegen de kosten niet op tegen de schade en bovendien ben ik er van overtuigd dat je gewoon in het ongelijk gesteld gaat worden (NB ik zeg niet dat je ongelijk hebt).

Wat ik al zei: heel lullig allemaal.

Maar mocht je de winkel formeel aansprakelijk stellen, ben ik wel heel benieuwd naar de uitkomst van deze zaak.

Sterkte.

dede
6 mei 2009, 22:08
Dan moet die winkelier ook aan kunnen tonen dat hij den nodige voorlichting en instructies heeft gegeven.


Gaat de winkelier de bal als volgt spelen: heeft u de gitaar naar behoren behandeld? Heeft u de gitaar bewaard in een deugdelijke tas of koffer?


Groeten, Danny