PDA

View Full Version : Welk middel voor het schoonmaken van de input-jack sockets?



darkrazer
1 mei 2009, 16:17
Hoi,

Ik heb een vox ad 30 vt, hij is nu een paar jaar oud en begint kuren te vertonen.
Namelijk: via de koptelefoon heb ik nog wel geluid, maar via de speaker niet meer, of op half volume.

Dit is een bekend probleem voor deze versterkers en is er gevonden dat de oorzaak ligt in de goedkope input-jacks die worden gebruikt. Deze worden na een tijd vies en geoxideerd.

Nu wordt er op de site valvetronix.net verwezen naar een middel om de jacks schoon te maken. (http://www.rocketradio.co.uk/servisol-super-10-electronic-switch-cleaner-200ml-can-1167-p.asp) Maar dat is een engelse site en voor een busje van een paar euro vind ik het nutteloos om het daarvandaan te bestellen.

Dus wilde ik vragen welk middel dat je in Nederland kan krijgen kan ik hier het beste voor gebruiken? Zou ik zoiets kunnen gebruiken, zonder dat ik gevaar loop schade toe te brengen aan de amp? (http://www.radiocentrum.com/Hoofdmenu/Catalogus/Gereedschap/Spuitbussen/CONTACT_CLEANER_390_200_ML.html)

nico verduin
1 mei 2009, 19:57
Je moet een minimale hoeveelheid in de jack spuiten.. paar keer met een plug erin en eruit. en klaar. Gebruik zelf PRF-99. Smeert ook gelijk.

Jedeel
2 mei 2009, 01:45
Je moet een minimale hoeveelheid in de jack spuiten.. paar keer met een plug erin en eruit. en klaar. Gebruik zelf PRF-99. Smeert ook gelijk.
Ik gebruik voor dit soort storingen 'Contactspray'.
Mss is PRF-99 ook zo iets?

nico verduin
2 mei 2009, 07:15
Heb het nog effe nagekeken:
Het is PRF 5-99. Het reinigt en smeert.
Maar dat spul wat je daar had is ook goed hoor.

no 1 hops
2 mei 2009, 07:49
ik weet niet of je er makkelijk bij kan en hem eruit halen, maar anders zou ik een glasborsteltje kopen en je hebt de contacten dan zo schoon.
qua vloeistof ben ik sinds een tip met wasbenzine begonnen en het werkt naar mijn idee goed en op langere duur beter dan contacvloeistof of i.d.

maar ja vloeistoffen en stroom, dus een stokje pakken, doekje eromheen met wat wasbenzine en dan voorzichtig van binnen poetsen

maar ik denk ook aan een potmeter probleem in jouw geval

dacrow
6 mei 2009, 08:33
ik weet niet of je er makkelijk bij kan en hem eruit halen, maar anders zou ik een glasborsteltje kopen en je hebt de contacten dan zo schoon.


Inderdaad, logisch, je moet gewoon de oxidatie eraf krabben/schuren.
Marshall heeft hetzelfde probleem met die teringjacks zoals ook de Crybaby wah's.