PDA

View Full Version : totale vermogen cab



Bolder
1 mei 2009, 13:33
Ha,

In mijn cab (Marshall 1960A) zitten:
- één 25 watt speaker
- één 30 watt speaker
- en twéé 75 watt speakers

Waar komt het totaal op uit?

Eerst zaten er vier 75 watters in, en toen was het totale vermogen 300 watt. Kan ik er dus nu van uitgaan dat het nu 205 watt is?

haartelijk dank alvast

Portel
1 mei 2009, 13:39
25 + 30 + 75 + 75 = 205

Bolder
1 mei 2009, 13:43
aah ja toch

pasqual
1 mei 2009, 13:46
volgens mij is het totaal zinloos om een 25 watt en 30 watt speaker naast 2x75 watt speakers te zetten. je kan niet zomaar alles optellen. ik ga er van uit dat de speakers serie/paralel zijn aangesloten? dat betekent dat je moet uitgaan van de speaker met het laagste vermogen. dus: 4x25 watt= 100 watt. je kan namelijk niet verwachten dat een speaker van 25 watt dezelfde pieken aan kan als een 75 watt speaker. stel, je gaat uit van alles opgeteld, dus: 205 watt gedeeld door 4= ong. 50 watt per speaker, dit betekent dat de 2 speakers van 25 en 30 watt het zwaar te verduren krijgen. ik zou deze opstelling in ieder geval niet aan een 100 watt top hangen. en hoe zit het dan met de impedantie? daar zul je ook rekening mee moeten houden ( allemaal 8 of 16 ohm? ).

groeten Pasqual.

edje kadetje
1 mei 2009, 13:47
ik weet niet of dit zo gaat werken hoor.
mij lijkt - maar ik ben geen expert - de kans op opblazen groot.
want wie zegt dat die 200 watt (als je die erdoorheen stuurt) zich netjes verdeelt over de speakers volgens de vermogens ervan.
ik zou hier voorzichtig mee zijn.

edit: ah wat pascal zegt dus...

pasqual
1 mei 2009, 13:51
ff ter aanvulling: je zou nog beter de 2 speakers van 75 watt serie/paralele kunnen schakelen of in serie ( afhankelijk welke impedantie je wil ). dan heb je in ieder geval 150 watt waarbij beide speakers evenredig belast worden.
m.a.w.: de 2 speakers van 25 en 30 watt loskoppelen.

groeten Pasqual.

Chris Winsemius
1 mei 2009, 13:52
Ha,

In mijn cab (Marshall 1960A) zitten:
- één 25 watt speaker
- één 30 watt speaker
- en twéé 75 watt speakers

Waar komt het totaal op uit?

Eerst zaten er vier 75 watters in, en toen was het totale vermogen 300 watt. Kan ik er dus nu van uitgaan dat het nu 205 watt is?

haartelijk dank alvast

Als ze op de Marshall-manier (16 ohm per stuk, serie/parallel, totaal 16 ohm) zijn aangesloten is het maximum belastbaar vermogen 4 maal het vermogen v/d "lichtste" speaker: 100 Watt dus in dit geval.

pasqual
1 mei 2009, 13:54
Als ze op de Marshall-manier (16 ohm per stuk, serie/parallel, totaal 16 ohm) zijn aangesloten is het maximum belastbaar vermogen 4 maal het vermogen v/d "lichtste" speaker: 100 Watt dus in dit geval.

dat zeg ik, gamma:)

groeten Pasqual.

jerome
1 mei 2009, 14:06
volgens mij is het totaal zinloos om een 25 watt en 30 watt speaker naast 2x75 watt speakers te zetten. je kan niet zomaar alles optellen. ik ga er van uit dat de speakers serie/paralel zijn aangesloten? dat betekent dat je moet uitgaan van de speaker met het laagste vermogen. dus: 4x25 watt= 100 watt. je kan namelijk niet verwachten dat een speaker van 25 watt dezelfde pieken aan kan als een 75 watt speaker. stel, je gaat uit van alles opgeteld, dus: 205 watt gedeeld door 4= ong. 50 watt per speaker, dit betekent dat de 2 speakers van 25 en 30 watt het zwaar te verduren krijgen. ik zou deze opstelling in ieder geval niet aan een 100 watt top hangen. en hoe zit het dan met de impedantie? daar zul je ook rekening mee moeten houden ( allemaal 8 of 16 ohm? ).

groeten Pasqual.

Ben je mal, je blaast heus niet zo gauw speakers op.
Ik heb een tijdje gespeeld met mijn 100 watt JMP top over een 100 Watt Marshall 4 x 12" Greenback buikkast. Ging prima!
En nu speel ik al meer dan 15 jaar met dezelfde 100 watt JMP top over een Vox 40 Watt cab met 2 x 12" Silver Alnico's erin....
Als de mastervolume tegen standje 5 staat hoor je dat de speakers te hard moeten werken, maar als ik maximaal standje 4 aanhou klinkt deze versterker/speakercombi helemaal geweldig...

pasqual
1 mei 2009, 14:09
Ben je mal, je blaast heus niet zo gauw speakers op.
Ik heb een tijdje gespeeld met mijn 100 watt JMP top over een 100 Watt Marshall 4 x 12" Greenback buikkast. Ging prima!
En nu speel ik al meer dan 15 jaar met dezelfde 100 watt JMP top over een Vox 40 Watt cab met 2 x 12" Silver Alnico's erin....
Als de mastervolume tegen standje 5 staat hoor je dat de speakers te hard moeten werken, maar als ik maximaal standje 4 aanhou klinkt deze versterker/speakercombi helemaal geweldig...

oké, dat zal best wel kloppen jerome. het gaat hier in dit verhaal ff om de theorie en die klopt niet bij TS. maar als hij zo wilt spelen en het klinkt voor hem goed, zal het mij niet wakker houden s'nachts.

groeten Pasqual.

Mitch
1 mei 2009, 14:14
..... ik ga er van uit dat de speakers serie/paralel zijn aangesloten? dat betekent dat je moet uitgaan van de speaker met het laagste vermogen. dus: 4x25 watt= 100 watt. je kan namelijk niet verwachten dat een speaker van 25 watt dezelfde pieken aan kan als een 75 watt speaker. ......


Als ze op de Marshall-manier (16 ohm per stuk, serie/parallel, totaal 16 ohm) zijn aangesloten is het maximum belastbaar vermogen 4 maal het vermogen v/d "lichtste" speaker: 100 Watt dus in dit geval.

Blij dat er nog iemand is die oplet. Eerste reactie is onzin en foutief, topic starter denkt al meteen "ah, dus toch", pffff...

pol
1 mei 2009, 14:27
Ik vind het om al onzin om zoveel verschillende soorten speakers in 1 cab te stoppen.

Franc
1 mei 2009, 14:30
Ik schrok ook even na het eerste antwoord van 205W, maar gelukkig is Chris altijd alert ;)

Voor de volledigheid zou wel even vermeld moeten worden dat ervanuit gegaan wordt dat alle speakers dezelfde impedantie hebben.
Als er een rare mix van 8 en 16 ohm speakers is gemaakt (en het totaal dus ook op een raar getal uit komt) kan het nog een lastige rekensom worden.

Bolder
1 mei 2009, 14:56
Ja ik gebruik toch maar een 50 watt top,

en het ding doet het al jaaaaren.

alsnog bedankt

edit: en alles is serieel parallel aangesloten (16 ohm)

Chris Winsemius
2 mei 2009, 13:25
dat zeg ik, gamma:)

groeten Pasqual.

Idd. ;)

Pasqual had het al eerder gepost, ik zag daarna nog wat "verkeerde optellingen" en toen heb ik uit bezorgdheid maar even het vermogen in vette letters gepost..........
----------------------------------------------------------
Qua vermogen/overbelasting/Celestions:
ik ga het NIET garanderen maar tot nu toe heb ik zelf nog geen Celestions kunnen opblazen, zelfs niet met 20% tot meer % vermogen er door heen.
Wat ik wel heb meegemaakt: 2 x T75 (150 Watt totaal dus), 40-50 Watt blackface Fender Bandmaster plus BASgitaar: 1 v/d speakers kreeg 'n "aanloper" maar da's natuurlijk GEEN BASspeaker ;)

pasqual
2 mei 2009, 14:07
thank you, thank you...you're to kind!

groeten Pasqual.

Bolder
2 mei 2009, 15:46
alsnog bedankt!