PDA

View Full Version : Leren spelen op twee types gitaren?



SnoopWinckel
1 mei 2009, 11:51
Is het verstandig om te leren spelen op twee types gitaren tegelijk? Ik heb hier zowel een akoestische als een elektrische gitaar staan,
en ik heb voor beide muziek- en toonstijlen evenveel waardering.

Mijn oefenroutine op dit moment bestaat uit het afwisselend spelen van beide gitaren (1 dag akoestisch, 1 dag elektrisch,...), en steeds dezelfde oefeningen:
- akkoorden (wisselen)
- strummen
- hammer on/flick off

Is dit goed voor een beginner als mezelf, of is het toch beter om voorlopig bij één type gitaar te blijven? Men praat vaak over leren spelen op akoestisch of elektrisch,
maar nooit op beide types. Heel veel sites/fora maken er een 'of dit of dat' verhaal van, maar nooit 'en en', waarschijnlijk met reden?

Muzieknono
1 mei 2009, 16:24
Gewoon doen wat je leuk vind, dit motiveerd het meeste met als gevolg dat je het dan ook het snelst oppikt.
Mvgr. Dirk Jan :noob:

Il_Falco
1 mei 2009, 18:13
Ik heb ze ook door elkaar geleerd. het heeft volgens mij enkele voordelen: op de akoestische moet je sterkere vingers hebben, daar krijg je krachtigere vingers op, je leert ook op je toon letten, je moet je noten goed fretten anders krijg je geen geluid. Terwijl ik (persoonlijk dan) elektrisch veel creatiever vond, ik vond veel meer riffs op de elektrische gitaar dan op de akoestische. Ook speel ik sneller op de elektrische. Volgens mij is het zo: Het kan zeker geen kwaad om ze allebei te leren bespelen. Of je er meer voordelen uit haalt dan iemand die maar 1 instrument speelt, hoor je mij niet zeggen ;)

rock 'n roll
1 mei 2009, 18:47
Ik ben begonnen met eletrisch en daarna 1.5 jaar later een akoestische gekocht.
Nu oefen ik op allebei en soms merk ik op als er iets niet wil lukken op de elektrische het dan soms wel wil lukken op de akoestische en andersom ook.
Als ik bijvoorbeeld iets oefen dat elektrisch niet wil lukken neem ik de akoestisch daar lukt het dan wat sneller, oefen ik op de akoestische en als ik dan de elektrische terug neem lukt het waar weer op. Andersom ook natuurlijk.

Ik neem dus gewoon waar ik zin in heb en vanaf dat ik denk dat het op de andere beter gaat neem ik die en zo wissel ik continu af.

-=JEROEN=-
1 mei 2009, 22:56
Gewoon doen wat je leuk vind, dit motiveerd het meeste met als gevolg dat je het dan ook het snelst oppikt.
Mvgr. Dirk Jan :noob:
Sluit ik me bij aan :ok: