PDA

View Full Version : Semi-hollow en f-holes



Ike57
1 mei 2009, 10:58
Ben voor mezelf een beetje bezig op de "tekentafel" met een nog-erg-pril ontwerpje (dus nog geen pics) en ik zit met de volgende vraag:

Bij een semi-hollow body lees je veel over het aanbrengen van de controls door de f-holes. Dit lijkt me een behoorlijk gepiel.

Is er een praktisch bezwaar tegen het frezen van een extra (grote) sleuf in het center block vanaf de pickup cavity bij de brug richting controls om via die weg de knoppen te installeren?

Voordelen kunnen zijn: Je bent vrij in de grootte van de f-holes en er hoeft i.i.g. geen gat / afdekplaat op de achterkant.

Zijn er nadelen in deze werkwijze?

Kakihara
1 mei 2009, 11:10
Het aanbrengen van de controls via het f-gat gebeurt voornamelijk bij full-hollowbody-gitaren, zoals ES-types.
Bij een tele thinline (als voorbeeld voor een semi-hollow) wordt er inderdaad een sleuf gemaakt, die dan wordt afgedekt door de slagplaat.

Ike57
1 mei 2009, 11:29
OK, maar als ik kijk naar m'n eigen Epi Sheraton dan zit er een behoorlijk centerblock in. De enige toegang tot de controls is hier via een f-hole.

Vandaar mijn opmerking / vraag of dit niet handiger kan via een sleuf via de brug cavity.

niekb
1 mei 2009, 12:21
Ik denk niet dat dat makkelijker is. Op zich valt het gepruts wel mee als je het een paar keer gedaan hebt.

Ik gebruik altijd een dun ijzerdraad om de pots te installeren of verwijderen.

barno
1 mei 2009, 13:08
Ik denk niet dat dat makkelijker is. Op zich valt het gepruts wel mee als je het een paar keer gedaan hebt.

Ik gebruik altijd een dun ijzerdraad om de pots te installeren of verwijderen.

+1
ben er nu toevallig mee bezig, met dat gepruts, bij een ouwe Silvertone. een kwestie van werken met koordjes, ijzerdraad en in mijn geval dubbelklevende plakband prop op een dun stokje waarmee je pots enz echt kan opvissen :)

Bij mijn eigen thinlines maak ik gewoon een toegang langs achteren, no sweat.

stijnkenens
1 mei 2009, 17:27
jep, door elk gat een touwtje en dat aan de desbetreffende volume, toon of switch binden, dan kan je die er toch mooi door trekken, geen gepriegel om die dingen er langs binnen in te proppen.

s

Ike57
1 mei 2009, 21:27
Thanks jongens !

De truck met de touwtjes is mij bekend. In de meeste gevallen zal dit ook de gangbare methode zijn.

Maar, stel dat je afwijkende f-holes wilt maken zoals bijv:

http://www.atgp.nl/picture_library/flatf.jpg

dan gaat het niet altijd op (zomaar een gegoogled voorbeeld). In zo'n geval zal je dus meestal een luikje aan de achterkant van de gitaar maken.

Maar .... is er technisch iets op tegen om een grote sleuf in het centerblok te frezen om via die weg (zal wel weer met touwtjes moeten) de pots te installeren?

stijnkenens
1 mei 2009, 22:12
Ik denk het niet. Ik heb eens een gretsch van binnen gezien, en daar bestond het centerblok enkel uit twee stukken multiplex waarin bogen waren uitgezaagd, ter hoogte van de pickups. Dus je kon via het pickup gat alles erin proppen, het door de boog steken tot in de zijkant van de gitaar en het dan met de touwtjes door de openingen trekken.

Ik denk niet dat het de constructie verzwakt, als je in het sustainblok een hap weg freest. Een 'gewone' archtop heeft dat ook niet zitten.

Zal is zien of ik fotootjes kan googelen.


s.

Ike57
1 mei 2009, 23:54
Bedankt stijnkenens.
Dat was even de bevestiging die ik zocht ! :ok: