PDA

View Full Version : Actieve of passieve monitors



Liquid_Metal
1 mei 2009, 11:13
Gisteren een gig gehad en we hadden 4 passieve monitors. Deze werden gevoed via een dedicated poweramp.
Voor in de studio (en om mee te nemen naar gigs) wil ik voor de band 4 monitors kopen. Onze PA is naar de klote en monitors zouden handiger zijn. We zaten te denken aan 4 actieve, namelijk The Box MA120MK II (http://www.thomann.de/nl/the_box_ma120_mk_ii.htm) van Thomann. We hebben een simpel Phonic MM1202A (http://www.chmall.kr/main/upload/mall/200802161821062.jpg) mixertje dat voor nu genoeg sporen heeft. We zouden dan 3 mixen willen/kunnen maken: 1 op de aux, 1 op de FX Send en 2 op de Main.
Nu hoorde ik van de geluidsvan bij de gig gisteren dat passieve monitors met een poweramp makkelijker is. Hij zei: mocht er een keer een speaker kapot gaan dan is de uitgave minder groot. Maar wat ik op Thomann kon vinden, vergelijkbaar met bovenstaande, is het volgende: Deze poweramp (http://www.thomann.de/nl/the_tamp_tsa_4700.htm) deze speakers (http://www.thomann.de/nl/the_box_pa_m12_eco.htm). Is dit vergelijkbaar en waarom zou het een beter zijn dan het andere?

Ons budget is erg klein dus een prijs als voor de actieve monitors is érg fijn.

hole
1 mei 2009, 11:43
In al mijn onnozelheid en onwetendheid zeg ik:

Dienen monitors en PA geen heel ander doel?

Liquid_Metal
1 mei 2009, 11:44
Ja absoluut, maar wij gebruiken onze PA-set om onze zang en toetsen te versterken in de studio. En dat is voor onszelf en dus als monitor ;).

Marco5150
1 mei 2009, 11:50
Volgens mij maakt het niet zoveel uit. Het voordeel van passief is dat je voor die 59 euro makkelijk een nieuw monitor koopt als je de speaker opblaast. Bovendien is het wat minder gevoelig voor biergooiend publiek.

Actief is natuurlijk veel praktischer omdat je geen losse versterkers naast het podium nodig hebt. Gewoon stroom en signaal erin, en spelen maar!

Liquid_Metal
1 mei 2009, 11:57
En qua kosten?

Han S
1 mei 2009, 11:59
Als ik die actieve monitor bekijk zie ik een mooi ding met een 12"speaker en een 120 watt versterker, voor 125 euro. Hij heeft een aantal ingangen en potmeters op de voorkant. Max SPL is 120dB dus dat houdt in dat het rendement van de speaker rond de 100dB/w/m moet zitten. Vroeger kostte alleen zo'n speaker 350 euro en ik begrijp niet hoe ze zo'n ding kunnen leveren voor 125 euro, want ze moeten daar ook nog op verdienen.

Je zou kunnen concluderen dat het kwalitatief niet veel kan zijn voor die prijs, maar dat zul je moeten ondervinden.

Liquid_Metal
1 mei 2009, 12:03
Tja het zal inderdaad geen supergeval zijn. Maar met een beetje voorzichtigheid moeten ze volgens mij wel een paar jaar mee kunnen gaan. We gebruiken ze in de studio om 1 of 2 keer in de week een uur of 4 te kunnen repeteren en er komt 4x zang en toetsen overheen. De zang gaat wel behoorlijk hard en er wordt geregeld flink in geschreeuwd. Ik vraag me af of ze dat aan kunnen...
Het hoeft geen superkwaliteit te zijn, we moeten onszelf gewoon kunnen horen en het moet betrouwbaar spul zijn. Dus niet dat er na 3 maanden al eentje mee kapt.

schwalbe
1 mei 2009, 12:08
Ik denk dat die 120 db volume is berekend in theorie: die 120 watt is aan 4 ohm en de speaker is 8 ohm...
Je bent ietsje flexibeler met de actieve monitoren want een losse eindtrap heeft maar 2 kanalen terwijl je actief voor elke speaker een kanaal hebt.

Liquid_Metal
1 mei 2009, 12:10
Ja precies. We willen ze dan op het mengpaneel aansluiten zodat we atm 3 verschillende mixen kunnen maken. wat niet écht nodig is, want als iedereen gewoon alle vocals en toetsen krijgt werkt het ook. Maar het zal wel íets schelen.

Han S
1 mei 2009, 12:11
Luistert: een goed ontworpen versterker gaat ook goed met de speaker om, maar kost een paar centen. Een STK blokje van 120 watt kost 5 euro of zoiets.

Ik kom nog uit een tijd dat we JBL middentoon drivers gebruikten van 2500 gulden per stuk en TAD hoogdrivers van 1200 gulden, om niet te praten over de Altec Lansing laagdrivers van meer dan 1000 gulden en de Crest en Crown of Hill versterkers van vele duizenden guldens per stuk.

Dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen, ik heb nog vier Dynacord (bijna niet te tillen) speakerboxen op palen, met een groot actief Dynacord mengpaneel/versterker. Dat spul staat in een gesloten aanhanger buiten langzaam weg te rotten en dat heeft ooit een vermogen gekost, maar brengt geen flikker meer op.

Liquid_Metal
1 mei 2009, 12:15
Maar Han: zoveel geld hébben we niet :). 1 van de 4 werkt niet en eentje werkt fulltime. De andere twee, waaronder ikzelf moeten het doen met een maandsalaris van 200-400 euro bruto (dus -verzekering, studiegeld, boeken, de nodige cd's, etc).

hole
1 mei 2009, 12:18
als je met dat verhaal nou mee had gedaan aan mijn Weggeef-topic had je vast gewonnen. Had je toch een een echte Pandora gehad (die had je als in ear monitor kunnen gebruiken :D:D )

Han S
1 mei 2009, 12:26
Ik heb ooit een aantal wedge monitoren zelf gebouwd, met Philips AD12100 speakers er in. Die heb ik jaren op het podium gebruikt want ze gaan echt snoeihard en nu gebruik ik ze al bijna 18 jaar in de studio, waar een paar bands er mee oefenen en ze worden gebruikt als een gitarist zijn solo (over)doet. Die monitoren liggen dan op de vloer en daar draai ik de muziek op en dat gaat soms tekeer als een orkaan. Die worden aangedreven door een Pioneer A401 versterker die ik 15 jaar geleden nieuw kocht voor iets van 350 gulden, maar die nu geen 50 euro kost op marktplaats. Die versterker levert 2*100 watt en trekt de vier monitoren, met een enorm volume. Dar wordt hij wel eens wat warm van, maar hij doet dat dus al meer dan 15 jaar. Dat is dus goed spul wat eigenlijk voor de huiskamer is ontworpen, maar onder PA omstandigheden ook goed werkt en geen speakers wegblaast.

Misschien is dat een idee, monitors zelf bouwen met een goedkope speaker er in en een kwalitatief goede maar goedkope versterker.

Liquid_Metal
1 mei 2009, 12:26
rofl (+10 tekens)

Liquid_Metal
1 mei 2009, 13:03
Ik heb ooit een aantal wedge monitoren zelf gebouwd, met Philips AD12100 speakers er in. Die heb ik jaren op het podium gebruikt want ze gaan echt snoeihard en nu gebruik ik ze al bijna 18 jaar in de studio, waar een paar bands er mee oefenen en ze worden gebruikt als een gitarist zijn solo (over)doet. Die monitoren liggen dan op de vloer en daar draai ik de muziek op en dat gaat soms tekeer als een orkaan. Die worden aangedreven door een Pioneer A401 versterker die ik 15 jaar geleden nieuw kocht voor iets van 350 gulden, maar die nu geen 50 euro kost op marktplaats. Die versterker levert 2*100 watt en trekt de vier monitoren, met een enorm volume. Dar wordt hij wel eens wat warm van, maar hij doet dat dus al meer dan 15 jaar. Dat is dus goed spul wat eigenlijk voor de huiskamer is ontworpen, maar onder PA omstandigheden ook goed werkt en geen speakers wegblaast.

Misschien is dat een idee, monitors zelf bouwen met een goedkope speaker er in en een kwalitatief goede maar goedkope versterker.

Dat zijn dan passieve monitors neem ik aan? Die kosten bij zelfbouw waarschijnlijk ook bijna 60 euro en dan zien ze er vast niet zo netjes uit (bij mij iig niet :P)

Han S
1 mei 2009, 13:11
Ik haalde het hout uit de container op de bouw, afvalstukken en dus gratis. Heb het in elkaar gelijmd met poly-urethaan lijm, die schuimzooi dus en dat krijg je alleen nog los als je zo'n monitor van een flat afgooit. De speakers kocht ik met zes tegelijk voor een paar tientjes per stuk en ze doen het nog altijd en hebben een hoog rendement. En ja, ze zijn passief, maar zonder filter en ze hangen dus direct aan de versterker, het zijn zg breedband speakers, dubbelconus.

Maar tegenwoordig zou ik eerst eens zo'n actieve monitor kopen voor 125 euro en uitzoeken of die het goed doet.

Liquid_Metal
1 mei 2009, 16:10
Waarschijnlijk worden het dan wel gelijk 3 actieve monitors tegelijk. Althans, dat was het idee. Misschien niet helemaal verstandig, maar ik geloof niet dat Thomann echt rotzooi verkoopt.

Rewind
3 mei 2009, 02:32
voordeel van passief is wel dat ze lichter zijn, en dat je geen extra stroompunten versprijd over het podium nodig hebt.

bert k
3 mei 2009, 02:50
Nou, min of meer. Je moet dus wel versterkers meeslepen, en die hebben ook allemaal een stroompunt nodig.

B_2_the_a
3 mei 2009, 06:11
ik zeg passief!!! omdat:
- in mijn ervaring klinkt het beter (geen idee hoe het komt, maar heb het vaker geprobeerd)
- geen extra stroom voorop het podium (waar weer verlengkabels voor moeten komen) waar bier overheen kan gaan
- nieuw speakertje zo geplaatst
- voor mij sneller opgebouwd...


Maar ben het ook met han eens, voor dat bedrag wordt het huilen met de pet als je beetje pech hebt

Liquid_Metal
3 mei 2009, 17:35
Hebben jullie dan nog (goedkope) aanraders wat betreft een vierkanaals versterker? Het moet wel vierkanaals zijn want dan kunnen we tenminste 4 mixen maken. Da's het hele voordeel van het overschakelen naar monitors.

bert k
3 mei 2009, 17:59
Vierkanaals versterkers heb je niet, volgens mij. Gewoon twee stereoversterkers ligt veel meer voor de hand.

Liquid_Metal
3 mei 2009, 18:03
Ok dan zouden we er daar twee van aan moeten schaffen. Ik vraag me af of dat niet omslachtiger wordt dan het gebruik van 4 actieve monitors. Hereby I ask the pros ;).

B_2_the_a
3 mei 2009, 18:22
Nog wat voordelen van passief:

- de pluggen en kabels zijn steviger (speakon over het algemeen)
- Je kan stap voor stap upgraden

De Beer
4 mei 2009, 13:34
Vierkanaals versterkers heb je niet, volgens mij. Gewoon twee stereoversterkers ligt veel meer voor de hand.Ja die zijn er wel, maar met 2 simpele "dual monoblocks" is hij waarschijnlijk goedkoper uit.

peter_heijnen
4 mei 2009, 17:29
Ok dan zouden we er daar twee van aan moeten schaffen. Ik vraag me af of dat niet omslachtiger wordt dan het gebruik van 4 actieve monitors. Hereby I ask the pros ;).

Niet nodig.


Deze poweramp (http://www.thomann.de/nl/the_tamp_tsa_4700.htm)
Dat is toch echt wel een vierkanaals poweramp, en 4 x 490 watt aan 8 ohm, daar kun je een hoop herrie mee maken.

Als ik zou moeten kiezen tussen deze 4 passieve kastjes met deze eindtrap of de vier actieve kastjes die je noemt dan ging ik voor de passieve met eindtrap.

Liquid_Metal
4 mei 2009, 17:32
Dat is toch echt wel op een vierkanaals poweramp, en 4 x 490 watt aan 8 ohm, daar kun je een hoop herrie mee maken.

Als ik zou moeten kiezen tussen deze 4 passieve kastjes met deze eindtrap of de vier actieve kastjes die je noemt dan ging ik voor de passieve met eindtrap.

Nog een specifieke reden die nog niet genoemd is?

peter_heijnen
4 mei 2009, 17:40
Nog een specifieke reden die nog niet genoemd is?
Vermogen van de eindtrap, alleen een stroompunt nodig, en verder zitten er ook niet allerlei overbodige knoppen op de kasten die kapot kunnen.

Maar of dat thomanspul wat is weet ik natuurlijk ook niet.....

Liquid_Metal
4 mei 2009, 17:41
Vermogen van de eindtrap, alleen een stroompunt nodig, en verder zitten er ook niet allerlei overbodige knoppen op de kasten die kapot kunnen.

Maar of dat thomanspul wat is weet ik natuurlijk ook niet.....

Volgens mij heeft Thomann best redelijk spul. Ik ben met je eens dat het wel een stuk minder knoppen is op deze manier. We zouden de boel op 1 mixer aansluiten die dan bovenop de amp kan liggen. Moet op zich wel te doen zijn.

peter_heijnen
4 mei 2009, 17:59
Volgens mij heeft Thomann best redelijk spul. Ik ben met je eens dat het wel een stuk minder knoppen is op deze manier. We zouden de boel op 1 mixer aansluiten die dan bovenop de amp kan liggen. Moet op zich wel te doen zijn.
Ja, vier -of meer- lijntjes naar de mixer toe, vier van de mixer naar de versterker, en van daaruit vier speakerkabels naar de kasten en klaar.

Liquid_Metal
4 mei 2009, 18:17
Maar ns met de band overleggen dus. Wordt een flinke uitgave..

bert k
4 mei 2009, 18:40
Ik kende die versterker niet, mooi ding wel. En niet duur, dat is zeker.

Mss beetje overbodige opmerking, maar je hebt dan ook een mengtafel nodig met voldoende auxen, liefst 4. Met 2 auxen en de faders gaat het ook, maar dat is meer gedoe.

Liquid_Metal
4 mei 2009, 19:09
Helaas hebben we op dit moment een klein mixertje met 1 aux en 1 fx loop. Ik dacht eraan die te gebruiken samen met de main out, waardoor ik 3 mixen kan maken. Geld voor een nieuwe, geadvanceerde mixer is er gewoon (nog) niet.

Dit (http://www.chmall.kr/main/upload/mall/200802161821062.jpg) is overigens onze mixer.

bert k
4 mei 2009, 20:48
Daar kan je dus 4 mixen mee maken, met een beetje pielen. 1 aux, 1 FX, en het kanaalvolume is goed voor 2 mixen, door met de panpot te werken.
Grootste nadeel is je FX, die staat post-fader. Dus als je je fader (kanaalvolume) zachter zet, dan wordt alles wat uit de FX-send komt ook zachter. Nou is het wel eens mogelijk om dat intern te wijzigen, dat zou je moeten nazoeken.

Liquid_Metal
4 mei 2009, 22:16
Hmm, er zit een FX send op elk kanaal, maar die werkt dan samen met de fader (main volume toch?). Intern wijzigen lijkt me niet zo'n strak plan, maar zou je kunnen zeggen dat je op deze manier eerst de main mix moet maken (met de faders/level pots) en daarna, omdat die levels dan ingesteld zijn, de FX Out, omdat anders die levels weer aangepast worden (als je de Main later doet)?

bert k
4 mei 2009, 23:36
Ja, dat is het probleem zo'n beetje. Als je de fader (Laten we de kanaalpots maar faders noemen, voor de duidelijkheid.) zachter zet, wordt ook het signaal van de fx zachter, dat is niet anders. Je krijgt het best wel goed ingesteld, alleen als je tijdens het spelen even snel een verandering wilt maken, moet je goed je hoofd erbij houden, omdat je dan veranderingen op meerdere monitors krijgt.

Net als Main mix links en main mix rechts, die kan je prima als twee monitorgroepen gebruiken, maar als je bv een gitaar wat harder wil zetten moet je zowel aan de fader als aan de panpot draaien.

Beetje gedoe, maar het werkt wel.

Liquid_Metal
4 mei 2009, 23:39
Ja duidelijk. Dan moeten we dat eerst maar 'ns proberen. Eens met de band overleggen of ze liever actieve monitors hebben of een centrale versterker met passieve monitoren.

Grr, blijkbaar heeft Thomann de passieve monitors van +- 50 euro van de site gehaald :S. Blijkbaar zijn ze uitverkocht.
Met de passieve zou het overigens 389 euro + 4x 58 euro zijn. Dus een totaal van 621. 4 actieve monitors komen op 500 euro.

paulusdeBKB
5 mei 2009, 12:44
Ik weet niet of het wat toevoegt aan de discussie, maar waarom kijk je niet naar 2ehands? Zoals Han terecht opmerkte: 2e-hands is er een heleboel te krijgen voor vaak zeer weinig geld. Goed: je weet niet wat er allemaal mee is gebeurd maar als een versterker het gewoon doet, gaat 'ie doorgaans niet van de ene op de andere dag kapot.

Nog los van het algemeen heersende vermoeden dat de kwaliteit van dat goedkope nieuwe spul niet helemaal jedat zal zijn, is het vanuit de duurzaamheidsgedachte ook maar de vraag wat je nou eigenlijk koopt. Kan een geluidssetje voor zo weinig geld in elkaar gezet worden, verscheept, ingevoerd, verkocht + garantie en worden dan alle betrokkenen gewoon fatsoenlijk betaald en behandeld?

Liquid_Metal
7 mei 2009, 23:47
2ehands is inderdaad ook een optie. Ik zal het net 'ns afspeuren :P.

Harry
19 juni 2009, 10:49
als ik dit topic nog even mag kapen:

ik ben nog steeds op zoek naar een zanginstallatie en vraag me af of een Dynacord Powermate (bijv. 600 of 1000) twee actieve monitors kan aansturen. Het plan is om dus 2 actieve monitoren te kopen en daar bij ieder een passieve aan te hangen. Ken dat?

(het moet wel een beetje compact blijven, anders past het niet in de auto, maar toch...)

Han S
19 juni 2009, 12:00
als ik dit topic nog even mag kapen:

ik ben nog steeds op zoek naar een zanginstallatie en vraag me af of een Dynacord Powermate (bijv. 600 of 1000) twee actieve monitors kan aansturen. Het plan is om dus 2 actieve monitoren te kopen en daar bij ieder een passieve aan te hangen. Ken dat?

(het moet wel een beetje compact blijven, anders past het niet in de auto, maar toch...)

All the function groups of the PowerMate are 100% professional in terms of their design and specification. First comes the mixing section, where you will find high-quality, discrete microphone preamps, new, dustproof ALPS faders (specially developed for the PowerMate) with very high attenuation even in the HF range, 48V phantom power switchable to the channels in groups of six and a dynamic range that would put most dedicated professional mixers to shame. AUX 3+4 are separately switchable pre/post fader. Then come the ultra-effi cient Class H power amplifi ers, which now deliver 2 x 700 W into 4 Ohms (PM 1000 and 1600). They are equipped with dynamic limiters, an extensive range of protections and the LPN fi lter for clearly improved bass performance. Finally in the effects section, the two digital effects processors offer 99 studio quality presets each and are individually foot-switchable. On top of these, there are many other useful features designed to solve special problems, such as the two feedback fi lters, the vocal voicing fi lter and the standby switch. This is a powered mixer that can also be used as a pure mixer, with power amplifi ers every bit as good as dedicated 19“ concert sound amplifi ers, and studio quality effects specially optimised for live performance. Housed in a robust case with a sturdy metal lid, the PowerMate is manufactured in Germany to the highest standards. Nothing else sounds like it. Nothing else performs like it. And nothing is as reliable.

Bovendien heeft hij vier auxen waarvan er twee pre/post fader geschakeld kunnen worden en dus puur als monitorsends kunnen worden gebruikt. Dat gaat dus helemaal lukken Harry.

Als je een passieve monitor aan een actieve wilt hangen moet daar wel een speakeruitgang op zitten en moet hij een extra speaker kunnen trekken en dat betwijfel ik, omdat een actieve monitor meestal meerdere versterkers heeft, een voor elke driver. Want het is nou juist de bedoeling om een passief filter te voorkomen. Je zou voor de passieve monitoren dan een versterker er bij moeten hebben en die kosten tegenwoordig ook next to nothing.

Harry
19 juni 2009, 12:54
:ok: dank je Han! Ik heb een setje gevonden dat al bestaat uit 2 actieve en 2 passieve, en dat ook als zodanig bedoeld is. Dus ik ben weer een stap verder!