PDA

View Full Version : Goedkoop alternatief voor electrovoice evm 12l



schwalbe
30 april 2009, 23:50
Ik kwam een speaker tegen die qua specs wel erg lijkt op de beroemde EV EVM12L speaker, en hij kost slechts 70 euro, de IMG-stageline SPA 30 PA :
http://www.monacor.de/typo3/index.php?id=58&L=0&act=&act_sub=&artid=3571&spr=DE&typ=u

Klinkt naar de specs te zien nog smoother dan de EV, met wellicht ook nog net wat diepere bas (maar niet perse meer bas). Verder net als de EV geen of weinig cone-breakup en erg hoge belastbaarheid. Deze speaker is eigenlijk bedoeld voor PA, maar dat was de EV oorspronkelijk ook.
Monacor/img stageline is trouwens een merk dat OEM speakers van diverse fabrikanten onder hun eigen vlag verkoopt.
Dus, mocht er nog iemand zijn die de 'black label' reissues ook wel erg duur vindt: sla je slag.
Precies hetzelfde als een EV is het uiteraard niet, maar het lijkt er wel op...

kassie
1 mei 2009, 00:29
Eminence delta Pro 12A komt ook erg in de buurt van evm 12l. De Eminence telt alleen 400 watt per speaker. Ik ben er zeer tevreden mee. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er een speaker is die deze overtreft qua dynamiek, basweergave, druk en helderheid. Had er eerst vintage 30's in. Een wereld van verschil in positieve zin.

schwalbe
1 mei 2009, 10:58
De delta pro is echt een rechtstreekse kopie; lijkt dus nog meer dan bovenstaand alternatief. Is alleen 130,- euro en deze is nog goedkoper ( hoewel 130,- al een erg goede prijs is voor wat je krijgt...)

kassie
1 mei 2009, 22:42
De delta pro is echt een rechtstreekse kopie; lijkt dus nog meer dan bovenstaand alternatief. Is alleen 130,- euro en deze is nog goedkoper ( hoewel 130,- al een erg goede prijs is voor wat je krijgt...)

mjuah, het komt dicht in de buurt laat ik het zo zeggen. Op fora wordt gezegd dat ze tonaal zeer dicht bij elkaar in de buurt zitten, maar dat de delta pro vloeiender is en iets donkerder van klank. Het wordt wel te kennen gegeven als een exacte kopie.

Overigens heeft de delta serie ook een delta lite, zonder de heavy duty cast eromheen. Scheelt je ook weer een kilo per speaker. Dit geeft echter weer een iets andere curve. deze zit op 70 euro. De gewone delta heeft ook een iets andere curve.

En een delta pro low frequency driver met nog meer basweergave dan de standaard delta pro. Maar voor gitaar vind ik dit niet echt geschikt omdat de delta pro al meer dan genoeg bas kan produceren, zelfs voor een bascabinet.

En inderdaad goede vrij goedkoop per speaker. Alhoewel 4 stuks vanzelf al weer een grotere investering wordt....

Oja, btw ook wel leuk om je 4x12 kast op een 1000 watt PA installatie te kunnen aansluiten, en op een basversterker, het maakt allemaal niet meer uit, de speakers kunnen er tegen. Voor de gein geprobeerd. Ik had alleen het idee dat ik m'n kast moest vergrendelen met een sjorband, hij begon letterlijk te dansen.