PDA

View Full Version : herstelling jcm900



roggethomas@hotmail.com
30 april 2009, 22:18
hallo
ik heb voor een vriend zijn marshall jcm900 de potmeters en de hoogspanningselco vervangen en opnieuw gebiased.
Nu zat mijn taak erop en heb ik de amp op twee dagen getest en alles was ok.
Maar wanneer hij erachter kwam en ik hem nog eens testte op dag drie gaf hij een pop door de speakers wanneer er niets aangesloten was. wat kan de oorzaak hiervan zijn?

En dan nog een vraagje
als je twee speakers serieel of parallel zet wat gebeurt er dan met het totale wattage? ik heb dit al eens gegoogeld maar ik kom hier tegenstrijdige berichten tegen.

MattellicA
30 april 2009, 23:03
hallo
ik heb voor een vriend zijn marshall jcm900 de potmeters en de hoogspanningselco vervangen en opnieuw gebiased.
Nu zat mijn taak erop en heb ik de amp op twee dagen getest en alles was ok.
Maar wanneer hij erachter kwam en ik hem nog eens testte op dag drie gaf hij een pop door de speakers wanneer er niets aangesloten was. wat kan de oorzaak hiervan zijn?

En dan nog een vraagje
als je twee speakers serieel of parallel zet wat gebeurt er dan met het totale wattage? ik heb dit al eens gegoogeld maar ik kom hier tegenstrijdige berichten tegen.

Max. vermogen van de combinatie blijft gelijk, dus Max P1 + Max P2.... De impedantie verandert weliswaar: als je 2 speakers van 8Ohm hebt dan:

Serie: 8Ohm +8Ohm =16Ohm
Parallel: (1/8 + 1/8 )^-1 = 4Ohm

Frits van Mourik
30 april 2009, 23:29
hallo
ik heb voor een vriend zijn marshall jcm900 de potmeters en de hoogspanningselco vervangen en opnieuw gebiased.
Nu zat mijn taak erop en heb ik de amp op twee dagen getest en alles was ok.
Maar wanneer hij erachter kwam en ik hem nog eens testte op dag drie gaf hij een pop door de speakers wanneer er niets aangesloten was. wat kan de oorzaak hiervan zijn?


Je zult wat duidelijker moeten zijn:
-Was die "pop" éénmalig? Zoniet:
-Heeft het optreden van die pop een vast tijdsinterval,
of is 'ie "random"?
-En is het een vette knal, of een bescheidener geluidje?

roggethomas@hotmail.com
30 april 2009, 23:38
het was een eenmalig geluid
het geluid was een hele luid pop alsof je een jack heel bruusk in de input plaatst op vol volume ( versterker stond wel heel luid toen het voorkwam)

Frits van Mourik
1 mei 2009, 23:31
Als het fenomeen zich niet vaker heeft gemanifesteerd, zou ik me er geen zorgen over maken...
't Kan zomaar een vette spike op het lichtnet zijn geweest.

dacrow
6 mei 2009, 08:37
Die plop wat je hoort/hoorde is een typisch voorval van gelijkspanning op de speakers.
IS het toevallig als je de standby knop aan zet?

cluseau
6 mei 2009, 09:21
Die plop wat je hoort/hoorde is een typisch voorval van gelijkspanning op de speakers.


Gelijkspanning uit een trafo ?????? Onmogelijk!

Frans

caliban
6 mei 2009, 20:01
Die plop wat je hoort/hoorde is een typisch voorval van gelijkspanning op de speakers.
IS het toevallig als je de standby knop aan zet?

Dan moet er iets mis zijn met de uitgangs transfo.

nico verduin
6 mei 2009, 20:09
Dan moet er iets mis zijn met de uitgangs transfo.Lijkt me stug. Kan van alles zijn. Buisje wat een keer een tik heeft gegeven... Elco... een tik waarna hij zichzelf hersteld van binnen. Zoals al eerder aangegeven... komt het niet meer voor.. niet druk over maken.

roggethomas@hotmail.com
8 mei 2009, 02:18
de amp is ondertussen nog eens getest op een repetitie en er waren geen bijgeluiden meer.
Toch bedankt voor de reacties.
Thomas